Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 22 april 2011

Ordspråk!

Av Malin wiper - 22 april 2011 09:02


click for more   

 

 

Jag orkade knappt blogga i går för jag fick IBS mage och tog det bara lugnt så vi har inte firat nån skärtorsdag med en massa god mat. Påsken är ju inte slut än och blir jag bättre så åker vi till mamma på lördag. Tyvärr kunde jag inte möta upp er i blåkulla i går så vi får träffas en annan gång...    Det är toppenväder i dag och jag känner mig bättre så nu fortsätter vi att fixa lite ute på gården. 

 

  

 

När jag växte upp så fanns det en massa ordspråk  (uttryck) som förföljde en hela tiden...  :

 

Det man inte dör av härdar

Ont krut förgås inte så lätt

Kors i taket

Nu är det kokta fläsket stekt

Inte illa pinkat av en trähäst

Dra mig baklänges

Gudars skymning

Det kan du hoppa upp och sätta dig på

Vad gör man inte för konsten

Jisses Amalia

Blix och dunder

Som man bäddar får man ligga

För böveln

Järnspikars

Ingen rök utan eld

Bättre fly än illa fäkta

Gå över ån efter vatten

 

Det finns hur många som helst. Istället för argument tar man till ett ordspråk.

 

       

 

 


Söt påskhistoria  

 


En liten pojke kommer in i köket för att äta frukost.

Eftersom han bor på en bondgård frågar mamman om han gjort sina morgonsysslor.

"Nej", inte än svarar pojken. "Det måste du göra innan det blir frukost", säger mamman.

Pojken blir sur så när han matar kycklingarna sparkar han till en av dem.

Han gör samma sak mot korna och samma sak mot grisarna.

Pojken går sedan in för att äta sin frukost och på bordet står endast en tallrik med flingor framdukad. 

 

"Varför får jag inte bacon och ägg?", frågar pojken, "och varför får jag ingen mjölk till flingorna?". 

Mamman svarar:"Jag såg hur du sparkade till en ko så därför får du ingen mjölk, jag såg också hur du sparkade på en kyckling och en gris och därför får du inte ägg eller bacon heller."

 

I samma sekund kommer pappan i familjen in i köket, han får syn på en mus som han sparkar till.

Pojken tittar då upp på sin mamma, ler sitt största leende och säger:

"Ska du eller jag berätta???"


    


Jag önskar er en härlig solig och uppleveslerik långfredag. Förr så var långfredagen den tråkigaste dagen på året då allt var stängt och dans mm var förbjudet. Man fick nästan inte skratta ens...   

 
 
Cattis

Cattis

22 april 2011 09:18

Tänk att du skrev om det som L och jag för en stund satt och pratade om.
- Tänk när man var liten då var den här dagen.......
Nu är affärer och så öppet precis som om den är vilken söndag som helst.
Men det är tur i och för sig för jag vill gärna ut och shoppa lite i trädgårdsaffärer idag.

Och på tal om blåkulla, jag kom inte heller dit för jag var så trött efter jobbet igår så jag stannade hemma. :)))))

Massor med kramar till Er idag.

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

22 april 2011 09:46

Vad kul att ni satt och tänkte på samma sak. Ja du det var en riktig sk..........dag ;) Då är nog alla köpcenter öppet till en viss tid också. Nu blev jag sugen på att åka ut och kolla på affärer också. Ja men då är jag inte ensam om att inte ha kommit till blåkulla i går.

Ha en fin fredag
kramar

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

22 april 2011 12:26

Jag hoppas verkligen att du känner så pass bra, att ni kommer iväg till mamma i morgon.
Påskhistorien var gullig ;)
Ja, tänk att det har ändrat sig så vad gäller långfredagen. Det var en stilla, lång och trist dag. Idag märks det nästan ingen skillnad. Tv-tablåerna ser ut som vanligt och många affärer har öppet.
Krya på dig så du och mannen kan njuta av helgen!
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Malin wiper

22 april 2011 17:25

Det blir nog inte i morgon ändå utan snån annan dag i helgen. Kul att du gillade påskhistorien. Såg att det mest är stormarknader som har öppet och en del restauranger.

Tack snälla du

Ha en fin fortsättning på dan
kram

 
skrivmoster

skrivmoster

22 april 2011 21:14

En historia med lite "udd" muntrar alltid upp! Tack för det!

Långfredag var LÅNG när man var barn. Min bror påminde mig idag om att vi inte fick gå ut den dagen och det minns jag. Och inte leka, skratta och busa heller... Tur att det är lite annat "tänk" nu - även om lite stillhet är nyttigt!
Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 april 2011 06:59

Varsågod! ;) Ja du så var det verkligen en tystnad som la sig över den dan men som du säger så har det gått lite överstyr för nån dag hade ju affäerna kunna ha stängt. Stillhet är verkligen nyttigt

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards