Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 april 2011

Av Malin wiper - 14 april 2011 16:07

 


Jag hade inte tänkt skriva några fler inlägg i dag för dom är så många ändå men detta skrev jag i går men har bara ändrat datumet till i dag. Ha en fin kväll...  

 

 


Det här hittade jag i en tidning för flera år sedan och det har följt med mig sen jag blev utbränd. När man läser detta så förstår man hur förödande negativ stress är för kroppen. Jag har själv haft en utmattningsdepression efter många år av stress. Jag mådde bra i många år av stress och blev hög. Efter min wiplaschskada så började jag må dåligt av mitt beteende och personlighet. Jag kunde inte göra nåt lagomt utan måste alltid göra saker runtomkring på mina arbeten. Jag såg vad som behövde förändras och göras om så jag var och petade i allt från arbetsskydd till att skriva i företagens tidningar. Det går bra när man är ung och oskadad men till slut tar stressen ut sin rätt och man kollapsar som jag gjorde. Många av mina skador i kroppen har jag fått p.g.av stress. Har helt enkelt haft för bråttomt så jag har skadat mig och gått in i saker. Det har varit många dråpliga situationer under året vad jag kan förstå nu när jag ser tillbaka och blivit medveten om vilket beteende jag hade som för mig var helt naturligt då. På ett arbete kallades jag för "Tromben"...    

 

       

 

  

 

Kolla in vad som kan hända med kroppen om man inte drar i nödbromsen i tid. tyvärr så får man bestående skador på hjänan efter lång tids stress i form av koncentrationsproblem, minnesstörningar mm.

 

Klicka här för att läsa lite mer om utmattningsdepression.

 


Klicka här för att läsa Skrivmosters inlägg ang detta. Hon kan verkligen formulera sig.


 

 

 

  

 

  

 

 

 

Klicka här för att läsa lite mer. Jag har gått på KBT, mindfulness och psykologsamtal och allt har verkligen hjälpt mig att både stressa ner och lära känna mig själv. Ibland får man lite återfall men då tar man till sina övningar och KBT innehåller även fokuseringsövningar som även kan avbryta en panikångestattack. Just nu njuter jag av muskelavslappningen varje dag som jag fick av min sjukgymnast sist jag var där. Det är skrämmande att se hur många yngre som bränner ut sig numera med alla krav som ställs och att folk inte har råd att vara hemma ens när dom är sjuka och följdsjukdomar kommer som ett brev på posten. Många av oss kvinnor lider av "Duktig flicka" komplex.             

 

  

 

Jag tycker texten i detta papper säger allt och tar upp precis allt som det är och man kan till och med drabbas av "vuxendöd" om man inte tar detta på allvar. Positiv stress är nåt som kan vara bra men det är denna negativa stressen som är förödande. Vi är olika personlighetstyper och alla har inte den läggningen utan det skall mycket till för att en sån person skall bli stressad.

 

    

 

Jag är en sk A-personlighet. Klicka här för att läsa om personlighetstyp A, allt som står där stämmer inte in på alla som har den läggningen. Jag har arbetat med mig själv i många år nu efter min utbrändhet och är mycket lugnare och kan slappna av mer än förut och luta mig lite tillbaka och behöver inte ta tag i allt som jag gjorde förut och det känns behagligt men ovant. Jag har lärt mig att sägs nej som inte var så aktuellt förut. Hade det varit som förr så hade jag varit jätteaktiv på både facebook och annat som finns att tillgå på nätet. Nu klarar jag bara av bloggen och lite med msn. Så se upp om ni börjar må dåligt av stressen.

 

Här lite mindfulness till havets vågor.



Klicka här för att komma in på en debattsida hos Aftonbladet. Denna länk fick jag i en kommentar från Maya...  


Av Malin wiper - 14 april 2011 14:06

 


Här sjunger Stefan Demert & Jejja Sundström låten till Sj. Dom var mycket på tv förr men nu har man inte hört talas om dom på ett tag. Dom har tyvärr inga hemsidor. Jag har själv skrivit en text till denna melodi när jag var med i en bostadsförening och då satte vi ihop en kör som sjöng min text. Tyvärr kan jag inte hitta texten nu som säkert ligger uppepå vinden i nån kartong. Jag skrev rätt mycket texter förr till både födelsedagar och annat. Nu står det helt still i hjärnkontoret...  

 

Stefan Demert, född den 15 december 1939 i Nyköping, är en svensk trubadur.


 


Gertrud Agneta (Jeja) Sundström, född 27 september 1943 i Storuman som dotter till Per Herman S. och hans hustru Inez Gunborg, f. Pettersson. Trubadur och skådespelerska


Av Malin wiper - 14 april 2011 13:24

 


  Här kommer ett klipp från dagens promenad och jag vill gärna skämta till det lite...    Nu har dom kommit en bit på vårt tunnelbygge under järnvägen och det är full rulle på dom som jobbar där.

 

 

 

Klicka bara på mitten av bilden eller längst ner på bilden så kommer filmen fram 

  HÄR FÖLJER LITE BILDER SOM JAG TOG RUNT OMKRING TUNNELARBETSPLATSEN

 

  

 

   

 

 

 

   

 

  

 

           

 

  

 

      

 

 

 

   

 

 

 

   

 

Klicka här för att kolla skyddshjälmar 

 

  

 

   

 

  

 

  


 

Av Malin wiper - 14 april 2011 09:14

 

 

Klicka här för att komma in på Barry Whites hemsida. Jag lyssnade en del på Barry White på 70-80-talet han har en mörk härlig personlig röst. Han föddes 1944 i Los Angeles, Kalifornien och var en amerikansk musikproducent, sångare och låtskrivare som skapade ett flertal soul- och discohitar. Han dog tyvärr redan 2003 i en ålder av 59 år. Hans musik har sålts i över 100 miljoner exemplar.

 

    


  


Av Malin wiper - 14 april 2011 07:57

 


Det var så dråpligt i går för precis när min man steg ur bilen så kom posten med detta vykort som Mr T skickade till mig i går från Ädelfors folkhögskola...  Inte dumt att få två glada händelser på en och samma gång...  Jag har saknat min man väldigt mycket trots att han bara varit borta en natt. Vi är så tajta och har upplevts så mycket tillsammas av både glädje och sorg. Jag är så lycklig att min man varit så pass frisk dom senaste åren efter både hjärtinfarkt och stroke mm. Det är nu 6 år sedan min man blev bypassopererad i Linköping. Där upptäckte dom även att han gått med ett hål i hjärtan sen födseln och det hade han kunnat dött av men nu fick han det lagat också. Först var han i Värnamo och jag har åkt med bilen som en skottspole och hälsat på honom.

 

    

 

I Linköping hade dom ett sjukhushotell som jag låg på för att vara nära honom. Sen kom stroken för några år sedan som tack och lov var mild och inte gett några synliga men. Han mår rätt bra just nu och trivs med det han sysslar med och har fått flera goda vänner. Vi träffades sent i livet då vi redan var medelålders så jag är glad för varje dag vi får tillsammans. Han blev inte hemma länge för just nu är han på ett möte och jag skall ta mig en härlig frukost och bara mysa.

 

  

 

Ha en jättefin dag alla min läsare som jag uppskattar till max...    

 

  

Bilden kommer från bij Leeuwke 


Klicka här för att läsa i en jättebra blogg som heter "Ett hjärta rött" länken fick jag av min bloggvän Maya.  Klicka här för att läsa inlägget jag skrev i går som härrör lite till detta.  

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards