Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 april 2011

Yxkullsund säteri!

Av Malin wiper - 10 april 2011 15:53

      


I fredags skjutsade vi en god vän till min man som skulle på begravning i Ljungby. Hans styvpappa hade gått bort endast 53 år gammal. Efter begravningen ville han visa vart  han tillbringat flera år av sitt liv där hans fosterpappa och fostermamma bodde för dom var väldigt viktiga personer i hans liv. stället heter Yxkullsund är ett naturreservat.

  

   


Det var flera såna här gula trähus på den stora tomten och det heter Ykkullsunds säteri. Klicka här för att läsa om säteriet. Man får scrolla ner till tredje huset på sidan.


   

Här är ett annat av husen.


   

Jag fick ta lite bilder inomhus där det var massor av rum. Här en jättegammal kakelugn.


   

En gammal klocka som jag inte vet vad den används till.


  

Klicka här för att kolla vart jag hittat denna klocka 


  


  

I ett rum stod en rustning i ett hörn men jag tror inte att den är så gammal.


 


  

I ett rum låg en tigerliknande katt och myste i sin säng.


  

  

Utomhus huserade ett Vietnamesiskt hängbukssvin som var helt tamt så vi fick klappa på henne/honom. 


 

Vietnamesiska hängbukssvin är en en ras av svin från Vietnam. Den är betydligt mindre än de vanliga grisarna som finns i Europa och Nordamerika, de flesta vuxna grisar blir ungefär i storlek som en större hund med en vikt mellan 27 och 136 kg.


     

Dom hade massor av kor där också. Här kommer dom emot mig och är nyfikna.


  


  

En hel del kalvar fanns i hagen också.

    

 

  Här en gammal lastbil.

  

Ytterligare en som var lite mer rostig.  

Kul med såna här gamla traktorer där tidens tand satt sina spår och den nu fått gå i välbehövlig pension...  

  

Ett gammalt kraftfullt träd som numera sett sina bästa dagar men står där som en vacker skulptur.

Fortsättning följer..... 

  

Puch Dakota som sonen i huset ägde. Puch Dakota var en mopedmodell tillverkad av det österrikiska företaget Puch

 
 
Ingen bild

Mia

10 april 2011 20:37

Alldeles för tidigt att lämna denna jord... fina bilder du tagit. Fint av er att följa med. Kram fr Mia

Malin wiper

10 april 2011 20:47

Det är det verkligen. Kul att du gillar bilderna. Vi gjorde lite annat under tiden. Hoppas din helg varit bra

Ha en fin kväll kära dü
varm kram

 
ansepanse

ansepanse

10 april 2011 22:35

alldeles för tidigt att dö så ung, vilka fina bilder du visar, den där klockan tror jag man använde till att ringa in gårdsfolket till måltiderna
bamsekramar

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

11 april 2011 08:36

Ja du det är trist när nån går bort alldeles för tidigt. Vad bra att jag fick reda på vad klockan används till, tack snälla du.

Ha en fin dag
kramar

 
Ingen bild

inger.m.hjelm@telia.com

29 maj 2012 19:03

Roligt att se bilder från Yxkullsunds säteri som jag hittade nyss. Min farfarsfar var trädgårdsmästare där i början på 1900-talet, ev ev tidigare. Jag har fått gamla bilder därifrån, där hela familjen står uppradade framför ena flygeln. Såg nyss att allt är till salu.

Malin wiper

29 maj 2012 19:15

Vad kul att du hittade det inlägget och vad festligt att din farfarsfar var trädgårdsmästare där. Att få sig lite historia till livs om det man skriver om är mycket värt. Spännande att du fått bilder därifrån med förfäderna.

Du kan få bilder om du vill, skall kolla vart dom finns och om jag tagit fler. Visste inte att det var till salu men min man visste tydligen det

Kul att du tittade in.

Ha en fin kväll
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Hans Lothsson

20 januari 2013 13:29

Trevligt att hitta ddetta.
Min morfar arbetade som Rättare på Yxkullsund i slutet på 1800-talet, han hette Frans Oskar Haglund.
Hör gärna av Er, jag har länge sökt uppgifter om denna gård.
Mvh Hans

Malin wiper

20 januari 2013 13:52

Vad roligt att få reda på detta. Då kan jag även vidarebefodra till han som bott där hos en familj som liten pojke. Då skall jag även fråga honom lite om denna gård och återkommer om jag får reda på lite mer.

kul att du tittade in

Ha en fin söndag
MVH
Malin

 
Ingen bild

Göran

2 januari 2015 15:34

Hej min bror bor nu på gården och äger densamma ett trevligt ställe

Malin wiper

2 januari 2015 15:54

Hej! Vad kul att du hittade mitt inlägg från 2011. Vad roligt att din bror nu äger gården och trivs där. Det var härligt att gå omkring där.

God fortsättning på året
vänlig hälsning
Malin

 
Ingen bild

Krostoffer knutson

13 juni 2020 18:23

Hej. Det var en Göran som skrev att han sökt information om Yxkullsund, min pappa (han som dog 53 år gammal) hann skriva en bok om gården och dess historia. Kanske Göran kan finna svar i den.
Vet inte om du kan skriva direkt till honom på något vis eller förmedla en kontakt. Dessutom lite nyfiken på vem din pappas vän var?

Malin wiper

13 juni 2020 22:41

Malins man här: Vi skjutsade Martin Nord till begravningen. Det är Görans bror som äger gården nu. Har tyvärr ingen kontaktadress till honom.

 
Ingen bild

Spekulant Lars E

14 mars 2021 14:40

En dansk / turkisk vapen handlare har köpt yxkull . Obs gå inte dit

Malin wiper

14 mars 2021 18:42

Vi har inte varit dit sen 2011 och lär inte komma dit nån fler gång. Vi bor på annat håll nu

Ha en fin kväll
Malin

 
Cim

Cim" title="http://Keukendlfnenans.se]Cim" target="_blank">Keukendlfnenans.se]Cim

23 juni 2021 12:53

Hej . Ni får gärna ta bort era sidor på yxkullsund säteri då vi ska starta upp igen o vill att de som söker ska hamna rätt .
Mvh Cim

http://Www. Keukendlfnenans.se

Malin wiper

23 juni 2021 12:59

Det är ju ett inlägg som jag skrev i april 2011. Då skulle jag måsta ta bort många inlägg jag skrivit genom åren som nu inte är aktuella. Inlägget handlar om när vi besökte stället och inget som har med reklam att göra.

Det är ju ett stycke historia. Men vill ni ha en länk på min blogg till nya stället så kan jag sätta in en sån?

Ha en fin midsommar
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards