Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2011

Av Malin wiper - 13 mars 2011 09:50

  

 

Blev lite nostalgisk när jag hittade denna låt hos Stevie. Den vann melodifestivalen 1971. Hon heter Séverine. Det känns som det var bättre förr. Klicka här för att komma in på Severines hemsida. Severine är en fransk schlagersångerska. Hon föddes som Josiane Grizeau 1949. Hon representerade Monaco i Eurovision Song Contest i Dublin 1971 med låten "Un banc, Un arbre, Une rue" som kom på första plats. Hon har sedan dess mest varit verksam i Tyskland

 

  

Bilden kommer från animatiemagazijn  

 


Av Malin wiper - 13 mars 2011 08:08


   


Vi åkte över Munksjöbron i går och dom har hållit på att bygga ett hus som nu är klart. Det såg så fult ut när dom höll på men det blev rätt bra och ljust. På nära håll så är det som lite gråaktigt mönster i fasaden och det ser lite 50-talsretor ut. 


  


   Efter samhjälpen åkte vi till den andra stora second handbutiken "Bra & Begagnat" Där såg vi denna stora gamal radioapparat som dom vill ha 250kr för. Den är otroligt väl bibehållen och funkar som den ska enligt en lapp på baksidan.

 

Klicka här för att komma in på Radiomuseét i Jönköping

 

  

 

   Bredvid den stod denna som är ännu äldre och kostar nu 375kr. Mina föräldrar hade en jättefin radiogrammofonmöbel när jag var barn. Där laddade dom den med flera stenkakor och efter att en var spelad så ramlade den andra ner på skivtallriken.     

 

  

 

Det finns en lucka på sidan som man öppnar och där finns alla knappar till att ställa in radion.

 

  

 

En gammal klocka hängde på en vägg och under en målning av ett gammalt fartyg.

 

  

 

   Dom hade flera såna här karmstolar som var helt oförstörda.

 

  

 

   Sen denna i tyg som det bara fanns två av. Känns lite 40-50-talet. Jag har sett såna som barn. Faktiskt jätteläckra.

 

  

 

Stolar från 50-talet som jag hittade på en vintagesida. Klicka här för att komma in. Det fanns mycket mer där. 

 

  

 

Det enda jag köpte där var denna lite annorlunda visp för 3kr. Jag fick nån underlig känsla från barndomen att jag sett den i mitt föräldrarhem. Den ser helt ny ut och väldigt fin. Är det nån som sett en sån visp förut? och om den har nåt speciellt användningsområde. Jag var bara ute efter små moccakoppar och nåt blått tyg med ränder.

 

  

 

Det här gamla bordet är inte så tokigt och rätt tidlöst.

 

 

 

Vi åkte sen in och kollade lite på Röda Korset i Huskvarna. I fönstret stod denna fina svan som var lite mer bearbetad och av högre kvalitet än jag sett förut på dessa. Rätt stor modell men jag har inte plats för nåt mer hemma.

 

   

 

Jag hittade i alla fall lite koppar där. 2 st av dessa som inte är så liten som en moccakopp men en jättebra modell till nåldyna. Det fanns 6 st av dom men jag är inte säker på att det passar så bra och då vill jag inte köpa så många. Dom fick jag för 5kr/st. Under koppen står det: Mitterteich Bavaria 36.

 

   

 

Hittade till slut en moccakopp som jag har en grön av sen förut.  

 

   

 

Här en mugg att dricka sitt kaffe och te i när allt känns som ett enda stort elände....    fast det blir nog inte bättre av att dricka ur en eländeskopp...  

 

Ha en jättefin söndag....  

 


Av Malin wiper - 12 mars 2011 17:03

  

Vi åkte en sväng till Sam hjälpen också, den stora second hand som är öppen onsdagar och lördagar. Det första vi såg var dessa tre stolar som dom tog 40kr/st för. Ser ut som IKEA stolar.

 

  

 

Detta var verkligen en rejäl ostkupa. Den var dessutom tung att lyfta upp också. Ostkupan är tillverkad i Pukebergs glashytta. Klicka här för att komma in på en sida för att läsa om glashyttan. 

 

   

Detta är en grej för rökare. På sidan lägger man cigaretter. Askfat längst upp och andra attiraljer i lådor längst fram. När man lägger på locket så åker sidorna in automatiskt. Den kostar över 300kr. Rätt rolig grej för samlare. Jag har själv aldrig rökt, man kan ju inte ha alla laster....     

 

   

Vad sägs om en liten hatt i pillermodell...  Den var rätt läcker faktiskt.

 

   

Ett litet ovanligt hantverk bestående av ett brödfat med ett stearinljus på sidan.

 

   

Helt oförstörd gammal soffa i smäcker tidlös modell...men tyget blev man nästan bländad av...   

 

  

 

Till soffan fanns två fotöljer och jag måste säga att med ett annat tyg så skulle dom bli jättesnygga. 

 

   

Här har vi lite modernare hyllor för en liten penning.

 

   

Köpte även detta som det står PIM på. Vad jag kan utläsa så betyder det: praktisk It och mediekompetens. Jag hittade inte det jag egentligen var ute efter så det blev billigt denna gång.

 

   

Dom har en hel del gamla kameror också. Denna av märket six-20 Brownie. Den tillverkades 1937-1943. Klicka här för att komma in på en sida där den finns representerad tillsammans med andra lådkameror. klicka här för att kolla på fler

 

    

Vackert gammalt trähus i Huskvarna.     

Av Malin wiper - 12 mars 2011 16:10

  

 

En scen ur filmen Take the lead med Antonio Banderas. Det är en amerikansk film  som hade premiär 7/4 2006 och jag har själv sett filmen och den var rätt bra. Den är baserad på en sann berättelse om en danslärare som såg talanger hos ett gäng problemungdomar. Han började lära ut foxtrot och tango till en grupp småkriminella elever i New York i hopp om att få ordning på deras liv. Ingen trodde på honom, allra minst rektorn. Till en början är ungdomarna skeptiska och ser ingen mening med att gå på hans lektioner. Men när de kommer på att de kan blanda klassisk dans med modern hip-hop börjar hans engagemang och dansglädje smitta av sig och tillsammmans skapar de en helt ny dansstil.

 

  

 

Klicka här för att komma in på Take the leads hemsida 

 

  

 




Av Malin wiper - 12 mars 2011 14:54

  


Nu har vi äntligen varit och fikat på Café Lakatos. Vi har inte varit där på så länge beroende på att jag haft såna besvär med nacken så vi har inte kunnat åka till storstan så ofta på sista tiden. Sen har min man rätt mycket med projektet och annat på dagarna. Maria Lakatos blev så glad att se oss så hon kom fram och kramade om oss och sa att hon saknat oss...  vi blev jätteglada och varma inombords. Vi har saknat henne och hennes eminenta Café också. Som vanligt är det fullpackat med folk därinne och man fattar ju varför...    Hon har en facebooksida nu som jag gått in på men kommer inte vidare så jag får fråga henne hur man gör så jag kan sätta in en länk. Jag ville att hon skulle önska musik i min blogg men det gick inte nu med allt folk så hon skriver ner tills nästa gång vi är där.     

 

   Klicka här för att komma in på Cafékartan där jag själv också satt betyg på Lakatos

 

  

 

Vi hade med oss en stor bukett med tulpaner och en vas eftersom hon haft 4-årsjubileum och vi kunde inte komma då. Vi har gått där och fikat sen hon öppnade.

 

  

 

Klicka här för att kolla vart jag hittade dessa vaser som är lämpliga för tulpaner

 

  

 

Min man tog ett gott svart te som heter "Anastacia" och en smörgås av lite grövre bröd med underbart god skinka.


   

 

Klicka här för att läsa om svart te och hälsa

 

 

  

 

Jag hade längtat efter deras god cappuccino så det fick bli det för mig och en skinksmörgås av lite ljusare bröd.

 

     

 

  

 

Maria ville bjuda oss på en chokladkaka med grädde till. Jag tror att hon nyss bakat denna kakan. Vi skall ju inte äta sånt men är det bara bra råvaror och en fin choklad så blir det inte sött på samma sätt. Mannen kunde bara ta en tugga eftersom han har fått förhöjt sockervärde. Vi åt från varsitt håll som "Lady & Lufsen"...  Jag fick inget som helst sötsug efterråt. Det var så njutbart gott att man inte kan prata på en stund.

 

  

 

Maria tar semlorna från Landhs Konditori och dom har vunnit pris nu 2011 för bästa semla. Klicka här för att komma in på Landhs Konditori

 

     

 

  

 

Så här ser dom ut och massor av folk kom in och köpte med sig.

 

  

 

Den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket (gammalt ordspråk)...  

 

  

 

Jag köpte en ny choklad dom fått i med 72% Cacao som jag skall ta en liten bit av varje kväll och suga på. Vi gick ju en chokladprovningskurs hos Maria så jag vet hur man njuter av en fin kvalitetschokladbit. Chokladen heter "Kallarie Chokolates" Klicka här för att komma in på en sida och läsa om denna choklad. Just den jag köpt heter Sacha och kommer från Ecuador with aji chili.

 

     

Av Malin wiper - 12 mars 2011 08:17

  

 

Klicka här för att komma in på Alison Moyets hemsida. Hon är född 1961 i Billericay, Essex och uppvuxen i Londonförorten Basildon. Hon är en engelsk sångerska. Klicka här för att läsa mer

 

  

 






   Ha en härlig och spännande lördag. Själv skall vi försöka åka ut lite med bilen. Går det som vi vill så hamnar vi i Jönköping. Vi längtar att ta en fika på Café Lakatos som vi inte gjort på hur länge som helst.

 

   Nu är det inte roligt, risk för härdsmälta i Japanska kärnkraftverk. Jag fullständigt avskyr kärnkraft som blir än mer hotfull i en sån situation som dom befinner sig i. Klicka här för att läsa. Nu har det dessutom varit en explosion i en av deras kärnkraftverk och anställda är skadade

Av Malin wiper - 12 mars 2011 07:43

I am an
Echinacea

What Flower
Are You?







 


Hittade denna på Pisans blogg. Klicka på länken under blomman så kommer ni in på en sida där man svarar på frågor. När man är klar så får man reda på vilken blomma man är. Jag blev blomman ovan och fick reda på mina egenskaper. Det var inte så lätt att fylla i för det fanns flera alternativ som passade in...  Själv älskar jag rosor. 




  

Denna fotade jag på ICA:s blomavdelning i dag. Fingret upp? eller är det en skalad banan...  

 


  


ICA säljer stora fina buketter med tulpaner i dag för endast 39kr.  

 


   

ICA blomavdelning 

 


     


Kul burk från ICA för första hjälpen. Den är så liten så man kan ha den i handväskan...   

  


  

Blomma ICA  

 


  

Burkar med tätslutande lock i ett stålställ. 




  


Bomma ICA 

  



   Klicka här för att komma in på ICA Vaggeryds hemsida 

  



   


Glöm inte min tävling som avslutas 15/3 17.00 Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget. Skriv bara en kommentar om ni vill vara med 

 

    








































Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards