Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 mars 2011

Ryggvärk!

Av Malin wiper - 23 mars 2011 07:09

    


Det kommer att bli svårt för mig att blogga för att bara sitta här på stolen gör att det värker nedanför midjan och ner på vänster höft, sitter jag för länge på stolen så domnar jag i benet och foten. Nu har jag fått ta Alvedon i 2 dagar. När jag är uppe och går och är ute och promenerar så har jag inget ont alls. När jag sitter i soffan som är mjukare så känns det inte lika mycket som på kontorsstolen. Detta började så smått för 3 dagar sen men jag trodde att det var nåt tillfälligt. Jag kan ju ha sträckt mig och en muskel har blivit inflammerad. Det är ju inte säkert att det är det som sjukgymnasten sa. Är det nån som känner igen detta? Nu kommer det att bli svårt för mig att sitta här och jag får ha längre mellan inläggen och att gå in på era bloggar kommer att ta hela dan eftersom jag får ta en i sänder. Tänk att alltid skalll det vara nåt. Jag vill inte hålla på att klaga för mycket i min blogg men nu blev jag lite skärrad.

 

  Nu önskar jag er en fin dag och att ni håller er över vattenytan...  Må så bra och ta hand om er...  

 

 


         


 
 
Ingen bild

Kerstin

23 mars 2011 07:50

Hej Malin. Jag brukar ha så där ibland. Ont i ena klinkan och strålar ned mot höften och ben. Det kan sitta i några dagar och sedan släpper det. Helt klart sämre när jag sitter. Sjukgymnasten sa att det är ischiasnerven som kommer i kläm. Man kan stretcha själv, men jag vet inte om du klarar det pga din höftoperation. Man ligger ned och vinklar upp benet mot hakan och håller så ett tag. Då känner man hur det sträcks. Värme fungerar bra på mig. Annars akupunktur kan vara något. Hoppas du blir lite klokare och krya på dig. Kerstin

Malin wiper

23 mars 2011 08:07

Tack snälla du för att du berättade detta för mig. Nu känns det lite lugnare. Jag skall nu ut och promenera. Då skall jag göra lite stretschövningar också som jag har sen förut. Den övningen du har klarar inte jag men jag har stående övningar. Jag hade kylgelen på i natt och det funkade bra. Jag blev verkligen klokare på detta

Tusen tack kära svägerska
varm kram till dig
Ha en fin dag

 
Maya

Maya

23 mars 2011 07:58

Jag tycker att det låter som det är Ischiasnerven. Kroppens största och längsta nerv, lika grov som lillfingret har jag hört. Det är ganska vanligt och det försvinner av sej själv isåfall. Jag har haft ischias. Då ska man helst röra på sej, promenad på recept låter bra. Och vila emellanåt. Man ska inte heller ta ut sej. Ha inte handväska, välj istället ryggsäck. Om Du har med kameran, byt arm så Du inte bara bär på ena sidan.

Här finns lite mer info jag hittade om det:

http://www.kiropraktorcentrum.com/index.php/sv/din-rygg/141-nyhetsbrev-0303

http://www.kiropraktor.me/Ischias5.htm

http://www.ischiasnerven.se

Behandla med inflammationshämmande/smärtstillande gelé. Jag rekommenderar Orudis 2,5 Gel (Recept), Ibumetin 5% Gel (Utan Recept). OM man är överkänslig mot Acetylsalicylsyra (som jag är) passar inte Ibumetin. Apoteket kan ha andra alternativ också.

Krya på Dej Vännen!
Kram!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

23 mars 2011 08:09

Tack snälla Maya. Det låter ju oneklingen som ischias. Jag skall nu ut och promenera och som du säger så blir man bättre då. Tack även för dina länkar. Du är för gullig ;)Tack även för läkemedelstips. Jag har voltarengele hemma och det kanske går lika bra. Vad glad jag blir av alla tips och råd

Tusen tack vänne
ha en fin dag
varm kram

 
skrivmoster

skrivmoster

23 mars 2011 08:21

Hej kära vän! Nu har du fått så många goda råd och tips från andra drabbade så jag tror att du är lugn och inser att det är övergående. Men just när det pågår är det jobbigt!! Jag har själv haft ont ett tag men är nu på bättringsvägen. Går inte att gå när man suttit... och upp för en trappa tog jag mig knappt. Nu ser vi framåt och jag önskar att du snart är betydligt bättre!!
Kramar från mig!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Malin wiper

23 mars 2011 08:27

Jag tror också att det är övergående men jag har aldrig haft så här förut. Nu skall jag testa att gå i en trappa när du sa så.

Tack för dina vänliga ord

Ha en fin dag
kram

 
Lillan

Lillan

23 mars 2011 09:25

Håller med om att det låter som ischiasnerven som spökar. Jag har också problem med den ibland. Även om det är övergående så är det jobbigt när man är mitt uppe i det.
Hoppas det blr bättre under dagen!
Kram!

http://lillansbloggvra.blogspot.com

Malin wiper

23 mars 2011 10:39

Ja då är det nog ischiasnervern som spökar Ja dut är ingen höjdare. Tack för din omtanke
Ha en bra dag
kram

 
Stevie

Stevie

23 mars 2011 09:44

Tror inte det är "Ryggvärk" Agnetha sjunger om,
i-varje-fall inte i den sången! ♥
Hoppas dock att Du blir av med det onda snarast! ♥
:)
Kram
Stevie

http://metrobloggen.se/esthonianangel

Malin wiper

23 mars 2011 10:39

Det vet jag väl ;) jag var ute efter ordet doktor och då passade denna bra

Ha en fin dag
kram

 
Cattis

Cattis

23 mars 2011 10:44

Och jag behöver inte skriva nått ser jag när jag läser de andra inläggen.
Jag har haft likadant för några år sen.
Jag höll mig still för jag hade så ont men det var det sämsta jag kunde ha gjort.
Men vad gör man när man inte vet.
Man tror att vila är det bästa men det är som de andra skriver. Rörelse är det bästa för den här värken. Och så massage för att få igång blodcirkulationen.
Jag har nog skrivit innan om att jag har en Tens.
Massageplattor som jag fått låna av sjukgymnasten.
Den försöker jag använda så fort jag känner värken och jag tror att det är den som hjälpt.

Kram och ha en bra dag.

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

23 mars 2011 11:17

Ja men då är det nog ischias. Vad bra att du har en sån Tens. Måste kolla vad det är för nåt. Jag har aldrig haft så här förut. Jag får be min man massera mitt ryggslut och skinka :0))

Ha en fin dag själv
kramar

 
Ingen bild

Mia

23 mars 2011 16:17

Hej vännen, ta det lugnt och det är en del som skrivit innan mig så jag skriver bara ta det lugnt. Jag förstår att du känner som du gör och det är inte konstigt för man blir ju såklart orolig. Jag vet hur det är. Det är en smärta man inte är van vid. Jag vet att du tar dig hjälp om du behöver. Kram fr Mia

Malin wiper

23 mars 2011 16:27

Jag har tagit det jättelugnt i dag och promenerat. Tyvärr blåser det så hemskt nu igen så jag vill inte gå ut. Huvudsaken att man inte blir sittande eller liggande. Tack för dina gulliga ord ;)Det är verkligen en jobbig smärta som jag inte känt förut.

Ha en fin kväll
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards