Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Diabetes och divertikulit!

Av Malin wiper - 10 mars 2011 17:12

  


Min man har inte mått så bra på sista tiden och haft en lite rödblå färg i ansiktet. Jag sa till honom att gå till läkaren men han hade tid hos diabetessköterskan så han gick dit först. Det visade sig att sockret blivit så pass högt så han måste nu börja med en spruta varje kväll. Han har tabletter sen förut. Han har tarmfickor som blir inflammerade ibland "Divertikulit" och nu har han varit dålig i magen igen.

 

  

 

Hon sa att det kan bero på detta att hans socker gått upp. Han har legat inne flera gånger för sin divertikulit med dropp. Nu har han fått tid hos läkaren för stor undersökning och även få antibiotika så han slipper läggas in. Det gäller att vara ute i god tid när man får inflammation i tarmfickorna. Han har inte legat inne på några år nu så vi är så glada för det. I värsta fall så måste man operera men det är inte riskfritt att operera i tarmar. Kartongen ovan innehåller nålspetsar och i morgon får han hämta sprutor på Apoteket. Går sockret ner så kan han slippa sprutorna. Sen måste han gå ner i vikt men det är inte lätt när man har diabetes. Fast det visade sig att han gått ner 6 kg sen han var där sist. Han är nog lite skärrad men visar det inte så mycket.

 

Klicka här för att läsa om divertikulit

 

  

 

Klicka här för att läsa om Typ 2 diabetes.

 

        

 

Han har så pass många åkommor så jag är jämt uppmärksam om nåt verkar annorlunda, blir ju så orolig för min Mr T...  Jag har varit lite nestämd och orkeslös i dag så jag känner inte för att sitta vid datan för mycket. Snöandet har gått över till regn och det ser så trist ut ute.

 

    

 

 

 
 
Maya

Maya

10 mars 2011 18:25

Usch då, tänker på Er! Hoppas Mr. T kryar på sej. Inte trevligt med sprutor. Jag är väldigt spruträdd, det sitter i bakhuvudet sedan jag var liten då jag blev felstucken med droppnål på Boden(!) Lasarett där jag låg inlagd under sommarlovet. Jag var 8 år och nålen gick av, sköterskan blev nervös för hon fick inte ut den. Har ett ärr efter det. Hua, sprutor är huvva! Fick graviditetsdiabetes när jag väntade sonen men det upptäcktes bara tre veckor innan han kom så det reglerades med kost. G-diabetes går oftast över men kan leda till åldersdiabetes. Tror inte vi har någon i släkten med diabetes dock. Bra att Du är uppmärksam på maken och att Ni tar hand om varandra. Det är ju det som är kärlek ;)

Upp med hakan vännen! Tänker på Dej/Er! Se nån komedi eller roligt TV-program tillsammans och skratta lite :)

Stora varma kramar från mej!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

10 mars 2011 18:31

Vad du är gullig och omtänksam. Blev rörd av dina ord på slutet. Vi har faktiskt hyrt film ;)

Min man är inte rädd för sprutor och känner ingen ångest för att ge sig sprutor själv men det gör jag. Jag är inte rädd för sprutor men skulle tycka det var jobbigt att ge mig själv sprutor :(

Förstår att du är spruträdd när du varit med om nåt sånt traumatiskt som barn. Visste inte att man kunde få graviditetsdiabetes. Skönt att det gick över. Jag och mamma är den enda som inte fått diabetes. Ja du det är det som är kärlek och den är det ingen brist på här ;)

Ha en fin kväll goa du
varm kram

 
diana

diana

10 mars 2011 21:34

Vad jobbigt. För dig också. Måste kännas lite oroligt. Kram.

http://www.metrobloggen.se/diana

Malin wiper

11 mars 2011 07:23

Jag har blivit van men sprutor känns lite tråkigt att han skall måsta börja med

Ha en fin fredag
kram

 
Ingen bild

Mia

10 mars 2011 22:58

Det är tufft när ens närmaste inte mår bra. Ta hand om varandra. Ni verkar vara så goa och omtänksamma om varandra. Kramar fr Mia och ha en fin helg.

Malin wiper

11 mars 2011 07:33

Det har hänt så mycket dom sista åren då han både fått hjärtinfarkt och stroke. Plus att jag gått igenom en massa tråkigheter också. Vi mår ändå bättre nu än för några år sedan. Vi hade en fantastisk sommar förra året. Det lever man länge på. Hoppas du hade det toppen i går med besök och allt

Ha en fin helg själv

kram

 
Ingen bild

-Nena-

10 mars 2011 23:16

Tråkigt =(
Jag hoppas att det blir så att han slipper sprutorna.
Förstår att du är orolig för din Mr T.

Kram på er!

Malin wiper

11 mars 2011 07:32

Tack snälla du, det hoppas jag också att han gör sen när magen blir behandlad

Ha en fin fredag
kram på er också

 
Annelie

Annelie

10 mars 2011 23:46


Säger som den förra skribenten,,, gött att du var så uppmärksam på din man.
Konstigt att man kan må såppas dåligt psykiskt av diabetes, o innan man kan sätta fingret på vad det egentligen är.
Båda mina föräldrar har diabetes, så de använder sprutor båda två.
Mamma´s sockervärde har blivit väldigt bra, men pappa´s får de ingen ordning på.. :o((
Mamma har "tjatat" på mig mycké att jag MÅSTE gå ner i vikt, eftersom de båda har denna sjukdom. O jag VET, att det inte är nytigt att vara överviktig, men det är ju lättare sagt än gjort.. *suck*

Ta hand om er.. // Varm kram från söder <3

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

11 mars 2011 07:25

Ja du jag har blivit van för han har varit så mycket sjuk dom sista åren och fått en massa krämpor. Han har inte varit deppad men trött. Vad tråkigt att båda dina föräldrar drabbats av diabetes. Det är lättare sagt än gjort att gå ner i vikt. Jag har varit smak i hela mitt liv tills jag blev sjuk, så jag vet nu hur jobbigt det är.

Tack för din härliga omtanke vännen

Ta hand om er ni också
kram

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

11 mars 2011 22:25

Jag förstår om du är orolig för honom, man vill ju inte se sin käresta må dåligt.
Jag hoppas verkligen att han slipper sprutorna i framtiden.
Ni får verkligen pyssla om varandra.
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

12 mars 2011 07:56

Ja du jag blir orolig när han måste ha sprutor han som klarat sig så länge på tabletter. Tack för din omtanke. Vi pysslar om varandra hela tiden ;)

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards