Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 9 mars 2011

Väpnat bankrån i Vaggeryd!

Av Malin wiper - 9 mars 2011 10:59

  

 

VÄPNAT BANKRÅN I VAGGERYD I DAG

 

 

 

Klicka här för att läsa om rånet. Klicka här för att läsa mer 

 

Jag kom gående mittemot Sparbanken strax före 10.00 utan att veta att det utförts ett  bankrån bara en stund tidigare. Jag tyckte det var lite konstigt att det stod så mycket folk utanför ICA och stirrade mot banken. Två tjejer som jag pratade med stod utanför ICA när det hände och dom berättade att det kom springande tre män från en tunnel mellan banken och Konsum upp mot banken och dom var beväpnade med K-pistar och vita rånarluvor. Det hemska var att när dom såg tjejerna så riktade dom sina K-Pistar mot dom, det var väl för att skrämma bort dom. Sen har dom krossat glaset på bankens största fönster. Antar att dom skjutit sönder rutan. Vet inte om nån blev fysiskt skadad för ambulansen har kunnat åka in bakom banken också där det finns utgång. Psykiska skador får man alltid efter en sån hemsk upplevelse. Tjejerna berättade att det var så overkligt att dom knappt kunde ta till sig att det var sant. Kändes som en filminspelning. Hade jag bara kommit en liten stund tidigare så hade dom kunnat riktat vapnen mot mig också.

 

  

 

Först kom en bil från Räddningskåren

 

  

 

Sen Assistanskåren

 

  

 

Efter ett tag fanns polisen på plats också. Jag tror att dom fanns på baksidan av huset också.

 

  

 

Här är det nu avspärrat och en fotograf är på väg för att ta bilder och journalister är redan på plats och intervjuar folk.

 

  

 

Dom som har sina bilar innanför avspärrningen får nog inte ut sina bilar direkt. Hemskt för kunderna och personalen i banken. Jag känner mig själv lite skärrad än om jag inte var med när det hände.

 
 
Stevie

Stevie

9 mars 2011 11:21

Tycker Polisen ska ha rätt till att skjuta först och fråga sedan, i sådana situationer.

http://metrobloggen.se/esthonianangel

Malin wiper

9 mars 2011 11:22

Polisen hade inte hunnit komma dit när rånet begicks. Rånarna försvann rätt snabbt.
Ha en fin dag
kram

 
Stevie

Stevie

9 mars 2011 11:24

Som detta inlägg jag skrev:

Min syster skulle gå och handla till henne och hennes dotter en fredags kväll i Februari. Syrran knallade in i affären och började så smått packa ner lite godsaker, när hennes mobil ringde. Syrran svarade och snackade med sin vännina i mobilen, medan hon gick runt i affären.

När syrran hade avslutat samtalet och kom bort mot kassan, såg hon att fullt av varor låg utslängda på golvet. Allt i kassorna verkade vara total kaos, och kassörskan var helt rödgråten och svart i ansiktet av hennes maskara. Syrran fick veta att hon ej kunde få handlat, då affären just blivit rånad av tre beväpnade snubbar.

En av kunderna hade sett min syster gå omkring och kolla varor, medan hon snackade i mobilen samtidigt. Då ska det nämnas att rånarna hade tvingat alla de såg i affären att lägga sig ned på golvet. Hur farao de har missat min syster som knallade omkring och pratade i mobilen samtidigt fattar hon fortfarande inte. Men å andra sidan fattar hon inte heller att hon inte har sett vad som hände i affären.

Antingen är det bara en helt sjuk situation som hände, eller så gav den lyckoamuletten hon hade med sig henne beskyddelse. Vad tror Du?!

Skrivet av Stevie 26 februari 2011 klockan 04:30

http://metrobloggen.se/esthonianangel

Malin wiper

9 mars 2011 11:28

Fy sjutton vilken hemsk upplevelse för alla inne i affären. Din syster måtte ha haft änglavakt. Hade hon en lyckoamulett så vill man ju gärna tro på. Det var nog ett väl planerat rån som gick fort antar jag. Det måste ha kännts konstigt för din syster efteråt. Detta var det närmaste jag varit ett bankrån i hela mitt liv.

Tack för att du delade med dig av detta

Ha en bra dag
kram

 
Karin o Svartnosarna

Karin o Svartnosarna

9 mars 2011 11:45

Hu vad otäckt,vilken tur att du inte kom mitt i det hela.
Är så hemskt att vissa ska hålla på så där o vara oärliga o hemska,det är hemskt för dem som drabbas.
Kan sätta djupa spår i dem av såna där hemska händelser.
På ett litet ställe en bit ifrån oss så har det varit beväpnat rån o en gång med yxa,men nu får man inte komma direkt in i den banken.
Nu får man liksom gå igenom en sluss o trycka på en knapp så kassörskorna ser vem det är o sedan släpper de in en.
Hoppas du får en fortsatt bra dag,såg att våren kommit långt hos er,här har vi mycket snö kvar fortfarande så det är bra att det är mycket sol o blåst så kanske det går bort fort.
Kramen <3

http://kajsa-varg.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 mars 2011 11:54

Ja du ibland har man änglavakt. Det är verkligen hemskt för dom drabbade och flera skott har avlossats i banken. Det kommer nog att bli fler skydd för dom som jobbar på utsatta ställen. Det kommer att bli värre med all nedmontering som sker nu.

Våren är på väg med små steg.

Ha en fin dag
kram

 
Maya

Maya

9 mars 2011 12:22

Usch så hemskt nära, vännen! Vad jag vet har vi varit förskonade mot sådana brott här, än så länge. Men förmodligen dröjer det inte längre till när vi har sånt här också.

Kram på Dej!

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

9 mars 2011 12:25

Här har det varit många väpnade rån dom senaste åren både mot post, bank och sprängning av bankomat. Tycker synd om dom som var inne på banken när rånet begicks.

Ha en fin dag
kram

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

9 mars 2011 12:44

Fy vad otäckt. Jag är glad att du slapp uppleva händelsen, tänk vad hemskt! Jag hoppas att alla inblandade klarade sig utan fysiska problem.
Jag förstår inte hur människor kan göra så mot andra människor, det kan ju förstöra liv. Usch och blä, hoppas de får tag på förövarna.
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

9 mars 2011 14:37

Ja det var lite overkligt. Så nära ett bankrån har jag aldrig varit. Det verkar som ingen har blivit fysiskt skadan men psyket tar ju stryk och det kommer ett tag efterråt. Det kommer nog att bli mer och mer sånt och små samhällen har ju ingen polis längre.

Ha en fin dag vännen
kram

 
ansepanse

ansepanse

9 mars 2011 12:50

usch vad otäckt, de psykiska skadorna kan ju förfölja en resten av livet, vilken tur att du inte kom dit tidigare än du gjorde
Sv: Nemo - har jag tagit från filmen "Hitta Nemo" och Sluggo - det var en blogg jag läste för något år sedan och hon hade en hund som hette så
ha en fin onsdag - kramar

http://kinaguld.blogg.se

Malin wiper

9 mars 2011 14:33

Ja du jag tycker synd om bankpesonalen och kunderan som var därinne just då. Vad kul att du tagit namnen från Nemo ;) Det är jättefina namn

Ha en fin onsdag själv
kram

 
Ingen bild

Mia

9 mars 2011 13:30

Vad hemskt. Som du skriver, även om du inte var med så har det hänt i den stan där du annars känner dig trygg. Då blir man plötsligt vacklig i sin trygghet vad som kan hända runtomkring en. K-pister... suck! Spelar ingen roll om de pekar bara för att skrämmas. Bara det är ett brott. Det tar i en när det händer sånthär.
Kram och ha det så gott du kan. Mia

Malin wiper

9 mars 2011 14:32

Ja det kändes lite overkliget. Det har hänt en massa såna saker här genom åren. Posten har också råkat ut för väpnat rån och en bankomat har sprängts i luften mm. Det finns ju inga närpoliser längre så det till små ställen rånarna beger sig.

Ja du att få en K-Pist riktad mot sig är ingen höjdare :( stackars tjejerna som stod på andra sidan gatan.

Ha det så gott själv goa du
kramar

 
Hebbe

Hebbe

9 mars 2011 13:34

Hejsan,Usch,hoppas de som var inne på banken inte får några men,,kan vara jobbigt att komma över en sådan händelse..
Slarver inte får du väl glömma gratta gubben(ler).Haé Kram.

http://www.metrobloggen.se/boda

Malin wiper

9 mars 2011 14:30

Dom lär nog må dåligt just nu och det kommer ju ett tag efteråt när man varit med om nåt sånt som dom på banken upplevt. Min gubbe ringde för en stund sen så jag kunde gratta honom. Jag får gå in det första jag gör till din blogg så man får kollat upp vilka som har namnsdag ;)

Ha en fin dag
kram

 
Annelie

Annelie

9 mars 2011 13:42


Hugaligen.. stackars alla inblandade.

Jag glömmer aldrig då jag var på väg att BLI utsatt för ett rån.
Var då jag körde stadsbussarna uppe i Halmstad,, en måndagskväll kom jag åkandes i ett av de "finare" områdena, hade med mig en kille på bussen från ändhållplatsen, han satt längst bak i mobilen och pratade i mobilen.
Kom fram till en hållplats där jag upplevde att en kille betedde sig konstigt, han stod med ryggen åt mig åså gjorde han nåt tecken, jag visste inte om han skulle med eller vinkade förbi mig.
Men, jag körde intill busshållplatsen och stannade, men öppnade INTE dörren (som tur var), för då kom det fram en till kille å när de gick mot bussen så drog de ner rånarluvorna åså hade de nåt tillygge i händerna, vad vet jag inte.
För jag lovar dig,, mitt blod kokade i kroppen då,, jag fann mig fort så jag satte foten på gaspedalen och drog därifrån,, så de måste ha stått med en lååångt ansikte kvar.
Men, fyyyy hur jag mådde efteråt.. även fast det inte hände mig nåt.
Men tyvärr är ju vi människor så att vi tänker ju på vad "som kunde ha hänt".
Men, detta tog verkligen musten av allt med busseriet heter för mig.
Ja, det och naturligtvis min värk.

Men, jag förstår du vart skärrad av alltet, även om du inte upplevde själva rånet.

Kramar om

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

9 mars 2011 14:26

Ja verkligen. Vad hemskt att du varit med om nåt sånt. Vilken sinnesnärvaro du hade som tog sånt bra och snabbt beslut. Förstår att det chocken kom efterråt. Det är verkligen en risk att köra buss och allrahelst nu verkar det som.

Ha en bra dag
kram

 
Paula

Paula

9 mars 2011 14:18

Fy vad hemskt! Jag har varit med om något liknande. Hade varit inne på banken här och gick sen bort till affären, men kom på att jag skulle frågat en sak på banken så jag gick tillbaka. Då var där ett pågående bankrån! Dom hade tagit personal som gisslan och allt var kaos.Som tur var gick det inte att komma in på banken, för då hade jag väl knallat rakt in och i famnen på rånarna. Det var det andra bankrånet på kort tid. Numera är banken nerlagd.
Kram till dej!

http://anglahemmet.blogspot.com

Malin wiper

9 mars 2011 14:28

Då hade du änglavakt som hann se vad som pågick. Vilket tarauma. Dom åker numera till små samhällen för där finns ju inga närpoliser längre.

Ha en fin dag
kram

 
Glimz

Glimz

9 mars 2011 21:29

Men fyyyyy vad hemskt, förstår att du känner dig tagen av händelsen! Tur ändå att du slapp vara där live.
Sv; Förlåt är så fint, men det är också svårt att säga förlåt om men inte vet att motparten har blivit ledsen, när denne någon inte säger nåt. Det är så många missförstånd som kan undvikas om kommunikationen fungerar :)
Kramar om goe Wiper :)

http://ninz.bloggagratis.se

Malin wiper

10 mars 2011 08:46

Jag var ju ensam hemma hela dan också så tankarna kom vad som kunde ha hänt. Ja du det gäller att personen talar om vad den känner och har uppfattat saker. Det blir verkligen många missförstånd. Kommunikation är så viktigt som du säger

Kramar till dig också goa Glimz

Ha en fin dag

 
Helga

Helga

10 mars 2011 08:30

Jag tänkte faktiskt på dig när jag hörde nyheten på TV!! Tur att du inte gick förbi just när rånet skedde.

Fin kaffekopp du fick också :)

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 mars 2011 08:39

Ja du ibland har man änglavakt. Kaffekoppen är jättefin och jag dricker ur den varje morgon

Ha en fin dag
kram

 
Stevie

Stevie

10 mars 2011 11:30

Alkohol löser inga problem,
men det gör inte mjölk heller!
:)

http://metrobloggen.se/esthonianangel

Malin wiper

10 mars 2011 12:04

Nu hänger jag inte med ;) Du är klurig du ;)

Ha en fin dag
kram

 
Pisan

Pisan

10 mars 2011 13:58

Uschanamej! Tänkte på er när jag såg detta på tv:n igår kväll. Vilken tur att du inte var i närheten när det hände.
Ha en fin torsdag! Fattar inte att det redan är torsdag. KRAM! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 mars 2011 14:49

Vi har tyvärr haft en hel del väpnade rån i vår lilla by.

Ha en fin torsdag själv
kram

 
Monica

Monica

10 mars 2011 14:51

Huvva vad hemskt, tänk att det kan hända vad som helst vars som helst och när som helst...
Man får vara glad att ingen oskyldig blev skadad och skjuten iaf.
Men en psykisk chock kan vara nog så illa...
Vi hade också ett väpnat bankrån för ett antal år sen i den lilla förort jag då bodde på, då det fanns små banker lite varstans.
Minns att alla var chockade, man tror inte att sånt kan hända i en lugn liten stad.
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 mars 2011 14:58

Ja du och här har det hänt ett antal gånger men jag har inte varit så nära förut. För personalen kom det nog efter i dag. Då har ni fått känna av också hur det känns. Vi har ju inga närpoliser längre så det är därför dom söker sig till små samhällen. Finns inget skydd längr. Missnöjet med samhället kommer bara att öka så sånt kommer nog att bli ännu vanligare.

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards