Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Malin wiper - 11 februari 2011 17:03

  

 

Här en liten nostalgitripp för min egen del. The Animals med "The house of the rising sun" som var en långkörare förr i tiden då gruppen var mäkta populär. Sångaren heter Eric Burdon och jag lyssnade väldigt mycket på denna grupp. Det är så kul att se dessa tidstypiska klipp som man finner lite lustiga nu men ändå häftiga. Klicka här för att komma in på deras hemsida.  Klicka här för att läsa om gruppen. Sångaren Eric Burdon har en sån bra och säregen röst så dom kom senare att heta Eric Burdon and the Animals.

 

  

 

Detta är ett par hörlurar av märket Pioneer från 1974. Hittade bilden på en Vintagesida så gå in här för att kolla

 

Av Malin wiper - 11 februari 2011 15:54


   

Bild från Animatie wereld    

 

Jag har en dålig dag i dag men har ändå försökt ta mig ut. Vi skulle ta en promenad men när vi kom ut så blåste det och snöade och jag kände att det inte funkade. Sa lite försiktigt till mannnen...  känner du som jag just nu?..han tittade på mig och sa: skall vi ta bilen istället...  När man varit ihop länge så kan man nästan läsa varandras tankar. Vi åkte ner på byn för att trösta oss lite på Ritz konditori och storhandlade sedan på ICA. Det har även pärlsnöat nästan som förstadie till hagel men väldigt lätta flingor. Till och med en vinterälskare som jag börja lessna.

 

  

 

Nu syns det att dom börjat baka inför Alla Hjärtans dag...  dessa vaniljhjärtan var läckert dekorerade.

 

  

 

Här ser ser man jättefina hjärtformade maränger med två liggande rosor bredvid.

 

  

 

Medans vi stod där för att välja vad vi ville ha så kom Carina in med flera hjärtetårtor i marsipan i två olika storlekar...  Tandvattnet började rinna på Mr T och mig...  

 

  

 

Dessa semlor var verkligen välfyllda med grädde och gapade emot oss och ville bli uppätna...  men vi lyckades stå emot frestelsen. Ritz har alltid haft fantastiskt goda semlor. 

  

  

 

Istället tog min man en räksmörgås som nu var på rågbröd och var supergod enligt Mr T.

 

   

 

Här har Mr T hittat nåt skräp på marken som han inte kan gå förbi. Han måste hitta en soptunna att slänga i...  

 

   

 

När vi var närheten av ICA så har dom en anslagstavla ute och där satt denna lapp som var lite rolig. Blev nästan sugen på att ha en ökenråtta men jag har ju testat att ha en dansmus och inte ens det klarar jag av...    Om nån annan vill ha en ökenråtta så kanske den finns kvar, fast lappen kan ju ha hängt där länge. Det är en gullig och rörande lapp där dom är så generösa att man får med både mat och bur till råttan

 

     

 

Så här står det på wikipedia om ökenråtta:

 

Ökenråttor, gerbiler är en underfamilj av små gnagare som omfattar ungefär 110 olika arter av afrikansk, asiatiska och indiska råttdjur. De är ca 10-12 cm långa och därtill kommer svansen som är 8-10 cm. Ökenråttorna lever oftast i 2-5 år men kan bli äldre i fångenskap. Dom är sociala djur som lever i familjeflockar och dom tvättar varandra och sover ihop. Dom är populära sällskapsdjur då de sällan bits och är relativt luktfria.  

 

 

Av Malin wiper - 11 februari 2011 10:47

  


Nu har turen att önska en låt kommit till Helena på Mimmis Magasin. Hon är dotter till Mimmi. Helena är född i Vaggeryd men har bott på några andra ställen också bl.a Jönköping och Mariannelund. Hon har arbetat på Mimmis i 10 år och är otroligt duktig på att dekorera och inreda.  Hon har även arbetat inom hotell, skoaffär och som dagisfröken. Hon har man och två barn. Det hon gillar mest är att umgås med sin familj men hon har även andra intressen såsom: trädgård, inredning, handarbete. Dessutom går hon på vattengymnastik, promenerar och läser böcker.

 

  

 

Helena är en varm, fin behaglig person med stilkänsla. Hon är dessutom väldigt omtänksam och personlig. Hon hade så tuffa nya glasögon på sig med svarta plastbågar som passade henne ypperligt.

 

  

 

Helenas önskelåt är "Av längtan till dig" av Åsa Jinder. Det är en vacker och känslosam låt som hon även hade med på sitt bröllop för 5 år sedan. Det finns ingen instrumental version så här kommer den med sång av Cajsa Stina Åkerström


     


Klicka här för att komma in på Åsa Jinders hemsida. Åsa Jinder är född 1963 i Danderyd, Stockholms län och är en svensk riksspeleman. Hon spelar nyckelharpa och komponerar sin egen musik. Hon är även författare och föreläsare. Hon bor sedan 2006 i Acktjära utanför Bollnäs, Hälsingland. Hon är gift med Jonas Otter. Hon hade 2009 turnerat oavbrutet i 30 år

 

  

 

Klicka här för att läsa om nyckelharpa. Klicka här för att läsa om Cajsa Stina Åkerström

 

  

 

Tack gulliga Helena för att du ville vara med och önska musik i min blogg...    och dela med dig lite om dig själv. 

   

Av Malin wiper - 11 februari 2011 09:00

                                                               


När jag ändå var inne på Mimmis Magasin i går så passade jag på att fota lite nya saker som kommit in. Jag skulle ändå prata med Helena om hon ville vara med och önska musik i min blogg, det ville hon så hennes låt kommer in lite senare i dag

 

  

 

Nu har dom fått in ännu en variant av kryddställ. Här ser vi svartpepparkvarn, oljeflaska och två bordskryddkar. Dom står i nedsänkningar i en träbricka. Cult designs fantasi verkar aldrig ta slut.

 

  

 

I såna här la mina föräldrar fina bestick förr. Nu har dom kommit tillbaka i en uppdaterad version och är supersnygga.

 

   

Man kan köpa dom små kryddbrukarna varförsig också och ställa på en bricka eller ha dom som dom är. Dessa passar ju ypperligt på matbordet.

 

   

Det har kommit in nya garnnystan.

 

  

 

Detta från Cult var lite nytt också med dom randiga utbytbara insatserna. Cult är som ett puzzel av möjligheter

 

  

 

Detta är en toaskylt i plast men den såg ut som gjutjärn så jag var beredd på att den skulle vara tung...  

 

  

 

Detta skall föreställa roligt toalett-lock

 

   

Nu kan man sätta in sitt tvättmedelspaket i en cultburk.

 

  

 

Detta var också supersnyggt och med en ny sorts insats som ser ut som en gapande blomma.

 

  

 

Tvålar från Klockaregården

 

  

 

Detta känns lite slutet av 60-talet och in på 70-talet

 

   

Cult har tydligen kommit ut med frottéhanddukar också

 

   

Jag har börjat kolla in affärernas papper också...  först ut var ICA och nu Mimmis. Dom har alltid snyggt omslagspapper.

 

  

 

Klicka här för att lyssna på en gammal låt med Harry Brandelius som passar bra till dessa  ljuslyktor som också fanns på Mimmis. Klicka här för att läsa om sångaren Harry Brandelius. Han gick ur tiden 1994 i en ålder av 84 år.

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards