Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 februari 2011

Av Malin wiper - 6 februari 2011 13:30

  


I går när vi kom hem så hyrde vi några filmer bl.a denna som berörde mig djupt och är en verklighetsbaserad historia som jag verkligen kan rekommendera. "Mao's Last Dancer ett drama från 2009 i regi av Bruce Beresford och i rollerna ser vi: Bruce Greenwood, Kyle MacLachlan, Joan Chen, Amanda Schu mfl.


  


HANDLINGEN

 

Den handlar om Li som växer upp på den Kinesiska landsbygden i en familj som trots extremt fattiga förhållanden är full av kärlek. När Li är 11 år får hans skola besök av Madam Maos kulturella sändebud från Beijing Dance Academy. Dom söker barn med rätt förutsättningar för dansen och för att tjäna Maos revolution. Li blir utvald och det är upptakten till sju år fyllda med hård träning och strikt diciplin. Li älskar dansen passionerat och som en av Kinas främsta dansare får han 1979 en unik chans att delta i USA:s första kulturutbyte med det kommunistiska Kina.

 

  

Li med en av sina danspartners. 

 

Trots alla kulturkrockar lär sig Li snart uppskatta friheten i det nya landet, där han också finner sin första kärlek, en amerikansk kvinna som han träffar i smyg. Men när Li får avslag på sin ansökan om förlängt uppehållstillstånd, fattar han ett dramatiskt beslut-att hoppa av från Kina. Ett beslut som skapar nyhetsrubriker över hela USA och får oerhörda konsekvenser.

 

 

Detta är den sanna historien om den fattige kinesiske pojken Li Cunxin och hans exceptionella resa mot att bli en av världens främsta balettdansörer, en resa kantad av mod, kärlek och passion. Filmen är baserad på Li Cunxins bästsäljande biografi. Klicka här för att läsa lite mer om Li Cunxin

 

      

 

MIN RECENSION

 

Jag hade inte räknat med att filmen skulle vara så här bra så jag bara njöt och gav mig hän. Sen dessa fantastiska danscener som man fick se rätt mycket av, vilken danskonst. Jag blev inte uttråkad en enda gång, filmen flöt på och alla spelade sina roller så bra. Att det är en verklighetsbaserad historia gör inte saken sämre, det var många spännande scener också inne i konsulatet. Man får sig en inblick i politikens värld och filmen kändes realistisk och även väldigt bra filmad. På slutet sprutade nästan tårarna för man var inte beredd på vad som komma skulle, men jag berättar inte mer för jag tycker ni skall se filmen. Min man såg också filmen och tyckte likadant och fällde själv en tår...  Det man inte fick se är hur dom drillade dessa pojkar och flickor i Kina för att få ut några få godkända dansare. Så många liv går till spillo när politiker skall bestämma över människors liv för att dom är rädda att förlora sin makt.

 

 

Av mig får filmen 4 starka filmrullar av 5 möjliga 

 

            

 

  

Av Malin wiper - 6 februari 2011 11:41

  


  

 

Min pappa var väldigt flitig med kameran när vi barn växte upp. Han skickade ofta in sina foton till tävlingar och vann en del priser. Denna bild föreställer min lillasyster och mig när vi badade i stödesjöns vatten där våra föräldrar hyrde en sommarstuga som var en banvaktsstuga. Pappa vann pris för bilden men jag kom inte ihåg vad han vann. Tyvärr är den lite luggsliten av tidens tand så vi försöker nu bevara bilden så gott det går. Jag har letat som en galning efter orginalbilden men inte hittat den än men jag har inte gått igenom alla albumen än. Orginalbilden var fantastisk och pappa fotade oss i precis rätt sekund än om syrran berättade för mig i dag att han hade arrangerat bilden, den fick ändå rätt känsla tycker jag. Jag skall leta vid nåt tillfälle hos mamma efter negativet, hoppas det finns kvar.

 

    

Detta är en kamera från 60-talet som just nu säljs på Tradera. Klicka här för att gå in och kolla. 

 

   Hoppas ni alla har en fin och skön söndagskväll

Av Malin wiper - 6 februari 2011 11:00

  


  


Nu är det dags för nästa person i vårt samhälle att få önska en låt. Det är Åsa som är en av ägarna till Ritz konditori. Hon är en utåtriktad glad och sprallig person. Hon och hennes medägare Carina tog över Ritz 1/5 2010 och det har dom gjort med den äran. Åsa är född i Vaggeryd och är gift och har två utflugna barn. Hon är en kreativ person som jobbat först som tandsköterska och efter det var hon hotellchef i 11 år på Hotell Småland i Klevshult. Hon och hennes medarbetare ser till att det alltid finns nåt nytt i diskarna som vi kunder får njuta av. Det blir en liten överraskning varje gång man kommer in. Åsa är så fullt upptagen så hon hinner inte med några andra fritidsintressen än att gå på promenader.

 

  

 

Åsa har önskat låten "Your song" med Elton John

 

  

 

Klicka här för att komma in på Elton Johns hemsida. Jag gillar själv Elton John och har lyssnat mycket på hans musik och har haft en del skivor också. Kul att du önskade en låt av honom för jag tror det var jättelänge sen jag hade nåt inne av honom. Han är född 1947 i Pinner, nordväst om London, England. Han är en brittisk musiker, pianist, sångare och kompositör som sålt 250 miljoner album världen över. Även drygt 100 miljoner singlar vilket gör honom till en av de mest framgångsrika artisterna genom alla tider. Han invaldes i Rock and Roll Hall of Fame år 1994. Elton är gift med David Furnish sen många år tillbaka och dom har nu ett barn tillsammans.

 


  


Tack snälla Åsa för att du ville vara med och önska samt bjuda på dig själv...    

Av Malin wiper - 6 februari 2011 08:32

  

 

Detta tycker jag jag var det bästa bidraget i Melodifestivalen från Luleå i går. Han kallar sig Swingfly och sjöng bra och en bra rytm. Riktigt proffsigt. Som nummer två tycker jag Pernilla Andersson.

 

        

 

Richard Silva II, mer känd under artistnamnet Swingflye är en amerikansk rappare. Han växte upp i USA och bodde i Trinidad & Tobago och i Pannama innan han flyttade till Sverige och Stockholm. Rapkarriären kom igång i början av 90-talet då han kom i kontakt med Ayo, Christian Falk och Gordon Cyrus. Sen har han jobbat med en del olika svenska artister och var även delaktig i Blacknuss. Han har jobbat med Dr. Alban flera gånger om. Sitt stora genombrott fick han 2004 då han sjöng/rappade "Hey boy" tillsammans med Teddybears STHLM.

 

     



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards