Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 februari 2011

Av Malin wiper - 1 februari 2011 21:20


   


Klicka här för att komma in på The Corrs hemsida



Av Malin wiper - 1 februari 2011 14:29

  


Jag har startat en ny grej där jag går ut i samhället och låter en profil önska en låt. Det blir ingen speciell dag utan det dyker upp lite då och då.

 

    

Först ut att önska är min hårfrisörska Sandra...   som ni ser på bilden. Min man ställde snällt upp som statist...  Hon är en glad sprallig tjej som älskar sitt arbete. Hon har man och två barn (pojkar). För att hålla sig i form så gympar och springer hon på fritiden...  . Sandra växte upp i Forsheda men flyttade till Vaggeryd för 13 år sedan. Hon har arbetat som hårfrisörska i 11 år och är mycket populär och skicklig. Du är jättesnygg i din häftiga frisyr...  

  

  

 

 

SANDRAS MUSIKÖNSKAN  

 

Hon har önskat en låt från filmen Dirty Dancing som heter "The Time of my life. Tyvärr är alla klipp inbäddade när det gäller denna låt så jag måste sätta in en länk istället för klippet direkt.

 

  

 

Klicka här för att höra en bra version av låten och se dansen mellan Patrick Swayze och Jennifer Gray.  

 

           

 

Dirty Dancing är en amerikansk film från 1987 som är regisserad av Emile Ardolino som är född 1943 I Maspeth, New York. Han gick ur tiden redan 1993 endast 50 år gammal. Han är mest känd för sina filmer Dirty Dancing (1987) och sisters Act från 1992

 

        

 

John Morris har gjort filmens orginalmusik. Han är född 1926 och är en amerikansk film- och tv-kompositör, mest känd för sitt arbete med filmskaparen Mel Brooks.

 

  

 

Tack gulliga Sandra för att du ställde upp       

 

Av Malin wiper - 1 februari 2011 13:39

  

 

I somras när vi var ute och åkte på vägarna så kom vi förbi ett säteri som heter Hubbesta säteri. Jag undrade då hur själva säteriet såg ut för jag hittade ingen bild på nätet.

 

     

 

Nu har en kille hört  av sig och skickat en bild på säteriet och berättar att hans mormor och morfar bor där. Jag tackar  allra ödmjukast för denna upplysning...  Klicka här för att se vad jag skrev i inlägget i somras. Ni får scrolla en bit ner på sidan för jag skriver om så mycket annat också i inlägget.

 

  

 

Här är bilden han skickade och det ser jättevackert ut. Tack för bilden...  

 

  

 

Så här står det på nätet om säteri:


Säteri, sätesgård, ursprungligen en lantegendom ägd och bebodd av en frälseman och i kraft av adelns privilegier befriad från på jorden vilande allmänna skatter (säterifrihet).

Säteriet var ofta huvudgård i ett godskomplex av spridda frälsegårdar. Frälsejord inom frihetsmilen hade mer exklusiv befrielse från skatter till kronan än egendomar som låg längre bort.

För hävdande av säterifriheten krävdes ståndsmässig byggnad på sätesgården.

Efter adelsprivilegiernas upphävande har från 1800-talet benämningen säteri använts om äldre, stora och välbyggda lantgårdar i allmänhet.

  

Av Malin wiper - 1 februari 2011 10:06

     

 

Här sjunger Charlotte Martin "Wild Horses" a tribut to James Dean med bilder från hans filmer mm. Han var en skådespelare som dog ung. Den här låten finns i många versioner som jag redan haft inne bl.a med Susan Boyle och The Rolling Stones.

 

  

 

Klicka här för att komma in på Charlotte Martins fan club. Hon är en amerikansk singer-songwriter.

 

  

 

Klicka här för att komma in på James Deans hemsida. Han föddes 1931 i Marion Indiana, USA. Han dog 1955 nära Cholame, San Luis Obispo Country, Kalifornien i en bilolycka. Han var en amerikansk skådespelare som hann göra några riktigt bra roller på filmduken. Han var den tidens stora tjejmagnet.

 

  

 

Klicka här för att komma in på en häftig sida där man kan läsa lite mer om honom

 

 

Av Malin wiper - 1 februari 2011 09:35

  


Ja då har vi kommit in i februari och jag byter blad på min nostalgikalender. Där kommer dessa fint illustrerade hästar upp. Jag köpte den av en liten kille som säljer jultidningar varje år i vårt kvarter. Vi har tyvärr sovit lite för länge så dan blir lite kortare och det är ju även denna månad med sina 28 dagar. I dag skall jag sy lite mer och sen gå ut på en långpromenad för vädret är så härligt och vindstilla. 

  

  

 

Så här ser nostalgikalendern ut på framsidan och man får lite nostalgikänslor för när jag växte upp så handmjölkades korna. Jag känner mig som en historiebok numera. Strax efter första världskriget tillverkades den första mjölkmaskinen. Men det dröjde 20 år till innan flertalet av bönderna började investera i mjölkmaskiner. Klicka här för att läsa mer

 

     

 

Nu önskar jag er alla en härligt första februaridag...   

 

           

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards