Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2011

Av Malin wiper - 7 januari 2011 09:10

  

 

Vi kom upp lite sent i dag också men jag är mycket bättre i ryggen, men i gårkväll så hade jag molande ont i vänster arm. Det var så ihållande så jag var tvungen att smörja in överarmen med Voltaren och även ta en Ibumetintablett. Nu har jag i alla fall bestämt att jag skall köpa en massagedyna som man kan sätta i en vanlig fotölj för efter massagen i går blev jag så mycket bättre och även klarare i huvudet. När nacken är som värst så blir man helt väck i huvudet och tänker långsammare och får söka både ord och saker som man inte hittar. Jag får avstå från en del fikastunder och matutflykter och dynan jag tänkt köpa kostar inte mer än 2.500:- . Den heter "OBH Nordica shiatsu 3D long neck". Klicka här för att gå in och läsa om den.

 

      

 

Så här ser den ut. Förr när man jobbade så var ekonomin så pass mycket bättre så en sån summa var inte nåt belastande. Sen hade man ju reserver i flera år som nu börjar sina. Önskar faktiskt nu att man varit mer än spara än en slösa nu när man ser hur dåligt allt blivit ang försäkringar och pension. Vi åker kanske ner till Jönköping redan i dag för att köpa denna för jag längtar efter att få lindring. Nu låter jag gnällig men det är inte meningen...  Vi har i alla fall 1 varmgrad här och gnistrande vitt ute med en sol som spricker fram.

 

  

 

Syrran skickade lite bilder på deras hund Axa och dom är så härliga så man blir riktigt glad och rörd. Jag tror att hon nu är 15 veckor och lär sig saker fort. Denna bild är så fin så jag tror jag skall rama in den. Hon är en shäfer. Klicka här för att läsa om shäferhundar.

 

  

 

Denna är också så bra fotad och uttrycksfull...    

 

 

     

 

Av Malin wiper - 6 januari 2011 19:56

     

 

Klicka här för att komma in på Esther Williams hemsida. Hon är 89 år gammal. Jag visste inte att hon fortfarande var i livet. Jag har själv sett många av hennes filmer och njutit av hennes vattenshower.  

  

Från wikipedia:

 

Esther Jane Williams, född 8 augusti1921 i Inglewood, Los Angeles, Kalifornien, USA. Amerikanskskådespelare och simmare.

Redan som 15-åring vann hon simtävlingar och hoppade av skolan för att medverka i en populär "vattenshow   


Av Malin wiper - 6 januari 2011 19:20

  


Den här väggtallriken såg jag på second hand i måndags och frågade min man vem det kunde vara. Det står Gunnar Larsson längst ner och  Mr T visste att det var en svensk simmare. Han tog två guld vid OS i Munchen 1972 (200 och 400 meter medley). Han tog även guld vid sim-VM i Belgrad 1973 på 200 meter medley och satte under sin karriär totalt tre världsrekord. Han föddes 1951.

 

                           

 

klicka här för att läsa mer om honom. Tänk vad saker på second hand kan sätta igång...  

  

              

 

Ha en fin kväll...  simma lugnt  

 

Av Malin wiper - 6 januari 2011 17:38

             

 

Jag höll på att bli galen ett tag i bilen för jag fick en gammal låt i huvudet som inte ville ge sig av...    Det är en låt med Towa Carson som heter "Alla har glömt". Anne-Lie Rydé har sjungit in den på senare år. Towa Carson är född 1936 i Eskilstuna och är en svensk sångerska. Klicka här för att läsa mer om henne.

 

             

 

Sist jag såg henne var hon med i melodifestivalen tillsammans med Siv Malmkvist och Ann-Louise Hansson.

 

 


Av Malin wiper - 6 januari 2011 16:36

  


Vi stod inte ut att vara hemma utan åkte ut en tur och hamnade till slut utanför IKEA som var öppet och vi tänkte att vi skulle äta där och även kolla runt lite men så fort jag klev ur bilen så kände jag yrseln komma så det var bara att åka därifrån. Klarar inte stora folksamlingar när jag är så yr. Vi måste ju äta så vi åkte in i stan och kollade om nåt var öppet. Jag kan tyvärr inte köra bil just nu och det är trist för Mr T är inte så road av bilkörning så han brukar få köra i städer och jag ute på vägarna. Vi åkte en tur in på "Ekohallen" också men det får jag skriva om senare. Där fick man pröva en massagedyna från OBH Nordica som kostar 1.999:- och den räddade faktiskt min dag för jag blev mycket bättre efterråt och funderar nu stadigt på att investera i en sån. Januari är ingen bra månad för då är det både bilskatt och annat så jag har nog inte råd. Sen är det detta med elen också som komer att bli svindyr så jag skall kolla först om det går att få tag på en begagnad på nätet.

 

  

 

Här har vi hamnat utanför "Hot & Gott" som är ett av våra favoritställen och där var det öppet. Alla gånger vi varit där har vi varit mer än nöjda med deras kokkonst och idel bra råvaror som tillagats med känsla. Där var det lagomt med folk och jag coolade ner mig och kände hur lugnet kom.

 

  

 

Jag tog min absoluta favoriträtt som består av marinerade möra tunna kycklingbitar med olika wokade grönsaker och en underbar jordnötssås. Till detta en liten fin sallad med apelsin, gurka, tomater och en vitkålssalld som inte är som dom vanliga pizzasalladerna utan dom har en lättmarinering som min man fick receptet på för den är supergod. Man får in anrättningen så här man tar sen bort skålen och skedar upp så mycket man vill ha och sen är även riset jättefint tillagat. Alla som jobbar där är trevliga och uppmärksamma.        

 

  

 

Detta är min mans favorit med musslor, räkor och bläckfisk. Till detta wokade grönsaker och samma sallad som till min mat. Det är så fräscht och man får så mycket så det går inte att äta upp allt. Vi försöker att äta mindre portioner nu men lite oftare.       

 

   

Sen åkte vi runt i stan och kollade lite men det var så oplogat så det var svårt att köra. Här ser ni järnvägsstationen på höger sida.     

 

   

Härinne ligger tändsticksområdet som var tändsticksfabriken förut. Jönköping kallas ju tändsticksstaden. Nu är det allt möjligt inhyst där såsom teatrar, restaurang, café, loppis, radiomuseum, tändsticksmuseum, second hand mm. klicka här för att läsa om tändsticksområdet.

    

Tändsticksmuseéet Jönköping

 

Klicka här för att komma in på tändsticksmuseéts hemsida. Sist vi var dit så var min son och hans pappa och hälsade på och dom tyckte att det var ett fantastiskt tändsticksmuséum.

 

  

 

Vacker gammal byggnad som min man tror är nåt slags skola nu. 

 

  

 

Vi åkte förbi ett litet Café som heter Esmeralda på vägen mot Elmia. Det var stängt och såg rätt tomt ut men vi har aldrig uppmärksammat detta ställe förut som ligger rätt anonymt. Dom har kanske lagt ner men vi skall kolla upp till veckan.

 

  

 

Såna här koppar hade dom fått in på Röda Korsets second hand när vi var där sist och dom var rätt snygga med ett behagligt handtag att hålla i.

 

  

 

Märket är "Aida" atelier square. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Tyvärr fanns bara tre koppar med fat och assietter. 

 

 

Av Malin wiper - 6 januari 2011 10:42

           

 

Klicka här för att komma in på Tom Rush hemsida. Tom Rush (född 8 februari 1941) är en amerikansk folk och blues sångare, låtskrivare och artist. Han har en komisk ådra...   och sjunger bra. Tyvärr har jag aldrig hört talas om honom förut. Den här låten passar in bra på hur det är för mig just nu. Jag har för tillfället 1 vante och handske av varje sort...  undrar vart jag lagt den andra...  




   

Av Malin wiper - 6 januari 2011 10:02

  


Det är lite seg i dag och vi kom upp sent. Jag är som i en bubbla i huvudet av rygg och nacklåsningen. Har nyss ätit frukost och sen har jag gått in på era bloggar men har inte hunnit med alla än. Jag skall nu ett tag framöver behandla mig varje dag med Voltaren och Ibumetin och då brukar det släppa till slut. Sen måste jag röra mig lite också för att annars blir man stel. Min man har fått dra lite i nacken och det är en lätt stretsching som sjukgymnaster brukar göra och är man försiktig så klarar man det hemma också. Det släpper lite då. Det är nästan värre i ryggen än i nacken och det sitter på vänster sida. Jag är ändå så pass bra att jag kan blogga lite men inte så många inlägg som förut.

 

            

               Bilden kommer från wiba.se 

 

Vi hade planerat att åka till mamma, syrran och svågern men det fick vi skrinlägga till en annan dag. Här snöar det för fullt och nu är det större flingor och det ser jättevackert och stilla ut. Såg att skidlegenden Assar Rönnlund gått ur tiden. Han har man följt hela uppväxten och såg honom ofta på tv. Klicka här för att läsa.

 

                   

 

Han föddes i Umeå 1935. Han blev 75 år gammal. Han var en svensk längdskidåkare med stora framgångar. Min mamma är också född i Umeå. Nu har dom även konstaterat att det var Per Oscarsson och hans fru som brann inne och det känns så sorgligt. Jag undrar om deras brandvarnare inte funkade. Vi kollar våra extra mycket för det är ju så enkelt. Det känns i alla fall sorgligt att så många legender gått bort men så är det varje jul.      

 

Ha en jättefin dag och sköt om er...  

 

Ett klipp från "Fasadklättraren" från 1991 med Per Oscarsson och Björn Kjellman.

 

            

 

   

Av Malin wiper - 5 januari 2011 19:06

          


Häromdan när jag var till Mimmis Magasin så tog jag lite bilder. Julen känns lite utstädad överallt nu och jag skall själv snart ta bort julsakerna. I år har det inte varit lika mycket ljusslingor och andra utsmyckningar ute och det beror nog på det höga elpriset.

 

  

 

Detta från "Cult design" stod i det ena skyltfönstret och det ser jättevårigt ut i färgskalan.     

 

    

Sen är det bara att köpa till en sån här tillsats om man vill variera sig.

 

  

 

En sån här häftig klocka i "Cult" går ju också att blanda in i en grupp.

 

  

 

Dom har nu fått in mer av dom fina kryddburkarna från "Cult". Vi köpte vita i en sån där stålställning och är supernöjda. Det blir sån ordning på allt och inte utspritt överallt. Nu har dom dessutom kommit ut i andra färger såsom rött och giftgrönt.

 

        

 

Nästa gång jag köper nåt så skall jag öka ut med en sån här tvålflaska till badrummet. Dom finns i många fler färger och även mönster.       

 

   

 

Vinrött är inte dumt det heller.        

 

    

 

Snygga sidenkuddar på en hylla

 

      

 

Turkost i olika nyanser     

 

 

   

 

Jag köpte ett jättefint kvalitetstyg som var nedsatt till 30:-/m. Det slog an en nostalgisträng i mig. Har sett nåt liknande hos mina mor eller farföräldrar som gardin och duk. Jag skall sy nåt av detta men vet inte vad än. Några klädnypeklänningar blir det nog också. Detta var nog det sista från en tygrulle.       

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards