Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Borås, Skene!

Av Malin wiper - 23 januari 2011 21:46

   

Vi har varit hemma ett tag nu men jag har inte orkat blogga. Blir alltid lite nedstämd när jag varit hos mamma för det påverkar en att ens förälder inte känner igen en och även börjar tappa språket. Fast hon är glad, spirituell och full av humor som vanligt ändå. Vi hade med oss en termos med kaffe och päronkaka till både personalen och pensionärerna.  

 

   

Min man bakar alltid i avlånga formar och jag i runda...  Vi satt och fikade och pratade med mamma rätt länge än om det blir lite osammanhängande. Hon mår ändå rätt bra fysiskt och personalen för dagbok som vi kan läsa när vi kommer dit. Då får vi reda på vad hon gjort på dagarna och det uppskattas verkligen. Dom hade spelat upp en dvd för henne på tv "Barnen från bullerbyn" och hon hade varit helt faschinerad så dom bad oss köpa några passande filmer som hon kan titta på. Sen skall vi spela in en dvd med olika bilder från hennes liv som byter bild automatiskt efter en stund, ett bildspel. Det var personalens kreativa idé.

 

   

Jag fotade inte mamma denna gång för hon var så långhårig och skall till frissan på tisdag för klippning och permanent. Här ser ni min man som häller upp mjölk i kaffet. Vi brukar ha mer kaffebröd såsom bakelse eller godbit men hon äter inte lika mycket nu så hon ville bara ha en bit päronkaka. Fast jag köpte en liten chokladask åt henne som hon kunde mumsa på i kväll. Det känns tråkigt att man inte får ut henne på Café längre. Hon vill bara hem igen direkt och känner sig inte trygg.  

 

   

För henne är hemma nere i samlingsrummet där hon sitter för det mesta och jag råkade titta upp mot taket och har inte tänkt på att det är så högt i tak och ser rätt häftigt ut. Jag tog ovanligt lite bilder den här gången.       

 

    

Dom har en gammal och fin centralstation.  

 

       

Denna roliga virvelskulptur stod på ett torg en bit från centralstationen.

 

        

 

    

Nere vid ån Viskan mitt i centrum är det jättefint att gå och njuta på strandpromenaden. Borås är full av fina skulpturer som jag har fotat och visat upp i andra inlägg. Dom står under kategorier "konst, museum"  

   

 

Tack för era kommentarer som verkligen uppskattas...  


 
 
Ingen bild

Mia

24 januari 2011 01:28

Återigen, vilka underbart fina bilder. Du har verkligen öga för det. Tänker på min mormor när du tagit bilder där din mamma bor. Min mormor bodde sin sista tid på Rosengården i Jönköping. Hon kände igen mig men mina barn var det lite svårt med. Hon upprepade om och om igen samma saker sista tiden vi var tillsammans. Men tålamod har man och det var alltid så härligt att bara få vara nära och se hur hon hade det. Saknar henne i massor men känner att hon är med mig var dag. En bra resa ni får göra för att hälsa på mamma i Borås. Det gör man ju så gärna. Ja, de känner sig tryggast där de bor, det känner jag igen.
Kram fr Mia i Kba

Malin wiper

24 januari 2011 07:30

God morgon Mia. Det är precis som du säger och att bara få vara nära känns bra. Mamma bor i Skene på ett serviceboende men vi åker genom Borås varje gång vi skall till henne för det går fortare och är motorväg nästan ända till Borås från Jönköping. Vad fint du skriver.

Ha en fin dag
varm kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards