Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 januari 2011

Av Malin wiper - 21 januari 2011 19:24

        

 

Här en låt från filmen "The First Wives club" med Bette Midler, Goldie Hawn och Diane Keaton. Filmen är från 1996 och är en komedi. Den är baserad på en bästsäljare från 1992 med samma namn av Olivia Goldsmith. Filmen har tydligen blivit musical också, klicka här för att läsa. Jag tycker att det var en bra film.

 

  

 



                

                        

Av Malin wiper - 21 januari 2011 18:22

Goodevening
click to get Orkut Myspace good evening Comments & Graphics


Jag har tagit det lugnt i dag efter sjukgymnastiken och känner mig rätt bra men vi skall bara se på tv i kväll och ta det lugnt. Om jag inte kommer ut här i morgon så är vi på väg till mamma, syrran och svågern. Vi åker då tidigt för att slippa åka hem när det är alltför mörkt.

 

  

 

I går åt vi lunch på Ritz konditori och min man tog en nachossalad som som jag inte sett där förut. Det kommer nya sallader och smörgåsar hela tiden. Min man sa att den var jättegod.

 

  

 

Jag tog en varm smörgås som dom skurit så snyggt. Inuti var det kyckling som smalt i munnen, fetaost, mozzarella, philadelphiaost, oliver, soltorkade tomater, sallad och en liten god dressing. Den var sagolikt god.  

 

   

 

Detta brödet kallar som just nu för "bagarens favorit" hon kom ut i konditoriet när vi var där och vi fick reda på att receptet är hemligt...  och dom gör aldrig samma hela tiden utan varierar sig. Kul med hjärtat i mitten. Vi köpte med oss några bröd för infrysning och det var ett av dom godaste bödsorterna jag ätit. Det var då bakat med kärlek och känsla...     

 

  

 

Av Malin wiper - 21 januari 2011 09:56

  


        


Efter föreställningen bestämde jag mig för att försöka få allas autografer och ställde mig utanför sceningången och väntade. Här kommer två av skådespeleskorna ut och är hur coola och tillmötesgående som helst.

 

               

 

Hon till vänster heter Malin Muller Hon gick ur Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet 2009. Har även medverkat i kortfilmer. Hon till höger heter Åsa Arhammar och är fast anställd i ensemblen. Hon har genom åren spelat allt från drama till fars.

 

  

 

Här ser ni alla skådespelarna och jag lyckades få autografer av dom alla...  Dom var verkligen supertrevliga och stannade och pratade trots att dom haft en krävande föreställning. 

         

 

           

 

Här står jag med tre av dom kvinnliga skådespelarna. Dom bjöd verkligen på sig själva. Hon till höger på bilden heter Vera Veljovic och är fast anställd i ensemblen. Hon har gjort både film och tv. I vår kan vi se Vera i Emily, en enaktare om den amerikanska poeten Emily Dickinson. 

 

 

           

 

Här står jag med två av dom manliga skådespelarna.

 

          

 

Han till vänster heter Björn Novén och är utbildad på scenskolan i Göteborg. Han anställdes när Jönköpings länsteater startade 1978 och var där till 1981. Sen återkom han och har spelat bl.a Fröken Julie. Han är nu fast anställt på Smålands musik & teater. Han till höger heter José Castro och har bl.a arbetat på Regionsteatern Blekinge Kronoberg, Malmö stadsteater och Riksteatern. Han har även setts på film och tv bl.a tv-serien kommissionen.

 

           

 

Den här killen Evgeni Leonov har ryskt ursprung och hans pappa var berömd skådespelare i Ryssland och hans farfar finns på frimärke. Han gick ut teaterhögskolan i Stockholm i våras. Han har jobbat på Medevi Brunnsteater mm. Alla skådespelarna gjord sina roller jättebra och inlevelsefullt. Klicka här för att läsa om hans skådespelarsläkt och även se hans farfar på frimärke

 

      

 

            

 

Den här killen heter Petter Andersson och är fast anställd i ensemblen. Han har även turnerat i Italien och Frankrike. Sen har han turnerat med Romeo & Juliakören från Dramaten mm. 

              

 

         

 

Den här mannen heter Rolf Uno och spelade en åldrad man men när han kom ut så såg han 25 år yngre ut men på scenen var han krokig och såg mycket kortare ut så jag måste säga att han gjorde en otrolig prestation. Han är fast anställd i ensemblen och har genom åren spelat allt från drama till fars.

 

   

 

Min man fick den bästa bilden på denna skådespelerska som spelade en ung flicka med teaterdrömmar. Hon heter Hanna Scön och gick ut teaterhögskolan i Luleå 2005. Hon är nu fast anställd i ensemblen och gjorde sin första roll i Gin & Bitter Lemon.

 

  

 

Min man misslyckades med att få en bra bild på nästa skådespelare som heter Ingvar Haggren och sitter längst till vänster på bilden i vit kostym. Detta är en bild från föreställningen. Han var anställd på Göteborgs stadsteater i 20 år. Även jobbat med regionsteatern i Växjö, Borås stadsteater och Riksteatern. Han har gjort både film och tv så jag känner igen honom väl, bl.a Isprinsessan, Predikanten och Stenhuggaren efter Camilla Läckbergs romaner. Nyligen sågs han i i Komediserien "Starke man" på svt.

 

              

 

            

 

Den sista killen hade så bråttomt så jag kunde inte ta med mig själv på bilden för jag ser inte klok ut. Han heter Mathias Lithner och gick ut teaterhögskolan i Stockholm 2005. Han har arbetat på Riksteatern. Dramaten och ung scen/öst. Han är nu fast anställd i ensemblen. Han var med i första omgången av tv-serien "Solsidan" och ses nu i Arne Dahl-filmerna på svt.

 

  

 

Min man och jag tycker att föreställningen var lite högtravande i början men det blev bättre och bättre och man fick både skratta och gråta en tår. Scheneriet var lite annorlunda och en stor panoramaram i turkos böjde sig bakom skådespelarna. Dom bytte själv ut rekvisitan när en ny scen skulle ta början och belysningen dämpades ner. Det var 5 bänkrader uppåt så vart man än satt så hade man bra sikt och var nästan uppe i skådespelet. Hade man suttit på första bänk så hade man nästan varit med och spelat...  

 

  

 

Klicka här för att läsa om handlingen. Jag njöt varenda sekund av att få se detta skådespel och nu kommer vi att gå oftare och i november öppnar det nya kulturhuset där dom skall flytta in. Stort tack till alla på teatern för denna helhetsupplevelse som sitter kvar i kroppen även i dag...    

 

   

 

 

   

Av Malin wiper - 21 januari 2011 08:25

  


Min man och jag är helt uppfyllda fortfarande av teaterupplevelsen i går. Här står min man utanför teatern som inte alls var där vi var in häromdan då jag fotade. När vi kom dit så var det mörkt och låst så vi trode att vi kommit fel dag. Då kollade vi runt hörnet och upp en bit på gatan så såg vi att det stod "Storstickan" och var mer som en teateringång. Det var välkomnande redan utanför med marchaller.

           

 

       


Det var en helhetsupplevelse som började när vi lämnade våra biljetter till den vänliga tjejen som stod bakom denna disk. Man kände en värme som spred sig i kroppen.

 

        

 

   

 

Vi hamnade sen på det fantastiska caféet som hade två sorters nygjorda läckra smörgåsar med tunnt bröd och mycket pålägg, nästan som Danskarnas smörrebröd. Dom vänligt kvinnorna som stod där och tog emot frågade om vi skulle beställa nåt till pausen...Jag fattade inte nåt...  men då var det så fiffigt och man kunde beställa sitt fika innan föreställningen och det skulle stå klart på bordet när man kom ut...  så vi fick bord nr 12 och det kändes fantastiskt bra för man behövde inte stå i nån kö och vara rädd att inte hinna fika på dom 20 minuter långa pausen. Man kunde köpa både vin, öl godis, kaffebröd och smörgåsar.

 

 

  

 

Nu går jag händeslerna i förväg och visar vårt bord. En liten plastkannetermos stod i mitten och såg ut som en porslinskanna. Jag tog en smörgås med ost, brie, grönsaker och en liten dressing på. Min man en med salami, brie mm. Dom var supergoda och vi njöt som bara den.

 

  

 

Här en liten översikt över caféet. Ett ridåliknande tygdraperi på ena sidan som lyste upp. 

 

 

  

 

Utanför caféet kunde man sitta och vänta på dessa läckra sammetsbeklädda barstolar med frans som hängde ner så snyggt.

  

   

  

 

På sidan om dessa barbord en lång spegel i läcker form. Här ser ni Mr T kolla i programmet. 

 

 

            

 

Här ser ni mig sittandes med programmet.


  

 

Så här ser det ut på håll

 

   

  

 

På en tavla hängde lite bilder ur föreställningen. Jag har fått tillåtelse att gå in på en sida där pressfotografen har lagt ut sina bilder. Jag får använda några bilder därifrån eftersom vi inte fick fota inne i teaterlokalen.

 

                       

 

 Fortsättning följer för jag har även träffat skådespelarna...  nu skall jag till sjukgymnastiken. Tack för era kommentarer i går...  Tittar in till er lite senare i dag.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards