Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 november 2010

Av Malin wiper - 15 november 2010 22:16

         

 

         

Här är en lite urblekt gammal bild på syrran och mig. Som ni ser så är hon min lillasyster. Jag tror att hon har en kofta på sig som mamma stickat. Hon hade jättelångt ljust hår men här är det uppsatt i hästsvans. På den här bilden befinner vi oss på Huberget i Stöde. Kolla in mina byxor som då var på modet och hette "Elastabyxor" dom var nästan som en skidbyxa med en rem under foten för att dom skulle bli så sträckta som möjligt. 

  

       

Längst fram på bilden ser ni Hubergets hembygdsgård. Jag har varit tillbaka dit några gånger och senast i slutet av 90-talet. Här har dom underhållning och även spelmansstämmor. Många kända spelmän har varit här.

 

  

Jag på nostalgitripp till föräldrarnas sommarstuga (banvaktsstuga) i slutet av 90-talet.                     

 

Mina föräldrar hyrde en sommarstuga nån mil strax innan Stöde från Sundsvallshållet räknat. Mamma jobbade på SJ som sekreterare och fick hyra banvaktsstugan billigt. Tåget gick förbi alldeles nära huset och vi stod alltid och vinkade när tåget passerade. En egen sandstrand hade vi också vid stödesjöns vatten. Första åren vi bodde där så flottades det timmer fortfarande men sen var det fritt fram att simma utanför avspärrningen än om det var kul med timret. 

 

    

Så här såg en del utav vår egna badstrand ut. Den gick som en bred remsa och vi hade gott om plats och många var våra besökare. Vi grillade korv, badade, fiskade och bara njöt när föräldrarna hade semester. Man spelade mycket badminton, kastade pil och spelade couronne (brädspel) 

               

Skådespelerskan Ingrid Bergman gifte sig i Stöde kyrka långt innan vi bodde där och det var en väldig uppståndelse. Hon gifte sig med Aron Petter Lindström som sen blev hjärnprofessor i USA. Han var född i Stöde och växte upp i samhället. Dom fick ett barn ihop som heter Pia Lindström. 

     

Här ser ni en bild på Stöde kyrka där dom gifte sig. Ingrid Bergman är även mamma till skådespelerskan och modellen Isabella Rossellini i hennes andra äktenskap. Klicka här för att läsa lite mer om bröllopet och lite mer om Ingrid Bergman. Klicka här för att komma in på Ingrid Bergmans hemsida.

 

               

 

Här ett klipp med bilder på Ingrid Bergman och det låter som det är Frank Sinatra som sjunger. Jag har Ingrid Bergmans autograf. Får kolla om jag satt in den på kategorier. Jag har visat upp den i min förra blogg. 

 

 

Detta skulle jag ha in i går men blev inte färdig helt. Vi har sovit ända tills nu och det är strålande solsken ute och minus 5 grader så här är det variation må jag säga.


Nu ropar Mr T att frukosten är klar så jag återkommer lite senare

 


  Ha en jättebra dag...  

 

Av Malin wiper - 15 november 2010 16:23

  


Helena hade sett mina nåldynor i bloggen och tyckte dom var fina och nu står några av dom i skylten på Mimmis Magasin...    Det känns lite häftigt...    

 

                              

 

Här kommer sångerskan September med låten "Cry for you". Hon är ju med i höjdarprogrammet "så mycket bättre" på tv 4.

 

 

                 

Av Malin wiper - 15 november 2010 12:35

  

Nu har jag gjort några koppar till men måste köpa mer tyg i olika färger och mönster. Det är lite lila i mönstret på denna kopp så det funkar ju. Dynan  är mer rödlila än det ser ut på bilden som istället ger en båare nyans. I dag har jag en pysseldag och skall även se färdigt en film vi hyrde i går. Det blev 3 filmer men bara en som gick att se...  dom andra var för usla.

 

   

Tillverkade egna dekorationsnålar av ett armband som jag slitit ut. Det blir kladdigt på nålen men det går lätt att ta bort innan man sticker ner den i nåldynan. 

 

   

Ytterligare en variant på nåldyna. Detta är en espressokopp från "iittala" porslin. Den har ett fat också men står inte bra på fatet utan lutar lite och så skall det nog vara. Klicka här för att komma in på iittala porslin. Jag har 4 koppar och fat som jag köpt för 13:-/set. Här har jag använt mig av en liten hjärtformad knapp som prydnadsnål. Det sitter en knappnål under och sen klistrar man bara ihop dom båda. Sen använder jag ju naturligtvis dom dekorationsnålarna jag fick hos Mimmis. Jag får räkna nåldynor istället för får om jag inte kan sova...      

 

   

Sist jag var till second hand så fick jag tag på denna jättefina brosch i form av en svan (eller gås)...  . Det är bra att ha liggande såna som dekorationer och är dom så här snygga så kan man även använda broschet på passande kläder.      

 

 

Av Malin wiper - 15 november 2010 09:24

                         


I dag utbringar jag ett stort grattis till min kära syster som fyller år. Synd att vi inte kunde träffas i helgen för jag hade ett fint inslaget paket som jag skulle överlämna.

 

  

 

Det är ingen idé att skicka paketet för jag har tänkt att vi skall träffas så fort som möjligt.

 

              

 

Ha en jättefin födelsedag syrran. Här sjunger Stevie Wonder "Happy Birthday" och den är till dig...      

 

 

                          


Av Malin wiper - 15 november 2010 08:09

  


I dag ser det ut som tidig höst ute med störtregn och 8 grader varmt. Jag gillar ju regn i lagoma mängder för min allergi blir bättre och jag blir mycket piggare när luften renas lite. Tycker ändå synd om dom som mår dåligt i detta väder och får värre värk så snö och lite kallare får vi önska oss. Vad kan väl inte passa bättre än The Beatles med paraplyer denna morgon...  Nu finns bara två kvar i gruppen och jag hoppas dom finns kvar så länge jag lever. Idolerna har ju varit en del av ens liv än om dom lever kvar i musiken och filmer. Jag har lite bloggtorka så jag vet inte vad jag skall skriva om. Ser att Mona Sahlin skall avgå och det är nog nödvändigt för det behövs lite förnyelse i partiet. Jag skall i alla fall gå ut i regnet och promenera och sen gör jag nog några nåldynor till när jag ändå har så mycket koppar och skrin.

 

                  

 

Här hittar ni allt om The Beatles

 

   Ha en fin dag och sköt om er...  

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards