Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 november 2010

Av Malin wiper - 8 november 2010 21:02

  

Jag har nyss gjort en nåldyna till, nu av denna skål. Jag blir tvungen att skaffa nåt bättre i skumgummiväg för svaparna jag köpte är lite kärva när man skall ha ner nålarna. Det gäller att ha extra vassa nålar som det är nu.   

 

       

Jag använde mig av ett lila elastiskt tyg till denna och en dekorationsnål som jag köpt på second hand med en sten på. Det bästa är ju att man har både en prydnad och en nåldyna. Innan jag använder en i en bloggtävling så skall den vara extra fin och lyckad så det lär ta lite tid. Skall leta efter den ultimata skålen eller kaffekoppen. Detta är ju mest på kul. 

        

Hittade denna nåldynekopp på nätet. Klicka här för att komma in på den sidan.

 

    

Här är koppen jag gjorde som jag redan visat men det är kul att se skillnad och vad olika man kan göra.        

 

Av Malin wiper - 8 november 2010 13:25

               

          Blommor från ICA, Vaggeryd

 

Det är toppenväder med sol ute och mycket varmare än i morse. Jag var ute lite på byn för att handla lite mat. Jag tänkte bjuda på ett recept som jag hade med i min förra blogg. Det är ett recept från Aftonbladets viktklubb som jag var med i ett tag men misslyckades...  Gick ner några kilon men sen blev det som en jojjo. Dom hade i alla fall toppenbra recept som jag fortfarande använder. 

 

PALSTERNACKSGRATÄNG MED KASSLER

 

            

 

Detta recept är för 2 personer

 

   

Mät upp 20 gram riven ost. Till denna gratäng så passar cheddarost eller västerbotten jättebra.

 

        

Skala och skiva 250 g palsternackor i 1/2 cm tjocka skivor.     

 

        

Skiva sen 100 g champinjoner.  

 

  

Sen skall det vara tunna stekta skivor av kassler. Jag köpte en bit kassler på ICA som nu har extrapris 59:/kg.  

  

 

SÅ HÄR GÖR MAN 

 

Förväll palsternackorna i 5 minuter (jag låter dom småkoka lite) det beror på hur mycket tuggmotstånd man vill ha. Stek sen champinjonerna på hög värme tills all vätska är borta.

 

       

Blanda sen den den varma svampen och palsternackorna i en ungssäker form. Krydda med svartpeppar och salt.  

  

   

Bred sen över 1-1/5 dl creme fraiche av fetthalt 34% ovanpå. Det skall vara 17% egentligen men jag använder inte lightprodukter längre. Strö sedan ut osten ovanpå och sätt in i ugn på 225 grader i 15-20 minuter.

 

  

Så här ser den ut då och är supergod. Den går att ha till annat än kassler och även som bufférätt.  

 

   

Så här ser det ut på min tallrik. Istället för potatis så har vi lite buljongkokta morotsstavar till. Det är så mättande med palsternackorna så man orkar ingen potatis.

 

   

Blommor från ICA, Vaggeryd   

Av Malin wiper - 8 november 2010 08:29

         

 

Klicka här för att komma in på Tom Jones hemsida. Det svänger så man vaknar till liv. Hade glömt bort att Cardigans sjungit ihop med Tom Jones. 

 

           

 

The Cardigans är en svensk pop/rockgrupp, bildad i oktober 1992 i Jönköping.

Gruppen består av sångerskan Nina Persson, gitarristen Peter Svensson, Lasse Johanssonkeyboard, basisten Magnus Sveningsson, och Bengt Lagerbergtrummor

 



                                                       

Av Malin wiper - 8 november 2010 07:37

        

      Bilden kommer från Animatie wereld

 

Från att ha varit 6 grader varmt så är det nu 6 grader kallt och vitfrostigt ute. I dag får man klä sig lite varmare. Vi har suttit och myst med lite långfrukost och tända ljus. Känns lite jullikt.

 

        

Ängeln från Mimmis Magasin har hittat hem och får stå kvar på fönsterhyllan i köket trots att det inte är dags för julpyntning än. Den lyser så fint och man kommer i stämning. I dag har mannen fullt upp och jag själv skall promenera och fixa lite hemma.

 

    

Jag har kommit en bit på väg i min stickning men kan bara göra några varv åt gången. Den skall vara 150 cm lång.   

 

        

Så här skall den bli när den är klar. Jag skall inte göra mössa utan pannband som jag trivs bättre i.

 

   

 

Så här bubbligt ser det ut på nära håll eftersom garnet har olika tjocklek. Det ser häftigare ut i verkligheten och är otroligt mjukt och kommer att bli skönt kalla dagar. Trodde aldrig att jag skulle sticka nåt mer i mitt liv...  eftersom jag inte haft nåt stort intresse av detta än om jag stickat några tröjor och halsdukar i mitt liv. Efter att jag stickat så måste jag behandla mig med värme och salva så vi får se hur länge detta håller. På 80-talet när jag arbetade inom arbetsterapi så fick jag köpa garn billigare och då var det på modet att sticka tröjor och jag stickade flera stycken och skall leta i dag i mina album och sätta in i bloggen. En var knallgul i lite angoragarn.

 

   Hoppas er dag rullar på. Sköt om er...  En vän från min blogglista har lagt ner sin blogg och jag hoppas allt är väl. Saknar dig. Om du skaffar ny blogg så kan du väl höra av dig..  

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards