Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Fenix Kulturcentrum i Vaggeryd del 4...

Av Malin wiper - 24 oktober 2010 15:02

  


Här fortsätter nu min kulturhusvandring. Dessa duktiga och gulliga tjejer är med i ett interkulturellt utbildningsprojekt i Kenya och det är så behjärtansvärt. Härligt med ungdomar som försöker göra skillnad och kämpar för en bättre värld. Dom är 9 klasser från tre olika program (teknik, el-och industriprogrammet) som har dragit igång detta interkulturella utbildningsprojekt tillsammans med en skola i Kenya. Finken Education Center är en gymnasieskola som ligger utanför Nairobi i ett fattigt område.

 

          

 

Skolan har ingen el så det är deras första mål att samla in pengar för att kunna installera el. Här ser ni en mätare som en av projektets elever gjort för att visa hur mycket dom fått in redan i pengar. 20.000 verkar vara deras första mål.                 

 

Här är deras bankgironummer om nån vill skänka en slant: 6661-2733. Det går att kontakta : birgitta.eriksson@edu.vaggeryd.se om ni undrar över nåt och vill ha reda på mera om detta projekt.

 

        

 

Det kommer att bli i Afrikansk workshop 30/10 på Kunskapscentret och det låter väldigt lockande.      

 

  

 

Dom hade lite böcker och och masker mm att kolla på.  

 

         

Närbild på en vacker klänning från Kenya.          

 

   

Sen hamnade vi i ett rum där det satt en man och spelade och sjöng. Han hade en riktig berättarröst. Han hade även sin egen konst uppställd på sidan i rummet och hans tavlor var verkligen färgstarka men jag var lite stressad och fick hjärnsläpp så jag fotade inte konsten... 

 

            

 

Han kommer från Island och heter Elias Hökson. Här kan ni läsa lite om honom. Klicka här för att komma in på hans myspacesida. Klicka här för att kolla hans konst och lyssna på musiken.       

 

Här en låt med Elias Hökson och hans konst i bakgrunden.

  

 

   

Vi besökte även vård och omvårdnadsprogrammets vuxenutbildning där dom hade denna träningsdocka för konstgjord andning. Omvårdnadsprogrammet består av tre terminer. Den varvas av teori och praktik.               

 

         

Dom bjöd på massor av frukt och juice så man blev verkligen mätt.   

 

     

Här lite böcker i detta ämne som låg på ett bord.

 


  Jag går omkring i tofflor och myskläder och nu skall jag se färdigt en film och bara slöa...  Det blev lite mycket att smälta och jag har mer material och bilder man nu får det vara nog...  orkar inte mer...  Det var i alla fall lyckat på alla vis och det är så kul att så många dök upp och visade sitt intresse och njöt av dagen.

 
 
maia

maia

24 oktober 2010 21:52

Hej på dig!

Du har fått en award från mig.
Gå in på min blogg och titta så får du se hur du ska göra.

Kram.
//Maria.

http://mariaslekrum

Malin wiper

25 oktober 2010 07:31

Det var inte illa då skall jag gå in och kolla

Ha en fin dag
kram

 
Monica

Monica

24 oktober 2010 21:56

Gokväll vännen..
Vad mycket spännande ni fått uppleva i helgen!:))
Hoppas ni får en fin start på veckan, tänker på er..
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

Malin wiper

25 oktober 2010 07:30

Hej! Vad roligt att se dig. Det har verkligen varit en upplevelserik helg. Fast nu är jag helt slut ;) Hoppas du har det bra och tar det lugnt på din bloggvila
Ha en fin start på din vecka också
varm kram

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

25 oktober 2010 08:44

Ojoj vilken dag ni hade. Verkligen otroligt mycket och jag kan förstå att du bara tog det lugnt igår.
Vad trevligt att de bjöd på lite saker också. Många glömmer ju bort tiden när man går och blir både hungriga och törstiga och får jättebra humör så det var verkligen toppen av dem. Även om det blev lite mycket så måste det ha varit väldigt intressant.
Hoppas ni får en fin vecka, Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

25 oktober 2010 09:10

Det var verkligen intressant och kul. Dom hade ordnat så bra och vi bara njöt av den fina miljön också. Nu är jag piggare efter en vilogdag.

Hoppas du och din man också får en jättefin vecka att se fram emot

Kramar från Småland

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards