Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 27 september 2010

Arja Saijonmaa!

Av Malin wiper - 27 september 2010 08:23

  


I dag har jag kommit upp ur sängen lite tidigare. I går gick jag i nattlinne hela dan för det kommer efter när  man varit ute och roat sig på kvällen före...  förr kunde man gå direkt från krogen till jobbet...  det var tider det. Ute är det lite regntungt och blåsigt, ingen klar himmel precis heller. Min man skall bjuda på päronkaka på museieföreningen i dag så han bakade två stycken i går. Han gillar inte att följa ett recept så han lägger till lite och gör om. Nu har han tagit 2 olika slags nötter istället för bara valnötter.

 

  

Det ser ut som om det är bränt ovanpå men det är karamelliserat...  Jag vet inte vad han hittat på men inte är det efter receptet. Blir säkert gott ändå för han gör samma med mat. Soppor ändrar han på hela tiden och jag bara njuter...  Jag skall ta mig i kragen som det heter och börja promenera på allvar. Det är ingen idé att röra sig oregelbundet utan få det som en vana som jag hade förut. Receptet finns under kategorier "recept"


 

  

 

Nu börjar blommorna på bron gå på sista versen så i dag skall jag rensa bort det som är dåligt. Får väl köpa nån blomma som tål lite mer kyla. Sen ser det lite risigt ut på gården än om vi nu rensat bort rätt mycket. Lite mer möbler skall in för vinterförvaring i källaren. Mannen har städat upp därnere rätt rejält. Nu börjar vår rönn utanför rumsfönstret att få mer och mer gula och röda blad och det är så vackert.

 

      

Rönn, Sorbus aucuparia, är ett träd inom familjen rosväxter. Dess blomning om våren och bär på hösten är karaktäristiska och lätt identifierbara tecken. Just blomning och bär liknar släktingen oxelns 

Denna låt med Arja Saijonmaa kändes passande...  än om lite högtravande. Klicka här för att komma in på hennes hemsida

 

 

   Hoppas er dag blir till belåtenhet och inte alltför betungande...   

 
 
Sussi

Sussi

27 september 2010 09:43

Ja du.. Den där dagen efter ja! Jag håller mig gärna i myskläder då jag med ;)

Vad goda tjockpannkakorna såg ut. Jag har aldrig gjort dom i småformar utan bara på i en stor plåt.

Arja skulle vara med i Berg flyttar in i veckan såg jag. Det får man inte missa. Gillar det programmet :)

Ha dig en mysig måndag
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

27 september 2010 11:25

Ja du dagen efter skall man ta det lugnt ;) jag kände av mina två glas vin så det var alldeles lagomt. Vi gör också pannkaka i stor form numera. Då måste jag kolla på Berg flyttar in. Såg första avsnittet. Det är lite annorlunda program.

Ha en mysig måndag själv
kram

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

27 september 2010 09:49

Det är nästan så jag tror att det börjar bli vanligt att inte följa recept till punkt och pricka. Min pappa vet nog inte vad recept är då han alltid tar lite som han själv känner för och jag är väl lite lik även om jag gärna gör efter recept men kan ta ut svängarna rejält. Det är alltid kul när det blir någon ny smak och inte alltid den samma. Usch ja.. det börjar bli dags att ta bort de ledsna sommarblommorna och hitta några pigga glada höstblommor, vi ska nog satsa på lite ljung i år. Hoppas ni hittar några höstiga växter. Rönn är så fint, det är verkligen höst.
Stor kram!

http://cdwoman.blogspot.com

Malin wiper

27 september 2010 11:24

Ja du har så rätt så och jag själv börjar också att experimentera lite och ser att det går bra. Vad kul att din pappa är likadan ;) Precis! det är inte roligt att samma kaka eller mat smakar lika varje gång. Ja du jag såg på bron att blommorna inte är nån vacker syn ;)

Ljung är jättefint. Tack för tipset. Vi har en rönn som står i vått och torrt.

Ha en fin dag
stor kram tillbaka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards