Öppen Ridå

Alla inlägg den 18 september 2010

Av Malin wiper - 18 september 2010 22:40

            

 

Här kommer en av mina första idoler Donovan. Denna låt har jag inte haft inne med honom förut. Jag gillar honom fortfarande. Jag kom ihåg hur jag satt i källaren i mitt flickrum i Sundsvall och spelade låtar med honom på gitarr och sjöng. Jag kunde inte många accord men kunde ändå kompa min sång och njuta.

 

        

 

Klicka här för att komma in på Donovans hemsida. Donovan är en brittisk (Skotsk) sångare, gitarrist, munspelare som är född 1946. Han har blivit omnämnd lite som Storbritanniens svar på Bob Dylan. Han är dock lite mer lekfull i sitt musikskapande. Han gjorde sin första demo-inspelning som 18-åring. Låten jag gillar bäst är "Colours" och den kom 1965, den rönte stora framgångar.



  

Av Malin wiper - 18 september 2010 22:16

  


Jag råkade somna när jag såg på tv och vaknade nyss och får nog svårt att sova i natt. Jag skall upp tidigt i morgon och rösta så det blir gjort. Det blir på en skola i närheten. En massa tankar dyker upp i huvudet i samband med valet. När vi bodde i Katrineholm så var jag valfunktionär. Jag var rösträknare och att jag kom in på detta berodde på att jag var med i ett ALU-projekt ett tag för vi flyttade dit för att dom drog ner på personal i Hällefors. Vi hade kunnat stanna kvar eftersom vi jobbade fackligt men vi tyckte att dom som bodde där och hade barn och hus skulle få förtur och jag har aldrig haft nåt emot att röra på mig. Jag var inte arbetslös så länge och aktiverade mig hela tiden för då togs man omhand på ett annat sätt än nu. Jag fick till och med en NC-utbildning under arbetslösheten På AMU och det med full betalning.

 

ALU kan betyda flera saker:

 

  

 

Genom ALU-projektet kom jag i kontakt med Röda korset där jag engagerade mig och fick åka iväg på några kurser och även var jourhavande medmänniska på telefon i nåt års tid. En högt uppsatt man i Röda Korset rekommenderade mig till valfunktionär och sen rekommenderade jag min man som till slut blev ordförande i sin grupp. Jag blev tyvärr dålig sen och orkade bara med mitt jobb. Hade såna problem med nacken och stress att jag sov bort mycket av min fritid på slutet. Jag hann  bara jobba några år här i Vaggeryd innan jag kollapsade fullständigt på arbetet. Sen har det varit en lång väg tillbaka till ett drägligt liv som jag försöker göra det bästa av. Detta val blir verkligen en nagelbitare.

  

   

 

   Hoppas ni alla haft en fin kväll....      

Av Malin wiper - 18 september 2010 11:09

             


När vi hade besök första dan så åt vi en laxsoppa som min man tillagat och till den drack vi ett vin som heter Boulder Bank 2009 Sauvignon Blanc. Vinet kommer från Nya Zealand och håller 12.5% vol. Vinet kostar 77:-/flaska. Det har på systembolaget nr 6367. Vi tyckte alla att vinet var jättegott. Det fanns en smak av både druvor, grapefrukt, passionsfrukt, svag pepparsmak mm. Min man blev lyrisk så gott tyckte han att det var...  

 

              

 

klicka här för att läsa lite mer om vinet och vad det fått för betyg. Klicka här för att läsa lite mer utförligt om vinet som både fått ris och ros

 

             

 

Jag hörde denna låt med Tom Waits på WWR nyss och han låter lite whiskeysprucken på rösten. Klicka här för att komma in på hans hemsida 

 

        

Klicka här för att kolla vart jag hittat denna bild

 

Thomas Alan "Tom" Waits, född 7 december 1949 i Pomona i Kalifornien, är en amerikansk musiker, sångare, kompositör, textförfattare och skådespelare. Waits är känd för sin raspiga, hesa röst, sina ovanliga instrument och kompositioner som inte följer modet. Hans röst har blivit beskriven låta som om den "dränkts i ett fat bourbon, lämnats hängande i ett rökhus några månader och därefter blivit överkörd av en bil

 

Av Malin wiper - 18 september 2010 10:18

              

 

Klicka här för att komma in på Helen Sjöholms hemsida.

 

             

 

Klicka här för att komma in på Anders Widmarks hemsida.

 

Från Wikipedia om:

 

Anders Widmark är en jazzmusiker, kompositör och pianist född i Uppsala. Widmark avslutade sin utbildning vid musikhögskolan i Stockholm 1986 och har sedan dess givit ut elva skivor. Han har spelat med jazzmusiker som Bob Brookmeyer, Eddie Harris, Clark Terry och med svenska sångerskorna Louise Hoffsten, Sara Isaksson, Helen Sjöholm och Rebecka Törnqvist. Han har också samarbetat med OD, Allmänna sången, Sundsvalls symfoniorkester och Uppsala Kammarsolister.

Widmark var under hösten 2005 programledare för TV-programmet Album i SVT2 och tilldelades Jan Johansson-stipendiet 2005.


                        


Jag hörde nyss en låt med dessa två på WWR men kan inte hitta den låten så jag fick ta denna istället. Nu kör ia på för fullt på WWR och det är en härlig blandning.


Av Malin wiper - 18 september 2010 09:14

           


Nu går det inte att säga god morgon lägre för vi har sovit tills nu...  Jag är inte i nån bra form men måste försöka rycka upp mig på nåt sätt. Jag har en hemsk låsning i ryggen på vänster sida. Får ta en liten mjukstart och göra lite dansmoves...  Min man fixar kaffe och smörgås just nu för han mår lite bättre. Ute skiner solen men det ser ut att ha regnat i natt.

 

  

 

Höstfärgerna börjar komma mer och mer och dom lyser upp. Precis när jag sa detta så försvann solen och nu störtregnar det.

 

EN FRÅGA TILL ER ALLA

 

           

 

Jag har fått en kommentar om att det är jättesvårt att komma in och och lägga en kommentar hos mig eftersom jag har så mycket bilder och annat som skall laddas in så det tar för lång tid. Hur många av er är det som har problem att komma in på min blogg?. Tack "M" för att du talade om detta för mig för så vill jag inte ha det här på bloggen. Jag själv, min man och flera vänner kommer in hur lätt som helst men det gör tydligen inte alla. Jag är medveten om att jag har mer bilder än andra och det kan nog ställa till problem tyvärr. Alltså är problemet inladdningen av bilder och inre bakgrund problemet så folk får vänta så länge på att kunna läsa bloggen.

 

   

 

Nu är det så mörkt och dystert så man vill nästan gå och lägga sig igen. Själv äter jag så mycket bananer så jag förvandlas snart till en...  Jag har sett en del filmer nu när jag vilat mig så jag har lite att recensera. Nu fick jag själv problem med inladdningen i bloggen så nåt är verkligen fel. Det gick hur bra som helst när jag gick in här i dag men nu tar det några minuter. Det verkar vara till och från. Jag testar med att ta bort några bilder som jag hämtat från nätet.

 

   Ha en fin lördag...  

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards