Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2010

Av Malin wiper - 17 augusti 2010 16:49

         

Vi orkade inte laga mat i dag för det blev för mycket med källaren så vi åkte ner till Ritz konditori för att äta deras bakade potatis med currykycklingröra och sallad med härlig dressing.

 

   

Mr T bestämde sig för att testa en av deras andra röror som är västkuströra och den var jättegod sa han också men currykycklingen är ett snäpp godare. Dom har även med tonfisk och den skall jag testa nästa gång.

 

          

Detta är deras nuvarande erbjudande hos Ritz. En stor muffins med kaffe för endast 25:-. Jag har det jättesvårt just nu med viktminskningen och har kommit i en svacka. Är sugen hela tiden och gör allt för att klara detta.  Jag vill ju inte sabba 26 dagars slit eftersom det ny börjar ge lite resultat med lösare kläder.  Det kommer att bli svårt emellanåt och då gäller det att komma över dessa hinder.

 

   

Utanför Ritz ser det tomt ut men rätt som det är så är det fullt med folk igen utanför. Här är det nu regn och sol om varannan. 

 

          

Här kommer en av låtarna från filmen "Chocolat" från 2000. Den är regisserad av Lasse Hallström. I rollerna: Juliette Binoche, Lena Olin, Johnny Depp mfl. Filmen är verkligen en höjdare och man dras med av all choklad som visas upp i filmen, man kan nästan känna lukterna genom filmduken. Lena Olin har aldrig spelat bättre och det finns en magi och nerv i filmen. Har ni inte sett den så se den. Det är en fullpoängare.

 

 


Klicka här för att få recept på denna efterrätt som kan sänka blodtrycket...  Nu är det till att att plåga sig själv...    

  

Av Malin wiper - 17 augusti 2010 11:25

             


Jag har varit ute på min mindfullnesspromenad och även tagit lite bilder. Just nu regnar det och min man är på väg till skroten för att slänga en massa bråte från källaren. Vi är så orkeslösa p.g.a denna höga luftfuktighet. Jag hade stegräknaren på mig så jag får kolla hur många steg jag tar under en dag. 

      

 

Jag ringde sen vårdcentralen och dom tyckte att jag först och främst skulle prata med min akupunktör om han har nåt program för att stärka nacke och armar. Även att få lite rådgivning annars får jag återkomma. Hon berättade att dom nu gav akupunktur på vårdcentralen också...  men jag vill fortsätta hos honom som jag går hos så länge jag får.

 

   

Det är så vackert runt vår å men synd att den får växa igen så mycket med både näckrosor och annat bås.            

 

   

Man känner inte igen sig när man går på gång och cykelbanan vid järnvägsspåren. Allt håller på att växa igen och dom har slutat sköta om rensning och annat på sista tiden och det gäller överallt när man åker igenom städer och små samhällen. Skatten är sänkt och då blir det inte pengar till sånt dom skall gå till. Har hört nånstans att dom i framtiden bara kommer att sköta om det allra nödvändigaste och om vi medborgare vill ha det fint så får vi sköta det själva utan lön. I detta stressade samhälle så är det ingen som orkar ta hand om det som kommunen skött förut. Se er omkring så förstår ni vad jag menar. Förut såg man rälsen och stålstaketet emellan. Nu blev det inge mindfullness längre...   

              

 

   

Liten längre bort efter cykelvägen så tar det stopp. Dom håller på att bygga en tunnel under järnvägen.

 

  

 

   

Jag träffade på en robotklippare...  Borde kanske ha hälsat...  snart finns dom i var mans trädgård, hoppas dom kommer i vår mans trädgård...  det sista är min mans torra humor...  

 

   

På en gård stod dessa gamla volvobilar. En PV och en Amazon.   

 

             

Denna skulle ni se i verkligheten. En sliten lite sne brygga men ack så charmig.

 

         

På en av gårdarna stod denna brunn som ger sån känsla.

 

 

   

 

Här har nån satt ut två stolar och ett bord nere vid vattnet och bara det ger en extra fin känsla. Ovanför har dom ett jättefint hus. 

 

Av Malin wiper - 17 augusti 2010 07:28

           

 

Den här låten med Barbara Streisand passar bra efter förra inlägget. "Second hand rose" (wiper). Låten kommer från en film som heter "Funny girl" jag har själv sett den för många år sedan då den var väldigt omtalad och fick bra kritik. Filmen är från 1968

 

                                      

 

Barbra Joan Streisand, tidigare Barbara Joan Streisand, född 24 april 1942 i New York, är en amerikansk skådespelare, filmregissör och sångare

 

  

 

 Klicka här för att komma in på Barbara Streisands hemsida


 

Av Malin wiper - 16 augusti 2010 20:13

      

 

Vacker kvällsmusik med Gipsy Kings till fina bilder.

 

 

Klicka här för att komma in på Gipsy Kings hemsida. Klicka här för att komma in på Gipsy Kings.net

 

       

 

Gipsy Kings är en musikgrupp som består av franskaromer (zigenare; en: gypsy) musiker från Arles och Montpellier. De är bäst kända för att föra fram rumba flamenco - en pop-orienterad version av den traditionella flamencomusiken - till folket


       

Av Malin wiper - 16 augusti 2010 17:26

  


Ja då har man fått sin 5:e akupunkturbehandling och även frikort tills i mars nästa år.  Så här ser väntrummet ut och just då var jag ensam patient där. Det känns så skönt att det finns så många behandlingsmetoder så att nån av dom passar för alla. Hoppas nu bara att högkostnadskortet kommer att få vara kvar än om dom säkert i alla fall höjer gränsen uppåt om det kommer att bli så här i 4 år till.

 

       

 

Detta kinesiska tecken betyder "mod"

 

  

 

Innan akupunkturen så tog vi en cappuccino på Café Lakatos. Som ni ser så tar vi bara en mörk chokladtryffel till kaffet nu.

 

  

 

Dom hade en ny fruktbakelse som man kunde betrakta medans tandvattnet rann...  

 

      

 

Kunde inte motstå denna Dalahästnyckelring för 10:- . På etiketten som sitter under hästen står det: Handkraft, grannas.com, Nusnäs Sweden. 

 

     

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Jag mejlade detta företag för några dagar sen för att fråga om det finns vaxdukar med dalahästar på. En telefonsvarare sa att dom just nu hade stängt för semester. Jag frågade för en annans persons räkning som bor i USA. Jag blev också nyfiken på detta. Dalahästar på tyg och annat finns.

 

  

 

Är det nån därute som har sett nån vaxduk med dalahästar på?. Då får ni gärna höra av er till mig. 

 

    

Dessa Foppatofflor stod i skylten, jag har aldrig sett mönstrade såna. För mig är såna tofflor för breda.      

 

har verkligen varit en regnig dag i dag. Ha en fin kväll...    

Av Malin wiper - 16 augusti 2010 12:14

        

 

Här sjunger Patti Scialfa "Rumble doll".

 

            

 

Patti Scialfa, född 29 juli 1953 i Deal, New Jersey, USA, är en amerikansk gitarrist och bakgrundssångerska i The E Street Band sedan 1984. Hon är gift med Bruce Springsteen sedan 1991 och tillsammans har de tre barn.

 


Av Malin wiper - 16 augusti 2010 11:11

  

Vicke har gjort en sån rolig animering så jag måste ta den till min blogg. Måndagar har ju sånt dåligt rykte och annars brukar det stå på bilderna att måndagar är botten så nu får måndagar lite upprättelse...  

 

   

Häromdan var vi till ett ställe som heter "Kroatorpet". Det är gamla byggnader och i det ena är det cafe. Det går att sitta både inne och ute. Vi var ofta där förr. Sen fick dom nya ägare och tog bort dom mörka chokladtryfflarna från sortimentet och då blev en tryffelälskare som jag förgrymmad...  Deras smörgåsar var så stora att man klarade inte av att äta en själv och därför var tryfflarna så lagoma. Nu har jag emellertid kommit över detta svek och vi skall ta en fika där så fort tillfälle ges.

 

   

Cafébord och stolar är lite utspridda så det är bara att välja vart eller hur man vill sitta och inta sitt fika.   

 

   

En bit längre bort från huset så finns denna utsiktsplats där man också kan sitta under tak.        

 

   

Här en del av den fina utsikten över vattnet och småbåtshamnen

 

   

Eller varför inte denna för lite större sällskap.

 

   

Dom har nyss öppnat en Antik och loppis i huset bredvid caféstugan. Vi blev eld och lågor...    

 

   

På nedre botten var det lite mer antikviteter och rätt dyrt. Jag tog ett visitkort men hittar det inte nu och har letat på nätet men inte hittat loppisen.

 

   

Här en gammal servis som jag glömde att kolla priset på.       

 

   

Ett helt bord fullt med saker.               

 

   

Här ett rum med loppisgrejer och det fanns ett rum till med massor av saker.  

 

   

I ett hörn var alla dessa dockor upptryckta i.   

 

       

Helt plötsligt såg jag denna gummidocka som är snarlik den jag hade som barn fast min var lite rundare om kinderna. Tyvärr förstörde jag min docka genom att göra små hål i hela huvudet för att sätta in långa garnlängder så dockan fick långt hår...  sen gjorde jag olika frisyrer av garnhåret.

 

   

Detta är riktigt gamla skridskor.

 

         

En gammal dammsugare som det stod ICA på...  

 

Klicka här för att få recept på ätbara dammsugare  

 

          

Jag köpte några blompinnar i form av fågelholkar som en man satt och tillverkade hemma. Dom kostade 10:/st.

 

Fortsättning följer när jag är hemma igen från min akupunktur...   

 

Av Malin wiper - 16 augusti 2010 08:03

    
Good Morning
Good Morning Comments

 

I dag är det lite svalare ute och disigt. Jag tror att det kommer att börja regna. Min man har sina två åtaganden först museieföreningen och sen det sociala projektet som framskrider väl (högtravande va?) märks kanske att jag sett två serier från dåtid först "The Eliott House" och sen "Förnuft och känsla" man blir påverkad av språbruket...  

 

 

  

 

Jag skrev om våra äpplen i går och då kom jag att tänka på att sist vi var ute och åkte så for vi förbi fler äppelodlingar. Denna ni ser på höger sida finns i Gisebo utanför Huskvarna och heter Rudenstams Bär & fruktodlingar AB.  

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida.

 

   

En bild på närmare håll. Det dyker upp odlingar hela tiden utefter vägen.

 

   

Helt plötsligt dök även en svartvinbärsodling upp.

 

   

Klicka här för att få recept på denna mixade svartvinbär till vaniljglass.

 

Jag tittar in på era bloggar lite senare... . Jag har lite att pyssla med innan jag skall på min akupunktur.

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards