Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2010

Av Malin wiper - 14 augusti 2010 09:08

          


Det är kanske inte morgon längre men för mig som gått upp sent i dag så känns det som morgon. Jag lånade denna bild av Vicke han som är en hejare på animeringar. I dag skall Mr T fortsätta med källaren och jag skall fixa lite annat i huset. Nästa vecka kommer dom och fixar bort oljetanken och pannan. Dom kommer att vara här i källaren några timmar. Dom klipper antagligen upp tanken med nåt slags verktyg. Han ringer oss i helgen och meddelar när han kan komma till veckan. Jag misstänker att min man inte hinner städa hela källaren men viktigast är pannrummet och rummet man kommer ner i från trappen. Vi har ju i alla fall två dagar på oss och han skall ägna sig åt detta hela dan i omgångar. Jag kan inte göra nåt sånt nu när jag behandlas för nacken. 

 

   


När vi var ute och åkte i går på mindre vägar innan vi åkte hem så stötte vi på denna skylt. Det är ett café som heter "Kaffe & kackel Café och butik". Naturligtvis så svängde vi in där för att kolla. Detta ligger vid norra sidan av Landsjön på Vistakullevägen.

 

                     

 

Vista kulle (även Vistakulle) i Huskvarna är en bergstopp belägen mellan Vättern och motorväg E4, cirka 5 kilometer norr om Huskvarna. Från Rastplats Vista kulle vid motorvägen kan man nå bergets topp, liksom via Gripenbergsbanans gamla banvall, en enfilig bilväg mellan Gisebo och Kaxholmen vid gamla Grännavägen (Riksettan).

 


        

 

Klicka här för att komma in på Café kackels hemsida 


             

Tyvärr var det inte öppet i dag. Dom har ponnyridning och andra aktiviteter också. 


   


På parkeringen stod denna gamla Ford. Det stod inget mer på bilen så jag vet inte hur gammal den är.

 

  

Så här ser den ut baktill. Klicka här för att komma in på en sida med gamla ford modeller    

 

  

Ner mot vattnet hade dom ställt ut möbler för kaffegäster som önskade sitta där. Det finns en liten sandstrand också. Det var verkligen idylliskt och fint.

 

  

Vi åkte även förbi Vistakulles stationshus. Framför huset har det gått en smalspårig järnväg.

 

         

Sen fortsätter man på en smal väg genom bergigt landskap.

 

   

Sen fick jag ett foto av en traktor med gödselspridare. 

 

   


På väg hem sen på motorvägen hade vi denna fina bil framför oss som vi tror är Engelsk eftersom ratten sitter på höger sida.


   Nu önskar jag er en fin lördag...  solen skiner lite här just nu....    



Så här borde alla höns ha det och inte måsta sitta i trånga burar. Detta är från en kravmärkt gård.

Av Malin wiper - 13 augusti 2010 19:06

       

 

Buddy Holly, egentligen Charles Hardin Holley, född 7 september 1936 i Lubbock, Texas, död 3 februari 1959 i flygolycka ovanför Mason City, Iowa, var en amerikansk rockartist, gitarrist och sångare


              

 

Klicka här för att komma in på Buddy Holly the musical 

 


                   


Var försiktiga för det är fredagen den 13:e och det såg jag först nu...    Jag har inte hunnit in på era bloggar i dag men tittar in till er i morgon.

 

 

  

Dom bygger så det knakar i Jönköping. Här bygger dom ett konserthus vid munksjöbron. Det ser jättesnyggt ut och är som klätt med blanka plattor.

 

     

Av Malin wiper - 13 augusti 2010 18:29

  


Jag tänkte att när jag ändå är i storstan och får min akupunktur så skall jag fixa mig själv också...   till både kropp och hår. Nu är jag redo för utgång...  och det bästa är ju att alla kan gå in här och fixa till sig... . När ni kommer in på sidan så kollar ni längst ner till vänster där det står faces 45 där ni kan montera in ert eget ansikte i en sån bild som ovan...  

   

      

 

Före akupunkturen så hann vi med en cappuccino på Café Lakatos.

 

   

Nu hade hon gjort godsaker i lite mindre glas för dom mindre glupska...  Vi tog vår skinksmörgås utan lock som vanligt...  tack och lov så är brödet och pålägget av högsta kvalitet så vi njuter ändå.  

 

   

Vad sägs om dessa godsaker då?...  är det inte så att tandvattnet rinner?.

 

  

 

Sen denna tryffelkaka som såg minst lika samskig ut.  

 

       

 

Sen tog vi en tur till Röda korsets second hand och där hittade jag en jättestor kopp som även hade hål i botten så jag förstod att den används till en blomma.

 

            

 

Nu står den så fint på min mans kontor på vår blåa secondhandhylla med lådor. Han köpte en blomma till den och den är lila och kommer att breda ut sig för den har massor av knoppar.  

 

     

Vi köpte även denna kopp som jag också skall sätta en blomma i men inte till mig själv för det är en bra grej att ha med sig när man går bort till nån också istället för en vanlig blomkruka eller bukett. Sen kan man ju sticka ner lite roliga blompinnar och utsmyckning i blomman.  

 

  

Jag hittade två kuddfodral för 5:-/st och dom var helt oanvända. Ser lite 50-60-tal ut. Jag satt dom i vår andra soffa på altanen som vi köpte på second hand för några år sedan. Gillar inte tyget så vi har en pläd över soffan och skall köpa en ny soffa eller stolar till nästa år.

 

             

 

Fortsättning följer..............

 

Av Malin wiper - 13 augusti 2010 08:28

             

 

Här kommer en låt från filmen "Så som i himmelen". Visste inte att Frida Hallgren kunde sjunga. Hon som spelar huvudrollen. Det är ju Gabriellas sång som blivit mest känd. Vi har haft en kvinnlig läkare här på vårdcentralen som var en kopia av Frida Hallgren. Jag blev helt ställd och trodde det var dolda kameran och sa: jag undrar om jag skall be om autografen...  Hon var en jättebra nyutbildad läkare. Hon verkade vara van vid att folk reagerade på att hon var så lik Frida Hallgren. Min man blev lika ställd när han hade tid hos henne.

 

                  

 

Så som i himmelen, svensk oscarsnominerad film från 2004 av Kay Pollak med Michael Nyqvist, Frida Hallgren och Lennart Jähkel m.fl

 

              

 

Frida Sophia Hallgren, född 16 december 1974 i Stockholm, är en svensk skådespelerska.

 



Jag blir så osäker på om det verkligen är skådespelerskan Frida Hallgren som sjunger för rösten är en annans. Kan det finnas en sångerska som heter Frida Hallgren tro?. Är det nån som vet?.

Av Malin wiper - 13 augusti 2010 08:02

  


Tyvärr så regnar det för fullt här och verkar så förbli för himlen är alldeles mörk. Jag som längtade efter att sitta vid ån och sen vänta på att nån kanske dyker upp som man får servera en kopp...    . Jag skall på akupunktur 13.00 och det skall bli skönt och då får man ta en fika i Jönköping istället. Vi har inte planerat nåt i helgen eftersom vi måste fixa källaren så den är städad till veckan. Nu har vi haft avbrott med mannens projekt och även gräsklippningen kom emellan. Hoppas ni andra har en händelserik helg att se fram emot.

 

       

 

Varför inte köpa en sån här till festen......  Har ni sett en sån onödig grej?. Mannen och jag tokskrattade när vi såg den i tidningen Home shop. Det kändes lite surrealistiskt. Hur många äter geléhallon numera?. Fast det är klart man kan ju sätta dit andra godisar också på trädet...  Den var ju billig i alla fall men säkert svår att rengöra...  

 

   

 

I går städade jag bort en stor papperskasse med dvd-filmer. Syrran och svågern får överta dom sen kan dom skicka dom vidare eller till second hand. Det känns alltid så skönt när man blir av med överbelastning i hemmet. Nu får vi plats med nya...   

 

       

 

Jag önskar er alla en fin fredag och att ni får bättre väder än här...   

 

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 19:41

  

Jag hade inte tänkt blogga så mycket i dag men det gick överstyr...  men jag har haft sån matspader  och varit så rastlös så jag behövde blogga för att tänka på nåt annat. Har ändå fått lite gjort härhemma. I morgon är Mr T ledig så vi kan fortsätta med källaren igen. Sweet dreams.. 

 

             

 

Antique är en svensk-grekisk popduo bestående av Helena Paparizou och Nikos Panagiotidis. Gruppen var verksam åren 1999-2003

 

      

 

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 16:49


   


Det har varit toppenväder i dag så min man passade på att klippa gräset på ena sidan huset. Det blev inte så mycket gjort i källaren men man måste passa på när det inte regnar.

 

           


Dahlian jag köpte på handelsträdgården har massor av fina knoppar och nu har det slagit ut tre blommor i krukan. Denna knopp är nog utslagen helt i morgon.


          


Mr T kom hem med detta omslagspapper när han varit ner på byn och handlat. Jag blev 70-talsnostalgisk...  det var riktigt läckert.

 

          


Dessa skålar från Arabia Finland Arctica köpte jag på second hand för ett tag sen. Dom är fortfarande aktuella och fanns på Servera när vi var dit och kollade. Jag fick tag på två av den stora skålen och 6 st av den lilla. Dom är helt oförstörda, som nya. Dom stora köpte jag för 20:-/st och dom små 10:-/st. Hör och häpna när jag såg prislappen på den stora skålen på Servera. Den kostar 375:-/st....  ibland har man tur. Dessa är ju så tidlösa. Den stora kan man ha både potatis, sallad i mm. Den lilla går att ha till både efterrätter och annat.                     


Klicka här för att komma in på en sida där dom säljer dessa karotter och annat i Arabia Arctica. Där finns karotten längst upp för 375:- 


   

Vi har tyvärr inte hunnit sitta nere vid ån så det ser så ihoppackat ut som om säsongen var slut...  Gräset har blivit lite för högt så Mr T måste nog klippa det i morgon och är det samma väder då måste vi ta en fika därnere på "å caféet"...  Ni är så välkommna på en tår för vi har kaffebröd i frysen så det räcker...  det är allmän plats.

 

 

           

        

Dessa läckra ormglas fanns också att skåda på "Servera". Dom skulle jag inte ha nåt emot att äga. Tyvärr är dom jättedyra med sina 1300:-/st.        


      

Såg desa glasprydnader som var nedsatta från 179:- till 99:-. Finns även i ofärgat glas.       

 

 

   

Kolla in dessa mumsiga vienerbrödsaktiga saker med nån slags gräddgelé och både blåbär och hallon på toppen...  Just nu har jag lite spader och får ta till alla mina krafter för att inte bli för frestad. Snart blir det middag...  en bar tack!...  

 


 

Man blir verkligen lite splittrad och snurrig som ni kan se på denna montagebild av mig...  

 

          

Hur i hela friden kan kaffekoppar kosta 695:-/st för fat och kopp...  det blir 2.250:- för 6 st. Visserligen har jag två sorters kaffekoppar som inte är billiga med hög kvalitet, dom har hållit jättebra i rätt många år och är rätt tidlösa men detta tog rekordet. Finns hos Servera dom också. 

          

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 16:18

     

      

Min syster arbetar på en gratistidning som heter "Markbladet" hon har skrivit en artikel där om en hund som fyllt 16 år och intervjuat husse och matte. Markbladet är en jättebra gratistidning som är fullproppad med allt möjligt. Jag tycker artikeln är jättebra och lätt att läsa.

 

  

 

Klicka här för att gå in och läsa artikeln som står på sidan 30.

 

              

 

Den hunden klarar nog inte av detta som den här hunden håller på med...  i Youtubeklippet.

 

         

 

 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards