Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 augusti 2010

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 19:41

  

Jag hade inte tänkt blogga så mycket i dag men det gick överstyr...  men jag har haft sån matspader  och varit så rastlös så jag behövde blogga för att tänka på nåt annat. Har ändå fått lite gjort härhemma. I morgon är Mr T ledig så vi kan fortsätta med källaren igen. Sweet dreams.. 

 

             

 

Antique är en svensk-grekisk popduo bestående av Helena Paparizou och Nikos Panagiotidis. Gruppen var verksam åren 1999-2003

 

      

 

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 16:49


   


Det har varit toppenväder i dag så min man passade på att klippa gräset på ena sidan huset. Det blev inte så mycket gjort i källaren men man måste passa på när det inte regnar.

 

           


Dahlian jag köpte på handelsträdgården har massor av fina knoppar och nu har det slagit ut tre blommor i krukan. Denna knopp är nog utslagen helt i morgon.


          


Mr T kom hem med detta omslagspapper när han varit ner på byn och handlat. Jag blev 70-talsnostalgisk...  det var riktigt läckert.

 

          


Dessa skålar från Arabia Finland Arctica köpte jag på second hand för ett tag sen. Dom är fortfarande aktuella och fanns på Servera när vi var dit och kollade. Jag fick tag på två av den stora skålen och 6 st av den lilla. Dom är helt oförstörda, som nya. Dom stora köpte jag för 20:-/st och dom små 10:-/st. Hör och häpna när jag såg prislappen på den stora skålen på Servera. Den kostar 375:-/st....  ibland har man tur. Dessa är ju så tidlösa. Den stora kan man ha både potatis, sallad i mm. Den lilla går att ha till både efterrätter och annat.                     


Klicka här för att komma in på en sida där dom säljer dessa karotter och annat i Arabia Arctica. Där finns karotten längst upp för 375:- 


   

Vi har tyvärr inte hunnit sitta nere vid ån så det ser så ihoppackat ut som om säsongen var slut...  Gräset har blivit lite för högt så Mr T måste nog klippa det i morgon och är det samma väder då måste vi ta en fika därnere på "å caféet"...  Ni är så välkommna på en tår för vi har kaffebröd i frysen så det räcker...  det är allmän plats.

 

 

           

        

Dessa läckra ormglas fanns också att skåda på "Servera". Dom skulle jag inte ha nåt emot att äga. Tyvärr är dom jättedyra med sina 1300:-/st.        


      

Såg desa glasprydnader som var nedsatta från 179:- till 99:-. Finns även i ofärgat glas.       

 

 

   

Kolla in dessa mumsiga vienerbrödsaktiga saker med nån slags gräddgelé och både blåbär och hallon på toppen...  Just nu har jag lite spader och får ta till alla mina krafter för att inte bli för frestad. Snart blir det middag...  en bar tack!...  

 


 

Man blir verkligen lite splittrad och snurrig som ni kan se på denna montagebild av mig...  

 

          

Hur i hela friden kan kaffekoppar kosta 695:-/st för fat och kopp...  det blir 2.250:- för 6 st. Visserligen har jag två sorters kaffekoppar som inte är billiga med hög kvalitet, dom har hållit jättebra i rätt många år och är rätt tidlösa men detta tog rekordet. Finns hos Servera dom också. 

          

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 16:18

     

      

Min syster arbetar på en gratistidning som heter "Markbladet" hon har skrivit en artikel där om en hund som fyllt 16 år och intervjuat husse och matte. Markbladet är en jättebra gratistidning som är fullproppad med allt möjligt. Jag tycker artikeln är jättebra och lätt att läsa.

 

  

 

Klicka här för att gå in och läsa artikeln som står på sidan 30.

 

              

 

Den hunden klarar nog inte av detta som den här hunden håller på med...  i Youtubeklippet.

 

         

 

 

 

 

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 13:53

     


Jag såg filmen "Änglavakt" häromdan och blev så besviken. Michael Nykvist och den franska skådespelaren Tchéky Karyo blev lite av behållningen av filmen. Den hade kunnat bli en svensk "Änglarnas stad". Endast Michael Nyqvist fick fram en känsla i filmen med sin rollkaraktär. Den manliga ängeln i filmen var en jobbig figur och det blev lite för mycket ibland när han la sig i allt och spelade över. Annars är han en bra skådespelare.

 

            

 


Trots det allvarliga ämnet att ett barn blir allvarligt sjukt så kände jag ingenting och fick inte fram en enda tår. Den grep helt enkelt inte tag i mig och då har dom inte lyckats förmedla känslan som skall uppstå av ett sånt trauma.

 

   

 


Ernst (Michael Nyqvist) och Cecilia (Izabella Scorupco) lever ett lyckligt och välordnat familjeliv. En dag drabbas de av något som totalt vänder upp och ner på deras tillvaro.

 

När allt är som mörkast träffar de främlingen Walter (Tchéky Karyo), som förändrar deras liv på ett fantastiskt sätt.

Regissören Johan Brisinger har tidigare gjort "Underbara älskade".


Jag kan tyvärr inte ge filmen mer än två änglar av 5 möjliga.

 

     

 

 




Av Malin wiper - 12 augusti 2010 08:52

         

 

Den här vinyl LP-skivan "Arrival" har jag fullständigt spelat sönder på slutet av 70-talet...  

 

  

 

Klicka här för att komma in på ABBAS hemsida



         


Denna bild som skall föreställa framtidens skolbänk hittade jag här     

Av Malin wiper - 12 augusti 2010 07:55

                       


God morgon alla boggare och andra läsare. Hoppas natten varit sömnrik och mardrömsfri. Jag älskar hösten men skulle vilja kunna sitta nere vid ån några veckor till, som det är nu så regnar allt bort och man kan inte ens klippa den nu vildvuxna gräsmattan. I dag kan inte min man börja med källaren igen förrens han gått färdigt på sitt projekt som börjar 10.00 Jag skall se om jag kan gå ner och smårensa lite innan.

 

                             

 

Kom att tänka på detta med Skolministerns förslag att föräldrarna skall sitta med i skolan när deras barn är stökiga...  allt är så idiotiskt nu så man undrar om en del saker är ett skämt. Det enda rätta är att ha mindre klasser och fler lärare så alla barn blir sedda och sen skall man ta tag i problemen direkt. Fånga upp barn som har problem, även såna som mobbar och hjälpa dom som blir mobbade. Det måste finnas dom som törs ta tag i problemen. Själv tyckte jag att skolan var pyton och blev aldrig sedd och fick den hjälp som passade mig. Sen undrar man hur länge och ofta skall dom sitta med i skolan? får dom betalt under tiden?.

 

                               

 

Vi skriver 2010 men inget händer fast alla vet vad som sker i skolan. Barn far illa och vi väljer att se på. Jag vet själv hur det känns att bli mobbad och det var lärare som visste om detta men dom valde att blunda. Nu förstår jag ju att det finns massor av bra lärare så man skall inte dra alla över en kam, det är regeringen som inte tar sitt ansvar och det är omöjligt för en lärare att hålla ordning på så stora klasser. Det skall kännas tryggt i skolan där man tillbringar så mycket tid, hur man har haft det i skolan kan spegla hela ens liv sen  även självkänslan som är svår att bygga upp igen. Om det är 5 stökiga i klassen av 30 elever skall då föräldrarna sitta bredvid alla barnen?. Sen funderar man ju automatiskt om detta också är en kvinnofälla. För inte kommer männen att gå ifrån sina arbeten. Det kan sägas mycket om detta men nu sätter jag punkt.........   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards