Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Oljetank och värmepanna!

Av Malin wiper - 11 augusti 2010 15:43

 


  


Jag som var så avslappnad blev lite stressad nu för att vi fick ett samtal från en firma som tar bort oljetankar och värmepannor. Vi fick fjärrvärme här för 5 år sedan och ställde oss då på kö för att få bort tanken och pannan. Det är lag på att dom måste bort om dom inte används. Först nu har dom ringt och vi var sist i kön... . Under dessa 5 år så har dom tagit bort över 1500 tankar och värmepannor hos folk. På bilden ser ni trappen ner till vår källare. Det är så omodernt och har inte gjorts nåt åt sen 70-talet. När min man och jag blev sjuka så tappade vi kontrollen över källaren och allt som inte rymdes eller blev för mycket slängde vi ner dit.

 

       

 

Så här ser den urkopplade oljepannan ut. Nu är det så att vi har inte orkat städa upp källaren men nu blir vi tvungna och mannen har nu kört bort flera lass med kartonger och annat skräp. Hoppas verkligen vi hinner för dom skall komma en dag i nästa vecka men visste inte när. Eftersom Mr T inte orkar med så mycket kroppsarbete och inte jag heller så får han ta paus stup i kvarten. Han har ju kol också än om lindrigare men den ger sig tillkänna vid stor ansträngning.      

 

          

Här ser man utsidan av tanken som är belamrad med saker som vi nu måste flytta. Jag har redan fått 2 stora påsar med saker till second hand. Vinden är ju utrensad så det skall bli toppen att få detta gjort också. Jag skämdes som en gris sist när det kom en person hit för att läsa av vattenmätaren i källaren. Jag ville bara sjunka genom jorden. Nu lämnar man in mätresultatet själv. Att få bort tank och värmepanna kostar 3.500:-

   

 

        

 

Så här ser fjärrvärmeskåpet ut och det tar inte mycket plats. Önskar man hade råd att göra ett nytt stort badrum i källaren med bubbelpool och hela köret....  Sen skulle jag vilja ha en liten biograf i ett annat rum i källaren...  det är bara att vänta tills Svenska spel ringer... . Tänk att man fortfarande har drömmar....  det bådar gott. Fjärrvärmen har funkat till 100% och vi har även fått ner kostnaderna.

 

          

Denna ängelljushållare köpte jag på Mimmis magasin i går. Har satt den mellan två tavlor ovanför rumssoffan. Som ni ser måste vi tapetsera om vardagsrummet. Tapeterna håller på att lossan från väggen på flera ställen och dessutom är den så ful och sliten. Alltid är det nåt.

 

        

 

Denna korg fanns att köpa på second hand när vi var dit sist och jag blev så nostalgisk. En sån här tvättkorg var mer regel än undantag när jag växte upp. När mamma och pappa hade varit nere i tvättstugan så kom dom alltid upp med den rena tvätten i en sån här korg som dom bar i varsin ände. Den var faktiskt såld redan stod det på en röd lapp på korgen...  

         

 
 
Lambergsfruaa

Lambergsfruaa

11 augusti 2010 20:07

Vad skönt att äntligen bli av med oljepannan, men jag förstår din frustration över allt som måste rensas bort först. vad nöjda och belåtna ni kommer att vara om en vecka, när allt är rent och snyggt därnere i källaren ;)
Visst är vi vanemänniskor. Samma gamla kaffemugg, samma plats vid matbordet för att inte tala om TV-fåtöljen. Jag känner mig helt vilsen om jag av någon anledning sätter mig i MiML:s fåtölj. Helknäppt!'
Soliga kramar från ett regnigt Karlstad!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

11 augusti 2010 20:32

Lambergsfrua: Ja du det kommer att bli toppen. Vi får ett helt rum till då. Vi kommer säkert att vara lättade att slippa allt skrot och annat. Vi är verkligen vanemänniskor. Jag måste sitta på samma sida om köksbordet varje dag annars känns det konstigt :D

Ha en fin kväll
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

11 augusti 2010 22:40

Sån tur att du har koll på Nyheterna..ska man sätta in det själv?
Så skönt att ni får en ny panna nu!
Kikar in snart igen! ska bara kolla det med frågerutan.
Kram

http://dagslandan.bloggagratis.se

 
Vicke

Vicke

12 augusti 2010 07:15

den om frågor tog jag bort, det räcker med frågor som man får i bloggen

http://vickesblogg.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

12 augusti 2010 07:54

Godmorgon vännen =))
Jag tycker eran källartrapp är riktigt retro läcker !! =))
Vad skönt att bli av med det stora åbäket =))
Drömma ska man göra ....vad vore ett liv utan drömmar ??? Jo , tom och innehålls löst ;))
Du hittar alltid så många läckra saker att visa !! =))
Vilken söt ljushållare du köpt , helt i mitt tycke och smak !! =))
Önskar dig en riktigt bra dag , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

12 augusti 2010 08:41

Berit: God morgon själv vännen. Ja du på håll och bild så ser den lite 70-tal ut ;) Det skall bli en befrielse att få ut dessa klumpiga saker från pannrummet. Ja du vad vore livet utan drömmar och så länge man andas så lever man. Kul att du också gillar ljushållaren ;)

Jag önskar dig också en jättebra dag
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

12 augusti 2010 08:42

Vicke: Ja du det kan man ju göra för det är ju lite kaka på kaka.

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

12 augusti 2010 09:51

Ja, dom tvättkorgarna kommer man ihåg. Mycket roligt att få se "de gamla sakerna" som man känner igen från man var barn...eller från sin "ungdom"...Nostalgi...
Många trevliga och roliga paraplyer som fanns att titta på...
Jag kommer ihåg, när jag var 16 år...åkte och sommarjobbade i Stockholm. Köpte då mitt FÖRSTA paraply, och det kostade HELA 27 kronor! DET var mycket pengar på den tiden..(ca 50 år sedan)
OCh jag glömde det på en buss jag åkte ! STOR förlust!!
Och idag...50 år senare så kan man köpa ett paraply..för 20 kronor på vissa ställen..dom små "Hopfällbara"... Så om man tänker på priset...då och nu... OCH NU så har vi en helt annan inkomst.
Min syster Birgit hemma i Norrland. (såg det även i sommar)..hon har sitt paraply kvar som hon köpte i tonåren..OCH det är helt också...

Kramen Viper!!! Ha en bra dag!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards