Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 augusti 2010

Av Malin wiper - 5 augusti 2010 17:45

  


Bilden kommer från bloggen farbror-sid som jag länkat till flera gånger för den är så häftig.

              

 

Jag håller på att fålla en duk och det dyker upp minnen i mitt huvud från förr och det har blivit lite mycket av det på sista tiden men 50-60-talet var lite speciellt. Det är många ungdomar som gillar den tidsepoken och hade önskat att få vara med då. Det var mindre stress och jäkt efter prylar och teknik. Var man inte hemma så kunde man inte svara i telefonen. Alla var ute mer och gjorde saker tillsammans i lite enklare form. Var man på landet med föräldrarna så spelade man badminton, kastade pil, badade, grillade, spelade kort mm, ingen satt vid nån tv eller radio. Fast jag lyssnade på raioteatern från låg ålder.

 

        

 

Anita Lindbloms "Sånt är livet" gick het på resegrammofonen och det var 60-talet. Jag hade henne som en av mina idoler. Nu är hon 73 år och bor i Frankrike under rätt fattiga omständigheter. Hon har tagit som uppgift att se efter katter som inte har nåt hem. Jag ville se ut som henne och ha denna jumper som är svart och vit med bred polo...  man hade ofta idoler som var änldre än en själv eftersom det inte fanns några Carolor då.

 

          

 

Jag lyckades rätt bra för här ser ni mig till höger den mörka tjejen med touperat mörkt hår...  jag har ju nästan likadan frisyr som Anita också. Bredvid mig sitter en klasskamrat i bellmanliknande frisyr...  Jag har inte tagit bort hennes ansikte för ingen känner ändå igen oss nu. Det var ju så många år sedan. Vi befinner oss i ett frilufsområde i Sundsvall som heter Västhagen. Dit fick man ofta åka på utflykt med klassen och sen satt man där med uppgifter som skulle göras. Då var det penna och block som gällde. Det är så sällan jag kollar i mina gamla fotoalbum numera och jag funderar på att läsa in korten och bränna dom på cd innan dom blir förstörda. 

      

 

Klicka här för att se alla bilder som Farbror-sid har på Anita Lindblom. Jag saknar Anita Lindbloms röst som var lite mörk och beslöjad. Hon har fått erbjudande flera gånger genom åren att börja sjunga igen men har avböjt.

 


Den här skivan hade jag och den blev sönderspelad på min resegrammofon som bara hade en högtalare i locket. Den var av hårdplast och man tyckte det lät så bra... 

 


                

Anita Lindblom, född 14 december 1937 i Hille, Gävle, är en svensk sångerska och skådespelerska

 

Klicka här för att läsa mer om Anita Lindblom.          


 

Av Malin wiper - 5 augusti 2010 14:28

               


Detta är en bild som Vicke gjort, han som är en hejare på animeringar. Vi får adoptera denna bild till våra bloggar och hemsidor. Det säger jag inte nej till för den är så fin och bra gjord.  Han har en välbesökt blogg så denna bild kommer att sprida sig. 

 

            

 

Här sjunger bluessångerskan Big Mama Thornton "Hound dog"

 

Willie Mae ("Big Mama") Thornton, född 11 december 1926 i Montgomery, Alabama, död 25 juli 1984 i Los Angeles, Kalifornien, var en amerikansk blues- och R&B-sångare och låtskrivare.

 

    

 

Hon blev inte ens 60 år gammal tyvärr. Vilken häftig röst hon har. Att höra en sån här sångerska live gör att taket lyfter sig. Har sett Koko Taylor live och det var en upplevelse man aldrig glömmer.

 

 

 

Av Malin wiper - 5 augusti 2010 13:55

  

I går när vi var inne i stan så åkte vi förbi vårt vackra Rådhustorg. Där har dom ibland både torghandel, biluppvisningar mm.

 

   

Så här står det att läsa om denna byggnad på en skylt som sitter på huset. Kul att dom bevarar många gamla hus.

 

Klicka här för att läsa om Göta Hovrätt

 

   

På höger sida kan man se detta vackra hus som jag tror är en gammal Tingsrätt. Kan inte hitta på google så jag får kolla nästa gång jag är i stan.

 

   

När vi var där så höll en teatergrupp på att spela upp ett stycke på torget. Dom hade passande gamla kläder på sig från "Renässansen". Det var lite svårt att höra vad som sa så vi fick gå närmare och dom var bra på att spela sitt skådespel. En slog på en gammal trumma och det var en del förvecklingar i handlingen. Det blev rätt intimt och publiken som satt mest på bänkar levde med i spelet.     

 

   

Dom hade nån slags träställning med sig dit dom gick och bytte om när så behövdes.            

 

  

 

 

  

 

Jag fotade ledstången ner från Göta Hovrätts trappa för den var så fin med sina mässingsknoppar. Min man fotade mig när jag stod högst upp men fotot blev så dåligt så jag vill inte sätta in det i bloggen.

            

 

        

Av Malin wiper - 5 augusti 2010 09:37


             

 

Klicka här för att komma in på Ryan Binghams hemsida. Han sjöng en del låtar i filmen "Crazy Heart" som jag skrev om för nån dag sedan. Han är född 1981 och är en Amerikansk singer/songwriter. Han har släppt två album på Lost Higway Records etikett.

 

              

 


Av Malin wiper - 5 augusti 2010 08:02

  


I dag verkar det bli samma väder som i går. Sol och rätt varmt med några regninslag. Efter utflykten i går så blir det en lugn dag i dag med promenad, fålla en duk på symaskinen, förbereda för lördagen då våra fd grannar kommer hit. Jag vill bjuda på nån rätt som går att förbereda så jag tänker så det knakar. Det är nog inte läge att testa nåt nytt för det gjorde vi en gång och det blev rena katastrofen...  

 

  

 

Vi tog oss en sväng till Café Lakatos i går och vi slarvade lite för istället för en smörgås tog vi två chokladtryfflar var till cappuccinon. Dom var visserligen i mörk 70%-ig choklad och jag tror inte det blir mer än i en smörgås ändå. Dessa får man inget sötsug av så det funkar. Det var tomaterna jag reagerade på häromdan då jag fick klåda på kroppen. Vi skall köpa gula för dom brukar funka bättre.

 

   

Maria Lakatos hade så mycket gott i sin disk så tandvattnet rann...  

 

  

 

   

Denna är nog så god att man får gåshud...     

 

 

   

Denna var så smaskig så det bara rann runt glasen...    Tack och lov så har jag inte samma sug längre utan njuter mest av att se dessa läckra godsaker. Det är inne nu med bakelse i glas och även smörgås i glas som Ritz Konditori gjorde en gång och jag tog efter och det blev jättegott.

 

  

 

Maria Lakatos tipsade mig om en tyghus som ligger strax före Huskvarna. Hon skulle själv åka dit och köpa möbeltyger. Det är nån slags fabriksförsäljning och dom har tyger från 10:-/m. Det heter Junex huset

 

    

Här en del av affären och det finns rätt mycket tyger av alla de sorter. Dom har även lite prydnadssaker, dukar mm.   

 

    

Dessa tyger såldes för 20:-/m och jag fick tag på ett toppenfint tyg som jag skall ha till duk på rumsbordet. Det skrynklar inte och är glansigt i en toppenkvalitet.

 

Klicka här för att komma in på en häftig sida där dom gör beställningsjobb.

 

   

 

Så här ser tyget ut som jag köpte 3 m av och det passar perfekt till min rumsgardin. Jag har två fina dukar redan som jag köpt hos Mimmis Magasin men behöver lite fler eftersom jag rensat ut och slängt mycket gammalt och även lämnat in till second hand. Jag kan även sy annat av tyget som är kvar.    

 

 

 

Här ser man gardinen och duken blir jättefin till än om det ser mönstrigt och rörigt ut så har jag testat på bordet och det gick bra.

 

            

 

Här är deras öppettider. Jag köpte även snedslåband som var billiga och går åt hos mig när jag syr klädnypeklänningarna.

 

   

 

På Röda korsets second hand i Huskvarna hade dom denna fina gaml symaskin. Den var redan såld och gick för 150:-. Själva symaskinen är nedfälld under och det gör att man kan ha det till bord också med nåt fint på. 

  

 

 

 

  Nu önskar jag er en hjärtligt bra dag...     

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards