Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 juli 2010

Av Malin wiper - 27 juli 2010 23:07

       

 

Jag såg Lill Lindfors på Allsång på skansen och hon flög in på scenen som en hind och man kunde aldrig gissa att hon i år fyllt 70 år. Hon var sanslöst bra och numret hon sjöng var så spännande och oförutsägbart. Finess och proffsighet är ordet. Hon hade tagit med sig Thomas Bolme, Nils Landgren och Andreas Lundstedt på scenen i olika musikstycken från hennes karriär och det blev sån fin helhet.

 

Klicka här för att komma in på Lill Lindfors hemsida

 

        

 

Klicka här för att komma in på Lars H.U.G:s hemsida

 

Här sjunger Lill med en sångare som heter Lars H.U.G som jag aldrig hört förut. Han är född 1953 och är en Dansk musiker. Klicka här för att läsa mer om honom



              




OrkutMela.com - Scrap Animations
Av Malin wiper - 27 juli 2010 19:02

  


Ritz konditori hade satt en blomma i kaffekopp med fat på uteborden och det såg så påhittigt och kul ut så jag blev inspirerad och ville göra likadant men hade ingen kaffekopp som passade så jag skall kolla nästa gång vi är på second hand i Jönköping. Gjorde ändå nåt och använde mig av en mugg. jag  köpte en succulent på handelsträdgården och planterade den i muggen. Nu står den på bordet framför soffan på inomhusaltanen. Det är svårt att ha blommande växter där för det blir så varmt så fort solen visar sig.

 

   

 

Jag fick åka till Apoteket och köpa Revaxör för jag misstänker att jag fått en vaxpropp i höger öra. Det är som om det slår lock och på kvällen låter det och rör sig inne i öran. Man kan också få väldig värk i öronen när man har besvär med nacken. Nu skall jag testa och se om det hjälper. Sen skall man trycka in ljummet vatten i denna gummispruta och spola örat. Jag har varit bra från sånt här i flera år nu efter att jag gått på öronljusbehandling som är en gammal metod som kommit tillbaka och är en skonsam metod. 

 

            Så här ser det ut när man gör det på salong. Det brinner i ena ändan och sugs ut i en behållare. Första gången blev jag rädd och tänkte smita för jag tyckte det verkade så konstigt. Det kändes nästan som jul och man kunde nästan känna pepparkaksdoften...  Den som sköter detta måste sitta och hålla det stilla i örat tills ljuset brunnit ner och sen får man se allt som kommit ut och det var inte lite vax. Efter några behandlingar som inte kostar så mycket så mådde jag mycket bättre, det blev stor skillnad. Man kan köpa ljus själv och be nån göra men det har inte jag tordas.

 

         

 

Klicka här för att läsa lite mer om öronljusbeandling. Det är i alla fall en metod som kommer från Indianerna. Gammal beprövad folkmedicin. Den har nu kommit tillbaka och hjälper inte revaxör så tar jag mig några behandlingar på salong. Att spola örongen hos läkare är inte så skonsamt som denna metod och håller inte i sig så länge. En del har en förmåga att samla på sig vax i öronen medans andra aldrig drabbas av detta.

 

   

Jag fick en växt som heter svärmors tunga mig tillsänt per post från min bloggvän Berith. Nu har den vuxit sig större och det känns så kul. Det har även kommit ett litet skott på sidan som jag skall plantera över i en annan kruka. Det lilla skottet är i den storleken som när jag fick växten.

 

           

 

Nu skall jag ta min sista måltid för dagen "Nutrilett bar". Blir det för besvärligt så har vi melon hemma...  det är inte så mycket kalorier i melon så man kan ta en halv vid kris...  Dom smakar rätt bra men man måste dricka rätt mycket vatten till baren. Jag har gått på cambridgemetoden en gång och gick ner 13 kg men dom är så dyra. Saknar en sort som försvunnit och är i aprikossmak med vit chokladöverdrag. Annars har dom rätt många sorter på ICA.

                 

 

Av Malin wiper - 27 juli 2010 12:48

  


Det är helt underbart ute nu och lagomt varmt. Det har sett ut som om det skulle bli åska och regn men nu är det bara vita fina moln på himmelen.

 

  

 

Vi har suttit nere vid ån och druckit kaffe och tittat ut över vattnet, verkligen en toppenstund. Jag ville nästan inte gå därifrån utan hade kunnat sitta där hela dan. Vi skall ha dessa möbler därnere nästa år också men då måla dom i en snygg kromblå färg som står emot regnet. Den gamla bänken skall få stå där också när vi har målat om den. Nu har alla insekter kommit som förut lyst med sin frånvaro.    

  

Ett förtydlingande: tomten vid ån ägs av kommunen så vem som helst kan gå ner och sätta sig där så vi har inte ensamrätt. Än så länge så har bara några få gått ner och satt sig på bänken vi hade där förut men det är bara att slå sig ner och njuta.

 

  

 

Här häller mannen upp kaffe och som ni ser så har vi termos för vi har en lite brant backe ner till ån och då vill man inte balansera med kaffe färdigt i kopparna.

 

  

 

Här ser man backen upp. Den är rätt ojämn också så jag går omkring som om jag vore full när jag skall upp eller ner...  vinglar som ett gammalt skepp...               

 

  

 

Så här ser det ut tvärs över ån när jag zoomar in. Dom har en brygga och båt och det kan vi också ha men nu är det så igenväxt och vi skall ringa kommunen och höra om dom kan rensa bort lite vid strandkanten. Nästa år kanske man kan göra nåt mer därnere vid vår å.        

 

  

 

Den här fina utsikten har vi från ena sidan och lika på den andra.           

 

        

 

Det kröp helt plötsligt på min arm och det var en sån här grön som min man tror är en "skinnbagge" av nåt slag. Jag ville inte döda den utan min man fick ta ut den på gården....    . Efter en stund började det krypa igen och jag flög rakt upp och det satt flera till på andra armen och en var på väg ner mot bröstkorgen. Man får nog stå ut med detta om man skall fika nere vid ån...   

 


 

SJÄLVPLÅGERI

 

  

 

Godsaker vi lyckades motstå när vi var in på Ritz konditori...  Vi köpte färdiga smörgåsar till vårt lilla strandcafé...   eftersom vi inte hade nåt mjukbröd hemma. Vi är verkligen slösaktiga...  vi har ju pålägg hemma. Sen hade vi ju kunnat köpa bröd när vi var där och bre själva men vi var lite för sugna och ville njuta på en gång...   

 

   

Man kan ju alltid inbilla sig att dessa är magra och nyttiga bara för att det är en massa frukt på...  Dom är nåt slags mördegsbakelse (tror jag) med röda vinbär, aprikoser, körsbär, jordgubbe och grädde. 

 

Av Malin wiper - 27 juli 2010 08:52

  

 

När jag var till Enköping sist för att hälsa på min son så skrev jag om ett Café där som var fantastiskt, se bild ovan. Det heter Fabian Flink´s brödbod. Då kom jag att tänka på en sångare från förr som heter Fabian så jag sätter in en låt med honom.

 

                 

 

Tonårsidolen Fabian Anthony Forte mer känd för sina fans som Fabian.  Han föddes i Philadelphia Pennsylvania 1943. Hans far blev sjuk och dog när han var ung och pojken var tvungen att hitta ett arbete för att betala familjens räkningar. Utan erfarenhet så blev han upptäckt. Klicka här för att läsa mer.

 

Klicka här för att komma in på Fabians hemsida. Han är i full gång fortfarande och jag skall kolla om han har nåt mer sen på Youtube från nutid.

           


Jag har växt upp till jukebox som fanns på dom flesta ställena då och det var verkligen en höjdare att gå fram och lägga i en slant och önska en låt eller flera....    

Av Malin wiper - 27 juli 2010 08:10

               


I dag verkar det bli en fin solig dag och det känns faktiskt bra att vi får lite bättre väder igen och det började så smått i går. Känner för att sitta nere vid vattnet och fika i dag och känna hur det känns. Jag har inte skrivit nåt om allt elände som händer på ett tag och det beror på att jag skall hålla mig från sånt när jag inte är på topp. Det påverkar för mycket att skriva om allt elände som händer i världen och på sista tiden en massa tragiska bilolyckor ex den nu senast i Piteå, så tragiskt. Det är klart man måste hänga med i vad som händer men sen försöker jag filtrera bort det värsta.

 

          

 

Jag tror att jag skall göra som min bror att promenera tidig på morgonen för då är det som härligast innan allt vaknat till liv. Det gäller att ha diciplin och den är lite upp och ner när det gäller mig. Jag skall ställa klockan i morgon och se om jag klarar av att komma iväg. Min man är just nu på vårdcentralen och tar varanprov. Efter  stroken så måste han äta varan resten av livet och dosen är så svår att ställa in så det behövs provtagning för att kolla emellanåt så det ligger inom rätt värden.

 

 

            Det gäller att hitta en motionsform som man tycker är rolig och inte gå efter trender. Jag vill cykla men det går ju inte så jag måste promenera. Skulle även vilja ha ett gåband av hög kvalité hemma. Jogga gjorde jag i ett års tid för många år sedan men det är så otroligt tråkigt tycker jag. Nu har jag lite bloggtorka så jag bara svammlar i detta inlägg...  lika bra att avsluta innan det spårar ur helt. 

     

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards