Öppen Ridå

Alla inlägg den 2 juli 2010

Av Malin wiper - 2 juli 2010 20:28

  


Vi besökte också ett fint ställe som heter Rosteriet och är en kaffebutik och Café. Dom delar med A.Karlssons Delikatessbod AB. Budiksägarna är jättetrevliga och serviceminded. När vi gick i gränden och såg borden som stod ute så kändes det så kontinentalt så vi blev sugna på en kopp kaffe av nåt slag.

 

  

 

Här ser ni den trevliga och hjälpsamma tjejen på kaffesidan. Det fanns hur mycket som helst att välja på och hon varierade från dag till dag med olika kaffebönor. Vi bestämde att ta en dubbel Macchiato som är en dubbel espresso med ångskummad mjölk.

 

        

 

Dom har tydligen ingen hemsida än men adressen är: Smedjegatan 14 i Jönköping. Öppettider vardagar 10.00-19.00 Lördagar 10.00-16.00

 

  

 

Det gick att sitta inne och fika också vid lite olika bord.

 

  

 

Här ser vi delikatessidan och dess kunniga ägare. Det finns hur mycket som helst av ostar, oljor, kex, tryfflar, tilltugg mm.

 

  

 

Eftersom vi äter så lite vid varje mål nu så unnade vi oss två tryfflar av bästa sort med mörk choklad i. Jag tog en med jordgubb och en med champagne. Min man en med nötter och en med tranbär.

 

  

 

Vi satt oss utanför vid små mysiga bord och det vimlade av folk på den kullerstensbelagda gatan. Vi kände det nästan som vi var på semester i utlandet...  

 

  

 

Jordgubbstryffeln var godast för den hade en otrolig njutbar eftersmak. Det är första gången jag smakad macciato men inte sista så god var den.

 

  

 

Detta är den nyaste Presskannan som kommer från Bodum. Den finns i läckra färger. Dom sålde massor av fina kannor av alla de slag.

 

  

 

Detta är dom nya kopparna från Bodum som man kan dricka både kaffe och te i. Dom hade extrapris på dom nu 129:- för 2 st. Vi köpte 4 st. Det fina i kråksången är att man inte bränner sig för det är ett silikonlager mitt på.

 

  

 

Dom fanns i olika former och färger såsom lila, giftgrönt, rött, svart, vitt.  

 

   

 

Av Malin wiper - 2 juli 2010 16:13

  


Vi kom hem för en stund sen från storstan och det har verkligen varit fint väder. Jag svettas inte så mycket när värmen är så torr och fin som nu. Det är så andlöst vackert ute med all grönska. Jag har nu fått akupunktur och skall dit två gånger nästa vecka sen får jag komma dit igen när han kommer hem från semestern. Jag var mest uppspänd på vänster sida där skadan är värs så han började där med att sätta nålar från nacken ner ner mot ryggen och ut i armen. Nästa gång sätter han nålar på båda sidorna.

 

  

 

Jag fotade en nål som som han satt i armen. En annan sätter han alltid mellan tummen och pekfingret för det påverkar välbefinnandet. Sen fick jag en uppe i huvudet så jag inte får nån huvudvärk och det funkar faktiskt.

 

             

 

Man sitter där ensam först i 15 minuter sen kommer han och vrider på nålarna. Det enda sällskap jag har är detta skelett och lite svag musik från en radio som står i fönstret.

 

          

 

Några affischer också om kroppen. Jag brukar ta med mig en tidning in men det är så skönt och avslappnande så man vill bara koppla av den lilla stunden. Jag kände en stor förändring efterråt och slappnade av mer på vänster sida. Man kan få en del reaktioner efterråt och jag började tokskratta för fullt i bilen...  ibland gråter man istället för saker frigörs i kroppen och spänningar försvinner. Vi fick åka hem direkt för man blir lite konstig och skall vila.

 

Vi var rätt tidigt ute så innan vi åkte dit så tog vi en fika på vår hembygdsgård i Byarum. När vi inte åker motorvägen så blir vi alltid frestad att åka in där eftersom det är så avslappnande och rogivande att sitta där en stund. Som tur var så åt vi lite mindre frukost så en liten smörgås får nog plats...  tänkte vi.

 

  

 

Vi tog varsin liten med skinka och massor av grönsaker på och den var jättefräsch och god. 

  

  

 

Så här ser hembygdsgården ut. Jag har fotat allt förra året men det kan ju ha kommit till några nya läsare. 

 

     

 

  

 

Helt plötslig dök denna häftiga bil upp som är en Volkswagen sandloppa.

 

  

 

  

 

Dom har ett helt bord fyllt med kakor och smörgåsar så man kan bara välja vad man vill ha.            

 

  

 

Liten överblicksbild hur det ser ut på baksidan av hembygdsgården.

 

  

 

Det finns så många olika möbler att välja mellan vart man skall sitta.            

 

  

 

Detta är ett gammalt hus som nu är museum och det är bara att gå in och kolla där på dom olika rummen. 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards