Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2010

Av Malin wiper - 8 juni 2010 09:30

  


Det verkar som vi behövde sova ut eftersom vi nyss vaknat. Min man fixar kaffe så jag får skriva ett inlägg. Fast egentligen så är det ju lunch snart...  dan blir lite kort för oss nu och det är bäst att lägga på en rem så vi hinner lite. Tack för era fina och gulliga kommentarer som väntade mig här...    . I dag ser det ut att kunna bryta fram lite sol så småningom. Jag skall slutföra den andra kudden men dom andra två gör jag ihordning när vi kommer hem från min son.

 

   

Nu står det helt still i huvudet och jag vet inte alls vad jag skall skriva om så jag får samla mig lite och återkomma. Har nog inte vaknat riktigt än och vill först svara på era kommentarer.

 

                            

Klicka här för att komma in på en sida där det står lite om henne.

 

Vonda Shepard är föded 1963 och är en Amerikansk pop/rock sångare. Hon medverkeade i tv-serien Ally McBeal från säsong 1-5 där hon spelade en bosatt artist i baren där seriens karaktärer höll till efter sina jobb. 

 

   

kar jag er alla en fin dag...  sköt om er.  

 

Av Malin wiper - 7 juni 2010 21:26

  


Jag skrev i ett inlägg längre ner att jag köpte 2 svarta kuddar av märket "Cult"Mimmis Magasin i lördags på samhällets festdag "Hjulafton" dom kostar endast 49:-/st med innerkudde. Den ser inte så rolig ut i helsvart än om det är bra kvalitet men då visade en av tjejerna vad man kan göra för att liva upp kudden. Det är bara fantasin som kan stoppa.

 

  

 

Jag gjorde lika som hon gjort på en av kuddarna på affären, som en tub att trä på. Jag tog ett tyg jag köpt hos dom förut och satt ljuslila kantband på sidorna. I morgon skall jag göra ytterligare en med det andra prickiga tyget sen skall jag lägga dom på sängen som dekoration. Jag har lagt undan två till som jag skall ha på altanens soffa och försöka hitta på nån egen idé på dom kuddarna.

 

           

 

Klicka här för att komma in på en häftig blogg med roliga saker att titta på.  

Av Malin wiper - 7 juni 2010 17:28

      

 

Denna bild har jag lånat av min bloggvän som har Kew grafik                  

 

Här sjunger Suzi Quatro den gamla Beatleslåten "I wanna be your man". Jag hörde denna version på WWR i dag. Vad lyckat att jag satt in detta klipp för Suzi Quatro fyller  60 år i dag och kommer snart ut med ett nytt album.

 

Suzi Quatro, född Susan Kay Quatrocchio 3 juni 1950 i Detroit, Michigan, är en amerikansk sångerska och basist

 

  

 

Klicka här för att komma in på hennes hemsida.


Av Malin wiper - 7 juni 2010 15:50

           

Jag har köpt lite smycken av min vän Pisan och i dag fick jag dom. Hon får göra armbanden lite smalar åt mig för jag har smala handleder i jämförelse med min övriga kropp...  Här ser ni armbandet som är jättefint med lite större stenar emellan dom små. Smyckena är på väg att bli lite större precis som på 70 och början av 80-talet.

 

   

Här ser ni örhängena som passar till armbandet.  

 

   

Jag bad henne också göra ett par turkosa örhängen som jag skall ha till denna blusjumper jag köpte förra året och den har mönster nertill. 

 

 

I paketet hade hon lagt två ängelhängen som hon gav till mig och det var jättegulligt av henne. Tack snälla Pisan...    Hon hade skrivit så fint på ett kort och det var dekorerat så snyggt.

 

   

Så här ser dom ut, jättesnygga...    

 

   

Jag håller på att fixa till ett silkigt linne jag köpte häromdan. Ville ha det rymligt så jag köpte lite för stor storlek och måste sy upp lite över axlarna. Vill ha det rymligt runt höfterna eftersom jag får IBS ibland och då sväller magen, annars är jag rätt platt på magen och sätter hullet på andra ställen...  

 

   

För att sy i såna här tyger så krävs det nästan en overlocksmaskin men jag har en overlocksfot till den här symaskinen den gick att köpa till när jag köpte maskinen för säkert 12 år sedan. Den går ändå som på räls och jag har en reservmaskin om det skulle bli nåt fel. 


Av Malin wiper - 7 juni 2010 13:43

                      


Av Malin wiper - 7 juni 2010 12:59

  


Nu har jag verkligen sett den mest bizarra Svenska filmen någonsin och den var faktiskt jättebra...  En dramakomedi som jag tycker var en svart komedi från 2009 i regi av Jörgen Bergmark. I rollerna ser vi bl.a Rolf Lassgård, Stina Ekblad, Pernilla August. 


 

HANDLINGEN


Erland arbetar på ett pappersbruk i en mindre industriort med bäste vännen Sven-Erik. På fritiden driver han äktenskapsskola i kyrkans regi med sin fru May. När Erland förälskar sig i Per-Eriks fru Karin är hans rationella lösning att alla inblandade diskuterar situationen. De bestämmer sig för att flytta ihop, alla fyra, och upprättar 10 regler för sitt gemensamma samliv som sätter dem på hårda prov. En svart dramakomedi om äktenskap, vänskap och passion i en omöjlig kombination.

 

                    

 

Jag gillade verkligen filmen som var lite annorlunda och man sympatiserad med det bedragna paret. Den otrogna mannen spelad av Rolf Lassgård lyckades dupera sin fru och gode vän att otroheten kunde förklaras bort med att dom inte kunde rå för sina känslor och måste få leva ut dessa men att deras partner skulle försöka härda ut tills lågan slocknat. Att då flytta ihop alla fyra skulle göra det enklare. Det är verkligen bizarrt...  både dråpligt och tragiskt. Dom svikna parterna led i tysthet och fick stå ut med att deras partners låg och älskade i rumme bredvid...  Jag kände verkligen med dessa personer som fortfarande älskade sin fru/man. Det låg och pyrde under ytan och blev en rejäl urladdning men jag skall inte berätta mer för den skall ses. Alla skådespelarna gjorde en bra och trovärdig rollprestation. Det fanns en nerv i filmen som gör den sevärd.

 

Jag ger den 3 jättestarka filmrullar av 5 möjliga.

 

                  

                        

 

Av Malin wiper - 7 juni 2010 07:59

         


Ja då var den helgen över och det går hur fort som helst "Stoppa tiden jag vill hoppa av"... . Det har i alla fall varit en händelserik helg med denna återkommande "Hjulafton" i vårt samhälle och folk går man ur huse och roar sig och njuter av livet. Min son berättade för mig att han läst i tidningen Metro att Vaggeryds kommun har den gladaste och nöjdaste befolkningen i landet och jag är benägen att hålla med efter 10 år på detta levnadsglada ställe. Jag har bott på många ställen under mitt liv och kan jämföra och här har jag blivit kvar och förblir nog så förhoppningsvis. Dessutom fungerar det mesta här och man behöver inte reta upp sig hela tiden. När vi blivit sjuka så har vi blivit väl omhändertagna och det är en stor trygghet.

    

 

I dag har vi inte fått nån sol ännu utan det ser ut att ha regnat i natt och det är bra för det är så mycket pollen i luften nu att man blir trött än om jag tar tablett varje dag så känns det lite ändå.

           

 

Det är skönt med en sån här mellandag också så man kan göra lite saker inne också. Jag skall försöka få ordning här innan vi åker till min son några dagar. I dag har min man fullt upp med både museieföreningen och projektet.

 

   

Jag köpte denna Etsning på kvalitetsloppisen som en affär som heter "Wester" har bredvid sin vanliga affär i Jönköping. Denna är gjord av en Jönköpingskonstnärinna som heter Agneta Johansson och är gjord i 20 exemplar. Vi fick en rundvandring av den manliga butiksägaren och blev insläppta bakvägen innan dom öppnat. Han berättade att tavlorna med hästarna som vi köpte förut inte är litografier utan också etsningar och det smäller högre och är mer värt.

 

 

Klicka här för att komma in på Westers artistmaterial och pärlgalleri. Det är dom som har kvalitetsloppisen. 

          

 

Han sa även att vi gjort fynd och dom är mycket mer värda än vi köpt dom för. Den på bilden var inramad och klar för endast 150:- jag sögs riktigt in i tavlan som är spännande  med en stege upp till ett takfönster och man börjar fantisera om vad som kan finnas bakom  stegen och ovanför. Gillar konst som triggar igång fantasin. Jag hängde tavlan snett ovanför datadelen och den kan tyckas mörk och dyster men inte i verkligheten. Gillar att ha både modern och lite äldre konst på väggarna.

 

Ett gammalt uttryck: Vill du komma och titta på mina etsningar...   

        

 

Ha en jättefin måndag...  

 

    

Av Malin wiper - 6 juni 2010 18:04

  


Vi var in till second hand i går när vi var på Hjulafton i Skillingaryd och dessa illblå fotöljer från ca 40-50 talet tronade upp sig i lokalen...  Jag blev nästan bländad...  Dom var otroligt djupa så jag hade nog behövt ha en lyftkran för att komma upp ur fotöljen...  

 

           

 

Här en märklig lampa som skulle passa i en gammal träbåt om man tog bort fransarna...  

 

 

       

 

En sån här vagn har jag legat i som barn. Känns rena stenåldern men dom är ju supersnygga tycker jag nu.

 

    

Såna här 50-talslampor dyker upp ibland och jag kom ihåg att jag sett dom hos äldre släktingar förr. Denna var rätt dyr med sina 150:-

 

            

Ytterligare en variant. Nu är det lite nostalgitripp...  Det passar så bra för just nu lyssnar jag på Memory lane på WWR där min väninna ia spelar musik just nu. 

 

  

 

I skyltfönstret hos skoaffären i Skillingaryd såg jag dessa skor som jag tycker är jättefina. Lagom höjd för en kväll men tror inte jag skulle kunna gå i såna jämt eftersom jag har ett skadat knä och en dålig nacke och rygg.

 

  

 

Här ett par snygga och bekväma herrskor i samma skyltfönster.

 

Vi gör ingenting just nu och nån Nationaldag har jag aldrig firat nånsin vad jag vet annat än att äta gott i goda vänners/familjens lag. Det har varit en innedag och jag börjar hämta mig i magen och känner att livsandarna håller på att återvända. Jag har i alla fall sett två filmer som jag skriver om i morgon. Hoppas ni alla haft en bra dag...  ha en fin kväll.       

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards