Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 juni 2010

Kisa Magnusson!

Av Malin wiper - 16 juni 2010 13:02

  

Vi cyklade ner till Ritz konditori för att äta lunch och såg då att dom gjort en egen bröllopsbakelse...  

 

   

När vi kom ner på torget så gapade parken tom och dom fina vita byarumsbänkarna var borta. Vi trodde att dom blivit stulna så vi frågade på fiket men det var kommunen som tagit bort dom och hon visste inte varför. Här brukar det sitta lite folk och det ger känsla åt torget. Jag skall ringa dit och höra vad det är frågan om.

 

   

Vi var in på konfekthörnan för att köpa en tidning och då såg jag dessa läckra godisar som har melonsmak. Dom är förbjudna för mig tyvärr...  

 

 

När vi åkte hem i söndags så fikade vi i Kisa på ett ställe som heter Café Columbia.

 

Klicka här för att komma in på Café Columbias hemsida.

 

   

Det var lite kallt så vi satt inne och där hade dom ett hopplock av möbler från olika tidsepoker.

 

  

 

Från denna gamla radio strömmade gammal musik ut i rummet. När vi var där så sjöng Zara Leander.   

 

Zarah Stina Leander (född Hedberg), född 15 mars 1907 i Karlstad, död 23 juni 1981 i Danderyd, var en svensk sångerska och skådespelerska. Hon begravdes på Häradshammars kyrkogård på Vikbolandet.

 

   

På den öppna spisen stod ett foto föreställande skådespelerskan Greta Garbo.

 

Greta Lovisa Garbo, född Gustafsson 18 september 1905 i Stockholm, död 15 april 1990 i New York City i USA, var en svensk skådespelerska. Hon är rankad som den femte bästa skådespelerskan genom tiderna av Amerikanska filminstitutet

 

   

Här sitter min man och njuter av en god smörgås medans jag fotar.       

 

   

I det här rummet hade dom en liten butik med lite roliga saker att köpa men det var svindyrt.

 

  

Här lite tvålar med bilder av folk från förr.            

 

   

Dom hade jättefina gamla burkar som jag inte vet om dom var nytillverkade. Priset var ca 120:-/st   

 

   

Dom sålde gamla rakblad och massor av värmeljus mm.  

 

  

 

I det rummet fanns också en gammal fungerande radioapparat som öste ut dåtidens musik.

 

   

 

Det satt lite folk på uteplatsen så det var inte så lätt att fota. Jag tog en bild mellan syrenbuskarna. Det var verkligen fint där och det vi åt var till full belåtenhet. Huset är från 1600-talet.

 

          

 

När jag hör namnet Kisa då tänker jag på sångerskan Kisa Magnusson som är född på orten.


Kisa Magnusson heter egentligen Anna-karin Magnusson född 1949. Hon slog igenom 1968 i musikalen hair och deltog under 70-talet i musikaler, melodifestivalen och turnerade även runt i folkparkerna. Hon sjöng vanligen blues och soul och har kallats "Sveriges svar på Janis Joplin". Tyvärr avled hon endast 53 år gammal i ett astmaanfall.

 

Klicka här för att komma in på en sida för att läsa mer om henne och se bilder

   


Det var inte lätt att hitta nåt med henne på Youtube så jag fick ta det som fanns.

        


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards