Direktlänk till inlägg 2 juni 2010
Hej allihopa!!!
Det här är Mr T som tänker berätta lite om vad ”sociala företag” egentligen är.
Ovanligt nog börjar alltihopa i Italien där man sedan 50-talet har haft erfarenheter av sociala företag. Så tidigt som 1947 fick detta stöd i italiensk lagstiftning. Över 100.000 arbetar idag i sociala företag i italien. De största företagen har omsättning på över 250 miljoner om året.
Man kan säga att det är ett ”Samhall” som ägs av arbetarna själva.
Idèn har nog funnits i Sverige också men här har den mest drivits som förvaring av de som av handikapp, arbetsskador, fysiska eller psykiska sjukdomar, utvecklingsstörning eller annat slagits ut från arbetsmarknaden. Slagits ut...många har aldrig fått komma in.
Sociala företag ger en möjlighet för begränsade personer att tillsammans spränga gränserna och skapa ett lyckligt liv men det löser inte alla problem.
Sociala företag behöver mycket stöd, ekonomiskt, utbildningsmässigt och mänskligt i början.
Sociala företag drivs efter kooperativa idèer. Det kräver mycket av medarbetarna. Här kommer definitionen av detta fenomen.
DEFINITION AV SOCIALA FÖRETAG
Sociala företag är ett övergripande begrepp för alla
företag som kan omfattas av definitionen;
Sociala företag driver näringsverksamhet
* med ändamål att integrera människor i samhälle
och arbetsliv
* återinvesterar sina vinster
* skapar delaktighet för medarbetarna
* är fristående från offentlig verksamhet
De binder samman entreprenörskap med individens behov av
arbete och samhällets behov av tjänster.
De driver affärsverksamhet där medarbetarna och deras
förutsättningar står i centrum.
Sociala företag är organiserade på olika sätt;
* Sociala arbetskooperativ som drivs enligt de
kooperativa principerna,
(medlemsägt, medlemsstyrt mm) Det vanligaste är
att de är organiserade i form av ekonomiska eller
ideella föreningar. De kan också vara aktiebolag.
* Sociala företag organiserade i form av stiftelser,
ideella föreningar, ekonomiska föreningar eller aktiebolag
men som drivs enligt de kooperativa principerna.
För att vara ett socialt företag krävs alltid att man skapar arbete
för människor som står utanför arbetsmarknaden, ett starkt deltagarinflytande och ett empowermentperspektiv i arbetet.
Sociala företag har alltså en dubbel affärsidé;
att utveckla människan, samtidigt som man producerar och
säljer varor och tjänster på marknaden.
De sociala företagen bygger oftast på en värdegrund som utgår från den organisation som driver företaget.
Den största delen av sociala företag är kooperativa
därför finns här en kort beskrivning av den kooperativa värdegrunden.
ICA är den internationella kooperationens organisation,
de uttrycker den kooperativa värdegrunden såhär:
"Kooperativa föreningar bygger på värderingarna:
självhjälp,
personligt ansvar,
demokrati,
jämlikhet,
rättvisa och
solidaritet.
Medlemmar i kooperativa föreningar tror på etiska värden som
hederlighet,
öppenhet,
socialt ansvar och
omsorg om andra".
Den har utvecklats till sju internationellt erkända kooperativa
principer som kooperativa företag arbetar utifrån.
Principerna hittar du här:
Jag återkommer med rapporter under vägen senare.
Hej från Wipers Mr T
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|