Öppen Ridå

Alla inlägg den 17 maj 2010

Av Malin wiper - 17 maj 2010 22:08

                  


Av Malin wiper - 17 maj 2010 21:37

  


Vid en lite större väg utanför Huskvarna så såg vi denna sensuella staty. Den står framför ett hus där dom har friskvård.

 

         

 

Så här ser den ut på nära håll...    Rätt häftig...  

 

            

 

   

 

Skulpturen är skapad av Anders Jönsson 1952.

 

Anders Jönsson, född 30 december 1883 i Gärdslöv i Skåne, död 5 december 1965 i Stockholm, var en svensk konstnär och skulptör.

Anders Jönsson bedrev konststudier i München, Paris och Stockholm.

Han var gift en kort tid med den norska konstnären Sara Fabricius mera känd under sin författarpseudonym Cora Sandel


  


Klicka här för att gå in på en sida där skulpturen är avbildad. Där står det lite mer. 

  

Av Malin wiper - 17 maj 2010 12:52

Visste inte att Marlene Dietrich sjungit in denna låt. Gillar hennes röst som är lite beslöjad. Det är en allvarlig text men ack så vacker melodi.

 

         

 

Här platsar mina peacemärkes örhängen och halsband bra in. Dom har jag köpt av Pisan  för ett tag sen. Jag frågade om hon kunde göra såna örhängen och ett halsband till och det blev verkligen lyckat och det är väl använt.

 

Where Have All the Flowers Gone?" är en folksång från 1960-talet, skriven av Pete Seeger and Joe Hickerson. Den är en protestsång för fred

 

 

            

 

Klicka här för att komma in på Marlene Dietrich hemsida.    

 

Marlene Dietrich föddes redan 1901 i Schöneberg, Berlin, Tyskland. Hon dog 1992 i Paris. Hon var en Tysk sångerska och skådespelare. Hon blev så småningom Amerikans medborgare. 1999 utnämnde American Film Industri henne till den nionde största kvinnliga skådespelerskan någonsin.

 

               

Av Malin wiper - 17 maj 2010 12:05

             


Jag klarade inte av att gå min promenad i dag utan tog cykeln istället och åkte ner till samhället för att fika på Ritz konditori och sen fota lite blommor och det är också att vara i nuet. Dan är inte slut än så jag kan gå ut lite senare. Känns i alla fall bättre nu när jag varit ute lite. Jag fick så pass kraft att jag rengjorde skåpluckorna i köket och fick bort disken som hade växt lite.

 

  

 

Jag kan inte länka till Ritz, det har blivit nåt fel eller också håller dom på att göra en ny hemsida. 


   


Så här pass fint blev det vid diskbänkssidan. Det är härligt att även ha ett fönster där. Två fönster i ett litet kök...  Vi har inget kakel utan kraftig glasskiva som är måladade vita på baksidan. Min man fixade trälisterna och fräst ur ett spår där glaset sitter. Vi har lika ovanför spisen och på sidan.

 

 

   


Sist vi var på second hand så köpte min man en löpare utan min vetskap och jag blev sur för jag tyckte den var så ful...  Nu ångrar jag mig för den passar förträffligt på det gamla skrivbordet vi fick av syrran. Det står på vår oisolerade altan. Jag bad mannen om ursäkt...  


   


Mitt på torget så har dom flera planteringar och bänkar i mitten. Nu växer det i tulpanlanden så det knakar.

 

 

   


Det är njutbart och man är i nuet när man fotar blommor och även låter dom ge kraft och energi.


   


Såna här smaskiga bakelser hade dom på Ritz. Ser ut som antingen jordgubbar eller hallon. Själv tog jag en smörgås med ost, skinka och grönsaker.

 

  

 

Utanför Restaurang Martini hade dom satt dessa fina blomkrukor på trappan. Det var länge sen vi åt där nu. Dom har jättegod mat och mycket att välja på.

 

Klicka här för att komma in på Restaurang Martinis hemsida. Jag ser att den finns i Jönköping också så nu måste vi kolla nästa gång vi är där.

 

  

 

I går planterade min man blommor i två stora krukor. Det ser inte så mycket ut för världen än men om ett tag så kommer det se bättre ut. Vi har köpt nästan samma sorts blommor i år fast i olika färger. Vi skall ta en annan sort till våra balkonglådor som skall hänga utanför fönstren till altanen. Mr T valde lila blommor till en blå kruka och det kan man tro skall skära sig men det funkade rätt bra.

 

  

 

På den här stenen har det suttit ett solur när den förra ägaren bodde här. Vi sätter alltid ut denna kruka där istället. Det ser så lite blommor ut men som sagt efter ett tag så slår alla knoppar ut.

 

       

 

 


       

Av Malin wiper - 17 maj 2010 08:14

Den här sångerskan är just nu Norges starkast lysande stjärna. Hon gör smärtsam vacker musik i samma tradition som Svenska Anna Ternheim, men med en mer experimentell twist. Jag läste om henne i tidningen Cattis & Co.

Hon föddes 1986 i Haugesund, Norge. Är en singer-songwriter. Dessutom är hon dotterdotter till språkforskaren Kjell Aartun. Hon bor för närvarande i Oslo.

 

            

 

Klicka här för att komma in på hennes hemsida

 



  


Believe it or not this is a piano ... a $100,000 Schimmel Pegasus Piano. Go figure.

 

Klicka här för att komma in på hemsidan där dom säljer dessa pianon.

Av Malin wiper - 17 maj 2010 07:36

           


Jag har inte sovit så bra men kunde ändå inte ligga kvar för nu måste jag ta tag i detta med mindfullness promenaderna igen och då måste dom göras varje dag i 8 veckor för att få full effekt. Så här vill jag verkligen inte känna mig. Min man har åkt iväg till Jönköping för att hämta en mindre folkwagnsbuss. Hans grupp skall på studiebesök till växjö. Dom är 12 st i detta projekt.  


  


Nu har Mr T hämtat folkwagnsbussen och här står den utanför vårt staket. Han hämtar upp dom andra sen. Han tycker att bilen var jätterolig att köra men skall inte köra själv utan det gör en annan kille i gruppen.

 

Klicka här för att gå in på Arabymackens hemsida. Det är dit dom skall åka på studiebesök. Min man skall få göra ett gästinlägg när han har tid och berätta om dessa sociala projekt som rönt sån framgång. 

 

Nu är det dags att gå in i duschen innan det är för sent och jag blir för trött. Promenaderna i detta mindfullness måste pågå minst 30 minuter varje gång för att man skall få full effekt.     


 

Nu önskar jag er alla en skön och omväxlande dag...     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards