Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2010

Av Malin wiper - 27 april 2010 09:39

          

 

Klicka här för att komma in på Artie Shaws hemsida som nån fantast håller på att bygga upp.

 

Artie Shaw, eg. Arthur Jacob Arshawsky, född 23 maj 1910 i New York City, New York, död 30 december 2004 i Thousand Oaks, Kalifornien, var en amerikansk jazzklarinettist, orkesterledare, kompositör och författare

 

  

 

klicka här för att kolla en klarinett som såldes för endast 700:- med väska och allt på en auktion.

 

Stycket heter "Nightmare" och det är passande efter min mardröm.



         


klicka här för att läsa om instrumentet klarinett.

Av Malin wiper - 27 april 2010 09:19

          


God morgon därute hoppas ni sovit gott. Jag vaknade 04.30 med ett sånt ryck i kroppen att min man vaknade och frågade vad som hänt. Jag drömde en hemsk mardröm. Det är så konstigt för jag skrev i går att jag inte drömt nåt sånt sen jag köpte drömfångaren. Så fort jag vaknade så kom jag ihåg hela drömmen men nästan allt försvann när jag skulle försöka lägga den på minnet men slutet finns kvar fortfarande.

 

   

 

Den här drömboken fick jag av min son för flera år sedan. Nu till drömmen som slutade med att jag skulle ta en genväg till nåt jag måste dyka upp på. Jag gick mot en gammal dörr med ett ansikte på och frågade om jag fick komma in och ta en genväg dit jag skulle. Dörrens ansikte som såg skrämmande ut blev levande och sa att jag absolut inte fick komma in. Då vände jag mig om för att gå tillbaka men då hade en ny vägg med dörr dykt upp. Jag bestämde mig då för att inte fråga utan gick mot dörren och när jag kom alldeles intill och tryckte på så kom nåt svart otäck och bara drog in mig och då vaknade jag med detta hemska ryck och en olust och skräckkänsla. Dessutom var det svartprickigt i taket och allt hemma såg otäckt ut. Det kändes som om jag inte hade vaknat än utan var i en paralellvärld...    min man sa att jag var vaken men det kändes inte så. Det tog en timme innan jag kunde somna om.

 

   

 

Så här står det i drömboken ang stängda eller öppna dörrar. Det som står om stängda dörrar stämmer eftersom jag tänkt mycket på många missade möjligheter. Det har blivit mycket tankar efter min utbrändhet och det har varit jobbigt men nu försöker jag fokusera mig på nuet så gott det går.

 

           

 

Nu mår jag däremot mycket bättre och skall försöka öppna upp och börja dagen med att ligga mina 10 minuter på spikmattan så jag får testa hur det känns och påverkar mig.

 

Ha en härlig dag därute mina kära vänner och läsare...  Ni är toppen...    

 

                 

Av Malin wiper - 26 april 2010 18:45

  


Jag skrev förut i dag att min man hängt tvätt ute. Har nu fått en kommentar från syrran om  att det är det värsta man kan göra när man är pollenallérgisk. Det går inte att skaka bort alla pollen så man andas in detta på natten. Det hade jag inte en aning om så jag tackar  syrran för att du upplyste oss...    . Vi skall ju inte förvärra för oss själva, det är illa nog ändå. 

 

  

 

Jag träffade "Butik Ingelunds"ägare på stan i dag och stod och pratade en stund. Såg då att hon hade dom fina skorna på sig som hon även säljer på affären. Dom är rätt dyra men helt handgjorda och jättebekväma enligt henne. Det går inte här att se hur snygga dom är upptill.

 

   

Sen åkte vi iväg till Skillingaryds second hand. Jag hade fått ihop två fulla påsar med grejer som jag ville lämna in. Den här sortens bänkar står på deras torg.

 

   

Vi glömde att ta med oss denna lampplafond så den får följa med nästa gång.  

 

   

 

Jag ställde min burk som jag köpte på second hand sist i köksfönstret och det blev en fin färgklick.    

 

       

Min man var ner till ån för att försöka såga ner några grenar så vi får full utsikt i sommar. Vi har en grensåg som funkar jättebra.

 

   

 

          

Så här stel och slut var han efterråt. Han blir så less på alla sina krämpor och skulle vilja orka och kunna göra mer. 

 

 

Av Malin wiper - 26 april 2010 14:12

        

 

Klicka här för att komma in på Cindy Laupers hemsida.

 

        

 

Cyndi Lauper är född 1953 i Queens New York. Hon är sångerska och skådespelare. Hon fick sitt genombrott 1983 med låten "Girls just wanna have fun".



  


klicka här för att komma in på en häftig kaffesajt.

Av Malin wiper - 26 april 2010 13:10

  

När jag var på väg ut på min promenad i dag så såg jag att min man hängt ut lakan och annat på tork och det såg så härligt ut. Jag själv har lite svårt att hänga tvätt för nackens skull. Han sköter för det mesta tvätten.

 

   

Jag såg en av grannarnas katt som kurade ihop sig på bron och lät sig inte skrämmas av mig och min kamera...  

        

 

  

 

Inne i samhället så sjuder det av liv. Klädförsäljningen på torget pågår för fullt och dom har rätt mycket men jag har inte köpt nåt där än utan måste titta lite närmare på vad som finns.

 

  

 

Däremot gick jag in på Selmas kläder och hittade ett nattlinne i märket "trofe" för bara 145:-. Det är ett bekvämt bomullsnattlinne som är skönt att ha till vardags.

 

  

 

Här har dom hängt ut lite kläder med nesatta priser. Dom säljer just nu BH + Trosa med 50% lägre pris och dom var jättesnygga i två olika färger.

 

uppsättning i blått och vitt var jättesnyggt men jag fotade åter i fel ljus så det är alldeles för mörkt än om jag ljusade upp bilden i photoprogrammet.  

 

  

 

Jag hade glömt mina gångskor i bilen och den hade min man så jag fick ta dessa seglarliknande skor som jag köpt på second hand för 50:- förra året. Det sitter en prislapp kvar där det står 390:- och till saken hör att dom var helt nya.

 

   

Gick in på Ritz konditori och bredvid dörren hade dom satt upp denna affisch med dom nya ägarna på. Det är jättebra att dom presenterar sig.

 

   

Dessa läckra tårtstubbar tronade upp sig framför mina ögon...  skulle kunna äta upp dom alla...   

 

 

Av Malin wiper - 26 april 2010 08:33

  

Jag har bytt virusprogram på morgonen för det förra bråkade hela tiden genom att en ruta kom upp titt som tätt fast det inte fanns nåt fel så nu har jag samma program som min man. Mr T har åkt till tandläkaren för hans rotfyllning lyckas inte så nu får han förhoppningsvis en remiss för operation. Då måste dom gå in under roten utifrån för att få bort inflammationen. Sen skall han till sitt projekt på arbetsförmelingen som satt igång för nån vecka sen. Eftersom han nu är med i detta sociala företag så blir han inte utförsäkrad och det känns tryggt för oss.        

 

Jag skall göra mig i ordning för min promenad nu och sen fixa lite hemma. Jag har inte legat på min spikmatta än men skall testa 10 minuter på eftermiddagen. 

 

            Här ser ni bagaren och hans fru.

 

Nu är det sista veckan som Ritz konditori har kvar sin bagare och personal. Vi har fikat där i 10 år och varit nöjda hela tiden. Dom nya ägarna blir två kvinnor som har erfarenhet i branschen och även catering. Jag önskar naturligtvis dom lycka till och är glad att inte konditoriet upphör nu när gamla ägarna försvinner. Det känns ändå sorgligt och jag är så blödig när det gäller sånt numera. Jag hoppas att personalen får andra jobb dom kommer att trivas med. Bagaren har redan ett annat arbete att gå till. 

Ha en fin måndag alla mina bloggvänner och övriga läsare....  

 

  

Av Malin wiper - 25 april 2010 16:24

         


Vi hyrde några filmer i går och i dag såg jag nyaste Wallander, "Arvet". Dom senaste Wallanderfilmerna har haft ett högre tempo och nerv. Filmerna känns även längre utan att bli tråkiga.

 

                

 

HANDLINGEN  


På Bräda Musteri hålls affärsmiddag för att lansera musteriets nya produkter då företagets VD Manfred Stjärne blir mördad . Vill någon konkurrent förstöra Brädas rykte eller var motiven till morden personliga? Wallander inser snart att pengar är inblandade och att någon eller några inte drar sig för ytterligare mord för att nå sina mål vad det gäller Bräda. Mordvågen fortsätter och kanske härjar en metodisk seriemördare i Ystad. Polisen dras in i en härva av hjärntvätt, otrohet och hatiska före detta anställda, en härva som kommer att påverka Wallander personligen på ett sätt han aldrig kunnat föreställa sig.

 

             

 

Det finns inte så mycket mer att säga än att jag inte riktigt gillade slutet som blev lite för abrupt. Filmen får ändå 3 filmprojektorer av 5 möjliga av mig.

 

        

 

Klicka här för att gå in på en sida för att se gamla kameror av märket "Agfa".

 

               

  

Av Malin wiper - 25 april 2010 09:10

  


I går gick vi först till vår favorit second hand i Jönköping som är Röda korsets på Klostergatan. På andra sidan gatan tronar denna märkliga balkong upp sig och nästa gång jag går dit måste jag kolla om det är en utgång bakom hörnet...  det ser så märkligt ut eftersom man inte ser nån balkongdörr. Vi lyckades komma därifrå med bara en jumper till mig. En svart polo i plysch där ärmen går ner till armbågen. Tyvärr gick den inte att fota, den är nämligen svart med ribbmönster och svår att få fram på bild.

 

  

 

Men jag fotade ett par porslinsstövlar som antagligen fungerar som en vas.

 

Vi åkte sen till Pingstkyrkans second hand i Huskvarna.

 

  

 

Där hade dom en hel hyllrad med bara såna här pråliga porslinsskrin och andra saker.       

 

  

 

Ett sånt här liknande bord har jag sett att en del målar och gör lite kul av. Sidorna går att fälla ner. Denna second hand är jättestor och det är alltid mycket folk i farten. Dom har rätt mycket bra möbler.  

 

  

 

På ett bord stod en servis i rätt många delar som såg helt oanvänd ut. Det var som om den stått inne i ett skåp till beskådan. Servisen var jättefin och rätt modern i sin form.

 

   

Dom har massor av lampor och denna var i pråligaste laget...  

 

  

 

Den här glasburken kunde jag inte motstå för detta märke är rätt dyrt och den var helt oskadad. Den heter "Cult design" och hon som designat denna heter Marita Lord. Burken har en härlig tyngd och känsla och locket sitter som en smäck med ett gummiliknande band inuti.

 

   

Vi åkte vidare till Samhjälpens second hand som jag gillar bäst av dom två. Endast 10 minuter återstod innan dom stängde och jag gick rätt på denna jacka som bara kostade 60:- och såg helt ny ut. Den är mer kallt grön i verkligeheten och satt jättebra på mig trots att storleken bara var 42/44 men den blir ännu finare om jag går ner några kilon. Det stod kapp Ahl i den. Den hade bara ett fel och det var en knapp som fattades på fickan men då kan man flytta ner en som är under kragen.

 

 

   

Jag köpte även en snygg skärbräda eller uppläggningsbräda för 10:-             

 

   

Mr T kunde inte motstå dessa tunna keramikglas av keramikern Agneta Taube från Örebro. Dom kostade 20:-/st och ser likadana ut invändigt.           

 

Klicka här för att gå in på min ena svägerskas keramikblogg. Hon gör jättefina grejer. 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards