Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 april 2010

Gästbloggare!

Av Malin wiper - 6 april 2010 17:16

            

                

 

GÄSTBLOGGARE MIN SON MR C

 

Som tonåring var jag mycket kritisk till det svenska försvaret.

Dels för att det var, och fortfarande är, ett enormt slöseri med pengar. På Sveriges farligaste arbetsplats tvingades pojkar lära sig döda andra pojkar med fysiska och mentala men som följd.

Men sedan kalla kriget har gått under jorden så har försvaret i mina ögon fått en vettigare funktion. Genom turer till Bosnien, Afghanistan och andra oroliga områden kan svenska militärer göra en insats för befolkningen i korrupta länder.

Neutraliteten luckras upp. Och i min mening är demokrati och neutralitet i princip omöjliga att kombinera.

 

                   

 

Att svenskarna var less på århundraden av krig och därför gjorde allt för att undvika att dras med i WW2 kan jag ha viss förståelse för. Men hela idén med demokrati bygger på att man tar ställning för det ena eller andra, inte att vara neutral.

Som individer har vi naturligtvis rätt att vara neutrala, utan att förklara varför.

Men ett demokratiskt styrt land måste ta ställning. Därför ställer jag mig nu frågan varför Sverige inte sätter militärt tryck på Eritrea? Ett land som hållit en svensk medborgare fången i åtta år.

 

              

 

Efter åratal av diplomatisk finkänslighet är det uppenbart att man kan hunsa ett litet nordiskt land hur länge man vill utan att det får några följder.

Skicka in ett elitförband som fritar svensken, eller parkera åtminstone en armada kring gränsen. Visa musklerna. USA gör det, eftersom de lärt sig att det enda sättet att bemöta en översittare är att tala deras eget språk.

Men vi svenskar är inte vana vid att slå från underläge. Vi är vana vid diplomati och resonemang. Att varje individ har ett värde.

 

       

 

En av mina tändare från tändarsamlingen som passar in i inlägget.          

 

Men politiker och militär måste vakna upp nu! Dawitt får inga besök från svenska myndigheter, ingen rättegång och man misstänker att han utsätts för tortyr och straffarbete.

Det är dags för det svenska lejonet att ryta till.

För alla skattemiljarder tycker jag det är det minsta man kan begära.

 

            

 


Best of ur filmen "Repmånad"

 
 
Margit

Margit

7 april 2010 08:07

Hej Wiper!!!
Vilken fin /snygg son du har!! Var det han som var ledig?? jag har en dotter... (Ilone)som...också är ledig...
Kramiz!!!

http://margitholm.blogg .se

 
wiper

wiper

7 april 2010 09:54

Margit: Kul att du tycker det ;) Han är singel men jag tror han har nån tjej på gång. Vi får bli äktenskapsmäklerskor vi två =)

Kramiz själv

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards