Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 april 2010

Av Malin wiper - 6 april 2010 17:16

            

                

 

GÄSTBLOGGARE MIN SON MR C

 

Som tonåring var jag mycket kritisk till det svenska försvaret.

Dels för att det var, och fortfarande är, ett enormt slöseri med pengar. På Sveriges farligaste arbetsplats tvingades pojkar lära sig döda andra pojkar med fysiska och mentala men som följd.

Men sedan kalla kriget har gått under jorden så har försvaret i mina ögon fått en vettigare funktion. Genom turer till Bosnien, Afghanistan och andra oroliga områden kan svenska militärer göra en insats för befolkningen i korrupta länder.

Neutraliteten luckras upp. Och i min mening är demokrati och neutralitet i princip omöjliga att kombinera.

 

                   

 

Att svenskarna var less på århundraden av krig och därför gjorde allt för att undvika att dras med i WW2 kan jag ha viss förståelse för. Men hela idén med demokrati bygger på att man tar ställning för det ena eller andra, inte att vara neutral.

Som individer har vi naturligtvis rätt att vara neutrala, utan att förklara varför.

Men ett demokratiskt styrt land måste ta ställning. Därför ställer jag mig nu frågan varför Sverige inte sätter militärt tryck på Eritrea? Ett land som hållit en svensk medborgare fången i åtta år.

 

              

 

Efter åratal av diplomatisk finkänslighet är det uppenbart att man kan hunsa ett litet nordiskt land hur länge man vill utan att det får några följder.

Skicka in ett elitförband som fritar svensken, eller parkera åtminstone en armada kring gränsen. Visa musklerna. USA gör det, eftersom de lärt sig att det enda sättet att bemöta en översittare är att tala deras eget språk.

Men vi svenskar är inte vana vid att slå från underläge. Vi är vana vid diplomati och resonemang. Att varje individ har ett värde.

 

       

 

En av mina tändare från tändarsamlingen som passar in i inlägget.          

 

Men politiker och militär måste vakna upp nu! Dawitt får inga besök från svenska myndigheter, ingen rättegång och man misstänker att han utsätts för tortyr och straffarbete.

Det är dags för det svenska lejonet att ryta till.

För alla skattemiljarder tycker jag det är det minsta man kan begära.

 

            

 


Best of ur filmen "Repmånad"

Av Malin wiper - 6 april 2010 14:27

  


Trots att inte färgerna är så fina än så här på förvåren så är det ändå nåt visst med att snön försvunnit och att vi har så många olika årstider att njuta av.

 

  

 

Hittade en trasig brevlåda utefter skogsvägen och man undrar vem som slitit loss den och bara slängt...  

 

  

 

Jag gick förbi ett garage där dom satt ut en gammal symaskin med saker på och det var så vackert och kul gjort, stenhögen gjorde inte saken sämre.

 

  

 

Gamla fina fågelholkar finns det hur mycket som helst av i träden.

 

  

 

Sen tog jag en promenad in till samhället också innan jag gick hem.     

 

  

 

Den här fina blomsterrundeln i betong står mitt på torget. 

  

 

    

Här en överblick över samhällets kärna. 

 

 

Av Malin wiper - 6 april 2010 14:14

 

               

 

Mica Paris (född Michelle Wallén, 27 april 1969, södra London [2] ) är en engelsk soul sångerska , radio -och tv -presentatör , och enstaka skådespelare . Her forename is pronounced Misha . Hennes förnamn uttalas Misha. She attended Lewisham Girls Secondary School . Hon gick Lewisham Girls Secondary School .


        

Av Malin wiper - 6 april 2010 13:32

  


Här följer lite bilder som jag tagit på min mindfullness promenad. Jag har verkligen ansträngt mig för att vara i nuet denna gång och det tog mig 50 minuter att ta mig igenom promenaden. Sen jag började med detta så förstår jag att jag tragiskt nog inte levt i nuet som jag borde ha gjort men man kan inte rå för sin personlighet.

 

 

 

Förr pratades det aldrig om sånt men nu finns det metoder för allt. Yoga verkar hjälpa många stressade personer.

Jag har nog aldrig levt så mycket i nuet som under dagens promenad. Jag började till och med att gråta av allt jag upplevde och det var som att upptäcka världen på ett nytt sätt och en massa spänningar släppte. Förut hade jag för bråttomt och gick förbi många naturupplevelser och annat. Denna process har pågått många år efter min utbrändhet då jag fått arbeta med mig själv. 

 

  

 

Ett brunt litet hus vid skogsvägen.

 

  

 

Jag går förbi Götafors kraftverk och där forsar vattnet för fullt och det är nästan öronbedövande. 

  

 

Här den nya gångvägen över götaforsbron. På vänster sida går bilvägen. 

  

 

Det är mycket gamla uthus och lador som jag inte upptäckt förut som nu dyker upp p.g.av att jag inte gör mig nån brådska.   

  

 

Här mynnar vår å ut och blir lite större. Båtar och bryggor dyker upp överallt.

 

   Går förbi ett gammalt fint hus som har detta konstverk på husväggen.

 

  

 

Gillar denna bilmodell som ser ut som en läderlappenbil när den är i svart färg. Det är en Chrysler PT cruiser.

 

Klicka här för att gå in på en sida där dessa bilar finns i flera färger.

 

Fortsättning följer.............

     

 

Av Malin wiper - 6 april 2010 09:11

  



          

Av Malin wiper - 6 april 2010 08:41

  


Det har varit nåt fel hos bloggplatsen så jag kom inte in här förrens nu. Våren och solen är tillbaka och jag känner mig bättre i dag. I går somnade jag till på förkvällen och vaknade med världens dimsyn så ispåsen kom fram direkt. Efter en kvart var synen tillbaka igen så jag hade nog legat kostigt och en nerv kommit i kläm. Det låter konstigt men en nackskada kan vara olika från person till person. För mig påverkas ögonen och huvudet väldigt mycket. Nu är jag emellertid helt klar på ögonen och det känns toppen. Min man är på vårdcentralen och tar ett prov.

 

  

 

Nu har blomman "svärmors tunga" börjat växa äntligen. Jag fick den som ett litet skott av min bloggvän Berith. 


 

Svärmorstunga eller bajonettlilja (Sansevieria trifasciata) är en mycket tålig och populär krukväxt. Den tillhör familjenstickmyrtenväxter och kommer ursprungligen från Sydafrika, Kongo och Tanzania.        

 

Namnet kommer av plantans spetsiga blad som är mycket långsmala; cirka 70–90 centimeter höga och 5–6 centimeter breda. Bladen är tigrerade i olika gröna nyanser. Utöver denna naturform finns flera sorter, exempelvis den ofta odlade S. trifasciata 'Laurentii', som förutom den gröna färgen dessutom har klart gula bladkanter.

 

   alla en fin vårdag...    

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards