Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 april 2010

Borås stadspark

Av Malin wiper - 3 april 2010 19:32

  


Denna kulspetspenna i form av en tupp fick jag av min bloggvän Petra förra påsken...   

 


Nu funkar datan igen och vi vet inte vad som var fel. Vi åkte i alla fall iväg till Skene och kinna för att hälsa på mamma, syrran, hennes man och deras husdjur. Vi kom hem för en stund sedan och jag är för trött för bloggvandring så jag kommer in på era bloggar i morgon bitti. Tack för era kommentarer som jag verkligen uppskattar. Det tar sån tid att göra iordning alla korten också. Vi åkte först genom Borås där vi både åt och fotade lite i Stadsparken igen. Fick nu med lite mer skulpturer. Borås har blivit skulpturernas stad.

 

Tack för hjälpen syrran...  

 

   

Den här kaninen i plåt fanns inte där sist vi var i parken.  

 

  

 

   

Sen har vi detta lodjur som är gjort av Arvid Knöppel 1952

 

Under sin uppväxt tillbringade Arvid Knöppel mycket tid med sin far i skog och mark. Han utbildade sig på Althins målarskola, på Tekniska skolan, på Konstakademien i Stockholm och därefter i München och Italien. Från 1944 var han bosatt på sin gård Knöppelåsen i Sälboda i närheten av Arvika i Värmland, där han hade ett reservat för nordiska vilda djur. Han är framför allt känd för djurteckningar och -skulpturer.    

 

    

Detta är också en skulptur av Arvid Knöppel. Den heter "Knallen"

 

    

Sist men inte minst denna höjdare som jag inte vet namnet på men den är verkligen mäktig där den står i vattnet framför ett vackert gammalt hus. På andra sidan står vi på en liten promenadväg vid vattnet och beundrar detta konstverk.

 

    

 

   

Högst upp på huset som mannen i vattnet står vid kan man se denna lilla utsmyckning i form av en kvarn.

 

    

Här promenerar vi vid vattnet. Borås är verkligen en fin stad och nästa gång skall jag jaga mer skulpturer.

 

   

 

Mitt emot vårt parkeringshus så tronar detta vackra Grand hotell upp. Tänk om man bara kunde gå in och boka ett rum för natten och känna lyxen slå emot sig... 

 

   

Högst upp på hotellet så kan man se en avsats som jag inte vet vad det är. Kan vara en utsiktsplats eller balkong el annat. 

     

 

Hoppas ni får en fin kväll så hörs vi i morgon...  Sköt om er...   

 

 
 
Ingen bild

Systern

3 april 2010 20:27

Hej Syrran!
Det var så trevligt när ni var här och vi kunde sitta ute i solen och fika. Hoppas det blir många sådana stunder framöver. Vi kommer till er så fort tillfälle ges.

Mannen i vattnet är ett självporträtt av konstnären, jag kommer inte heller ihåg vad han heter men den är otroligt effektfull.

Ha en riktigt skön Påskaftonskväll och kramas mycket :-)
Maria

 
wiper

wiper

3 april 2010 21:57

Systern: Det tycker jag också, njöt som bara den och det var en härlig stund. Det blir säkert många sånt tillfällen framöver. Vi ser fram emot att ni kommer så fort det går.

Kul att det är ett självporträtt. Skall leta på google i morgon när jag är piggare.

Ha en skön påskaftonskväll själva
gör det ni också ;)
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Petra

Petra

4 april 2010 16:55

Kul att du har kvar pennan :) !!Hoppas du har haft en fin helg..Såg att det kommit upp lite blommor där hos er UNDERBART !!vi har ännu rätt mycket snö men strålande sol just nu..Sköt om dej!
Kram..

http://petrano1.bloggspace.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards