Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 31 mars 2010

Hiss till Galgen!

Av Malin wiper - 31 mars 2010 08:03

  


I dag känns det lite bättre men jag måste fortsätta behandla nacken ett tag till och sprida ut mina inlägg. Var inte in på era bloggar i går så nu blir det en bloggvandring under förmiddagen. Tack för era kommentarer. Det är faktiskt jag på presentationsbilden, förstår att ni inte känner igen mig men jag har bearbetat bilden lite och lagt ett akvarellfilter över. Håret ser därför lite mörkare ut också. Jag gjorde egentligen gula fräknar men dom ser vita ut mot dom röda kinderna (flugsvamp)...  

 

  

 

I går tittade jag på den gamla franska filmen jag köpte och det är en drama/thriller med Jeanne Moreau från 1958.

 

  

 

Lite av handlingen


Florence och Julien planerar mordet på Florence make, Simon, som även är Juliens chef. Julien utför mordet så att det ser ut som självmord. Men genom omständigheter hinner han inte komma därifrån och träffa Florence som det var bestämt. Samtidigt stjäl två ungdomar hans bil vilket leder till fler problem... 

 

Klicka här för att läsa ytterligare en recension om filmen      

 

   En sån här gammal trådväxel förekommer i filmen och det är lite nostalgi för mig. Jag började sommarjobba väldigt tidigt och satt faktiskt vid en sån växel ett tag. Det är långa gummibandssnören och en propp som man sätter i ett av många hål och kopplar in till personen som får samtalet. Det var lite gammeldags redan då men många hade kvar dessa växlar länge. Det var rätt kul men flera gånger kopplade jag ihop fel personer...  och det blev rätt lustiga episoder...   

 

  

 

Filmen var i svartvitt och det kändes lite ovant. Tempot var otroligt långsamt och man hann se saker såsom gamla telefonkioskar, trådväxel och alla dessa fina bilar från tiden. Jeanne Moreau har ett fantastiskt spelande och uttrycksfullt ansikte och förmedlade den känsla som behövdes. Det perfekta brottet kan utebli om man bara glömmer en detalj som man försöker rätta till. Så var det i denna film så spänningen uteblev inte trots ett så långsamt tempo och inte så mycket handling egentligen. Filmen kändes mer som ett konstverk som att sitta och se på en tavla. Det är kul att ha fimen men det är inget som jag kan tänka mig att se om igen. 

 

Filmen får 3 megafoner av 5 möjliga 

 

        

 

 

 

 
 
Berith

Berith

31 mars 2010 08:51

Godmorgon vännen =)
Vilken underbar presentationsbild du har gjort =)
Du får ta det lite lugnt idag och sköta om nacken !=)
Önskar dig en bra dag , varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

31 mars 2010 09:00

Berith: Vad kul att du gillar min presentationsbild som faktiskt är jag själv ;)

Tack snälla du det skall jag göra ;)

Ha en bra dag själv kära du
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Cattis

31 mars 2010 16:17

Du är så söt som påskkäring. Käring?
Det är väl ett bra ord. Kär och sen -ingen.
Alltså ett annat ord för älsklingen.
Man borde alltså vara glad varje gång mannen säger kärring. :))))
Ska det vara 1 eller 2 r?
Ha en bra kväll

 
Ingen bild

Le frère

1 april 2010 17:50

Hiss til galgen kanske inte är så märkvärdig som film, även om Louis Malle inte är någon oäven regissör, men det är musiken som har levt vidare. Det var första gången Miles Davis gjorde filmmusik, denna gång tillsammans med franska musiker, och den återutges ständigt i nya utgåvor. Den improviserades tydligen fram när Miles och musikerna såg filmen spelas upp.

 
wiper

wiper

1 april 2010 19:10

Le frére: Tack för att du påminde mig för jag glömde helt att skriva om Miles Davis musik som var den röda tråden i filmen och passade jättebra till. Han är en suverän musiker. Kul att du tittade in.

Ha en fin påsk

Cattis: Tack snälla du ;) kärring är jag i alla fall och numera behöver man inte klä ut sig. Ja du det ordet skall ju betyda käresta. Jag är jätteglad själv om nån säger kärring istället för tant som är det värsta ord jag vet ;)

Ha en bra kväll själv
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards