Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Smedjegallerian!

Av Malin wiper - 29 mars 2010 08:09

  


Här fortsätter det att regna så snart är snön ett minne blott. Nu har allt skräp kommit upp på gården som vi måste rensa bort. Det är inte så mycket utan vi får fylla bilen och åka till skroten. En del är bara krukor som vi skall ha kvar och jag hoppas dom klarat sig i all snö i vinter. Vi var nog inte i form i höstas eftersom vi inte tagit in allt som bör stå inne. Tack och lov så är våra nya trädgårdsmöbler i tryggt förvar på vår inbyggda altan. Härligt att vi köpte lite nytt förra året då dom reade ut jättefina trädgårdssoffor på IKEA. Som vanligt så är det mina promenader som gäller och sen skall vi börja städa vår vind och rensa bort en massa och det kommer att ta några dagar.

 

  

 

Nu har vi i alla alla fall fått i oss kaffet så vi piggnar till lite eftersom vi är uppe lite senare i dag. Jag nämnde i ett inlägg för ett tag sen att second hand blivit dyrare på sista tiden och många har hållit med om detta. Jag har sett priser på saker som är dyrare än dom var i nypris och då är nåt riktigt galet. Sakerna får organisationerna gratis och dessutom så går man till second hand för att göra fynd och samtidigt skänker man då pengar till välgörenhet. Röda korset har tabbat sig så med skandalen med Donner så jag tycker inte att det är lämpligt att höja priser.

 

  

 

Det är inte meningen att våra pengar skall gå till topplöner för cheferna. kvinnor och några män som jobbar på second hand gör detta ideéllt utan en enda krona. Det har blivit mer fattigdom här i Sverige också så second hand kan vara sista utvägen för många av oss. 


 

Detta kommer mig osökt att tänka på personen som vunnit 215 miljoner, han satsade 70:-. Personen bor i Helsingborg och svarar inte i telefon så dom misstänker att han inte vet att han vunnit. Om jag vunnit så mycket så skulle jag först betala bort skulder på både nya datan, glasögon och annat. Sen skulle vi dela upp allt i två högar och ge bort en summa till våra respektive familjer, släkt och några vänner. Efter det så skulle vi rusta upp vårt hus och även bygga ett garage eftersom vi trivs så bra att bo här. Efter det så skulle vi åka ut på en resa som var så bekväm att vi orkade och hade tillgång till behandling när så behövs för våra skröpliga kroppar. Naturligtvis så skulle vi skänka en del till ett säkert bra välgörande ändamål. Drömma kan man ju alltid...      

 

 

Nu får jag sluta upp att drömma och komma tillbaka till verkligheten och göra det jag måste för att fungera. I lördags när vi var till Jönköping så besökte vi även den nyöppnade gallerian på östra sidan om stan. Den heter "Smedjegallerian" och ligger en gata ner från huvudgatan i dom gamla husen.

 

Klicka här för att se en bild över gatan 

 

   

 

Först gick vi in på den nya denna butik som ligger intill gallerian och man kan även gå ut från butiken till gallerian och där sitta och dricka kaffe precis som inne i denna butik. Den heter "A.Karlssons delikatessbod AB" och där finns det allt möjligt i gourméväg. En delikatessdisk med fina ostar, oliver, korvar, kex, choklader mm. Tyvärr så kunde jag inte fota inne nånstans eftersom det kryllade av folk. Det var Maria Lakatos som tipsade oss om detta.

 

Klicka här för att se bilder och läsa om nyöppnade Smedjegallerian.

 

  

 

Här är min man på väg in och som ni ser så finns bänkar och bord på höger sida och där kan man sitta och fika. Det är bara några affärer som öppnat hittills så det var rätt tomt där än så länge.

 

    

Hälften av dom gamla husen är inbyggda i inomhusgallerian. Det ser rätt fint ut men jag tycker att stället känns kallt och kalt.

 

    

I det röda huset ligger en affär som heter "Rabalder" man kan bara gå in från gatan men ser in i affären från insidan.

 

    

Så här ser taket ut. Jag och min man orkade inte gå där så länge för det var så mycket folk att vi blev supertrötta. 

  

 

Nu har jag surrat så mycket här på morgonen så det är bäst att jag ruckar på ridån och går ut i den regniga naturen medans tid finns...  

 

Hoppas ni får en fin och skön dag....   

 

 
 
Pisan

Pisan

29 mars 2010 11:59

Har också märkt att priserna är högre på second hand numera, det kommer ju bli att folk slutar handla där. 215 miljoner.... suck.... ja tack! Keep on dreaming! Ha en fin dag vännen! KRAM!!

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

29 mars 2010 12:28

Pisan: Ja du fortsätter det så kan man lika bra handla nytt. Ja du drömma går alltid ;)

Ha en fin dag själv goa du¨
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
helga

helga

29 mars 2010 12:37

Kikade in via Pisans blogg. Har varit här ibland förut och vill bara säga HEJ!

Kul med en ny galleria...

http://helga1.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

29 mars 2010 12:43

helga: Vad kul att du tittade in. Du är så välkommen tillbaka också. Nu går jag över och kollar din blogg också ;)

Ha en fin dag

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Petra

Petra

29 mars 2010 15:44

Jag har också reagerat på att det blivit dyrare med seconhand synd eftersom man har fyndat mycket där förut!!
Kram petra

http://petrano1.bloggspace.se

 
wiper

wiper

29 mars 2010 17:29

Petra: Ja då är vi ytteligare en. Synd att man snart inte kan fynda längre.

Ha en fin kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards