Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Malin wiper - 23 mars 2010 16:22

              

 

Eftersom min son gjorde ett sånt kompetent inlägg...  ang. kompetensgalan som gästbloggare så har han fått en musikönskan. Han har som mig en bred musiksmak och nu har han önskat nåt som jag inte alls känner till så det blir spännande.

 

Dom heter Genki Rockets  med låten "Heaven star"

 

  

 

 

           

 

klicka här för att läsa om Genki Rockets som inte är nån grupp alls...  





Av Malin wiper - 23 mars 2010 12:42

  

Så här ser det ut nere vid ån nu och det regnar för fullt så snart är snön borta.

 

   

När jag kom hem från promenaden så stötte jag på grannen som var ute med sin fina Colliehund som heter Bella och är 2.5 år gammal. Här står hon och blickar ut över ån och alla änder.

 

Klicka här för att läsa om hundrasen "Collie"

 

Klicka här för att komma till Svenska Collieklubben

 

    

Här står hon nedanförn snödrivan och ser så jättefin ut.  

 

   

Jag har varit nere till samhället för att fota till en påskheader. Dom har klätt en massa träd och kvistar utmed både bakom ICA och inne på torget med fina färstarka påskfjädrar. Det är kanske lite för tidigt att önska glad påsk men jag vill ha det klart redan nu och ser att andra tänker detsamma.

 

   

Jag  gick förbi häromdan när två personer var upphissade i en korg för att sätta upp fjädrarna. Tjejen är dotter till hon som äger "Mimmis Magasin" hon har även tipsat mig om att ha min blogg inne på internettidningen "Skillingaryd nu" och det tackar jag för...  Affärsmännen hjäps åt med lite av varje som det verkar. 

 

Av Malin wiper - 23 mars 2010 10:48

     


GÄSTBLOGGARE MIN SON MR C

 

           

 

Häromdagen fann jag en annonstidning i fikarummet på min arbetsplats. Den handlade om "Kompetensgalan 2010".

Jag trodde att det var ett skämt och var tvungen att ta en närmare titt. Men nej, det var på fullt allvar. Framsidan pryddes till och med av en bild på Carl Bildt.

Kompetensgalan gick av stapeln den 17 mars, och man delade bland annat ut priser i kategorierna:

"Hälsobefrämjande ledarskap",

"Ung Chef",

"Mångfaldsarbete".

 

Och så undrar vissa varför det nuförtiden går så dåligt för sverige?

 Och så bra för tex Kina. Skillnaden är att utbildning och kompetens har ett konkret värde i U-länder och länder som befinner sig i ett ekonomiskt och politiskt uppsving.

 

                                                                                             

 

Men i Sverige har kunskap, kompetens och kreativitet under en så lång tid drivit landet framåt att vi har börjat ta dessa egenskaper för givet.

Kunskap har förvandlats till en statussymbol och ett verktyg att gallra människor i skola och arbetsliv.

 

Som så många andra saker har vi kramat ur det roliga i lärandet och ersatt det med prestationsnoja och intygshysteri.

Vi ramar in våra diplom och hänger stolt upp dem på kontorsväggarna, oavsett vilka sketna småkurser det handlar om.

Samtidigt förlorar vi tusentals människors kompetens eftersom de inte tillhör den elit som har lätt att lära sig saker linjärt.

Att minnas saker känslomässigt eller i bilder/grafiskt har inget samhällsvärde eftersom det är så svårt att mäta.

Och allting måste ju gå att mäta, eller hur?

 

                                    

 

Som musikproducent minns jag min tid på den kommunala musikskolan med glädje. Jag minns också hur vi skämtsamt skydde allt som hade med idrott att göra.

Några orkesterkollegor startade till och med en förening vid namn "MMI", vilket stod för "Musiker Mot Idrott".

Idag kan jag se att musikvärlden (och även andra branscher) har en hel del att lära ifrån idrottsvärlden. Där finns nämligen en mycket logisk och rättvis karriärväg.

 

Man börjar som barn och upptäcker sakta men säkert ifall man har talang, och har man det så uppmärksammas det av tränare och talangscouter och man klättrar uppåt, steg för steg, tills man når sin fulla potential.

Räcker man inte till så får man veta det i tid.

Ja det är en hård värld, men den blir inte bättre av oärlighet.  

             

 

Men tillbaka till "Inkonsekvens...", ursäkta, "Kompetensgalan".

Jag fick en intressant tanke. Tänk om man var på besök hos en urstam i någon djup djungel.

Människor som har kunskap att överleva i naturen, utan iPhones och mikrovågsugnar.

Tänk dig att man skulle köra en ståuppshow för hela denna by av fridfulla indianer.

Då skulle jag berätta om "Kompetensgalan". Och Carl Bildt. En före detta hövding som var så korkad att han lyckades försätta ett rikt land i konkurs, och sedan fick pris för att han var så duktig att rista in bokstäver på en sida som heter "Ansiktsbok". 

      

 

Jag skulle också berätta om de nuvarande ledarna för mitt land.

De fick för sig att många som var sjuka egentligen inte var sjuka.

De som hade ett jobb blev således tvungna att söka andra jobb än de som de redan var för sjuka för att klara av.

 

Samtidigt var de tvungna att konkurera med fyrahundratusen friska personer som gärna ville ha de sjuka personernas arbeten.

De sjuka personerna fick dock inte vara för sjuka för att kunna ta sig till "Arbetsförmedlingen". Ett ställe man regelbundet besöker så att en person som kallas för "Handledare" om och om igen kan berätta att man själv måste söka och tillförskaffa sig ett arbete. Det är "Svensk Kompetens" det!

 

 


 

Av Malin wiper - 23 mars 2010 08:08

    


God morgon gott folk. Hoppas natten varit sömnrik och bra. Vi vaknar rätt tidigt varje morgon just nu och det känns skönt. Varmare vårväder är på gång hör jag att dom säger på väderrapporten. Nu skall jag ut och ta min mindfullnesspromenad. Jag har fått höjt tempot ett litet snäpp för jag blir superstressad att smyga fram och dessutom försöka leva i nuet, så inte så mycket tankar tränger in och förvirrar mig. När tankarna kommer så skall man som i meditationen ta till ett verktyg och i meditationen så är det ett mantra= ord, men här skall jag utan att titta på fötterna se dom framför mig hur dom går. Känns lite konstigt men det funkar faktiskt. Alltså det gäller att fokusera på nåt annat så man kommer tillbaka till det som händer just nu.

 

   

Jag har lite mer material från när vi åkte igenom Borås innan vi landade i Skene/Kinna. Här sitter vi på "Café Boulevard" och som ni ser så slarvade vi med nybakad äppelkaka och vaniljsås...  Det är verkligen ett toppenställe mitt i en galleria. Fullsatt för det mest när man kommer dit och vi fick sitta på barstolar men dom var jättebekväma. Tyvärr kunde jag inte ta nåt kort eftersom det var för mycket folk i vägen. Dom har tyvärr ingen hemsida.

 

  

 

När vi satt där så såg vi det gamla huset mittemot som bl.a inhyser ett litet mini-hotel-vandrarhem som heter "Vila".

 

   

Här ser man ingången till hotellet/vandrarhemmet. När vi fikat klart så gick vi in till hotellet för att fråga om det är ett ställe som vem som helst kan boka rum på. Hon sa att så var fallet. Tänk att bo så centralt och förhållandevis billigt för att vara mitt i stan. Det såg jättemysigt ut i foajen. Hotellet är lite dyrare men vandrarhemmet har väldigt bra priser. För en vuxen kostar det 195:-/natt.

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida 

      

 

   Hoppas det rullar på bra för er alla i dag. Sköt om er...         

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards