Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 mars 2010

Av Malin wiper - 14 mars 2010 16:10

     


I dag har jag inte haft några högtflygande planer utan bara tagit det lugnt. Lyssnar just nu på klassisk musik på WWR och dj är min väninna ia. Dessutom håller jag på att titta på ocarsgalan som jag missar numera när vi inte har alla kanaler. Förut sände dom galan på antingen tv 4 eller svt. Jag har kommit över en inspelning som jag nu kollar igenom. Blev lite besviken att inte Avatar blev förra årets bästa film.

 

  

 

Här är filmen som vann oscars för bästa film. Den heter "The hurt locker" och handlar om kriget i Irak. Det är en liten billig independentfilm. För regin står Kathryn Bigelow som varit gift med filmregissören James Cameron som står för regin till "Avatar". Det var han som sporrade henne till att förverkliga denna film. Jag har inte sett filmen så nu får jag gå och hyra den.

 

Klicka här för att gå in och läsa om filmen på den officiella sajten

 

Klicka här för att läsa vad Aftonbladet nöje skriver om filmen

 

  

 

Här en bild på Kathryn Bigelow som är den första kvinnan någonsin att få en oscars för bästa regi. Det är verkligen på tiden.

 

  

 

Kathryn Ann Bigelow, född 27 november 1951 i San Carlos, San Mateo County, Kalifornien, är en amerikansk regissör, manusförfattare och producent

 

 

         

 

Oscarsgalan är lite avslagen numera, det händer sällan nåt oväntat och improviserat men den här gången stod i alla fall skådespelaren Ben Stiller för lite underhållande humor när han kom in som presentatör utklädd och målad som personerna i "Avatar" då hände nåt och stämningen höjdes några grader. Här kommer klippet som fortsätter efter att dom presenterat dom nominerade.

 

        

 

Jag blir alltid gråtfärdig när dom till musik visar vilka skådespelare och andra inom filmen som gått ur tiden. Nu var det en del yngre också.

 

   

 

Nu går jag till sängen och kollar på en film. Har ingen ork till nåt annat och i dag och det känns skönt att bara slappa. 

Av Malin wiper - 14 mars 2010 10:48

  

Här kommer nu autografen han skrev åt mig och där står det: tack för att du kon till konserten. Han tog mig om axeln och tyckte vi skulle vara med på en bild tillsammans men tyvärr så fick inte min man till kortet så jag ser hemsk ut eftersom han tog bilden med blixt på nära håll så jag är helt vit i ansiktet och ögonen helt röda....  Går det att få till kortet så sätter jag in det i bloggen senare.

 

Klicka härför att komma in på Joan Stengårds hemsida

 

   

Här mellansnackar han bl.a om saxofonens historia och kallar sin egen saxofon för sin "Fransyska"...  

 

   

Nu får man inte glömma bort dom andra som medverkade heller och detta är en kvinnokör som är Frälsningsarmens egen kör.

 

  

 

Jag har min egen tro men är inte religiös men jag uppskattar att dom tar hit fantastiska artister. Jag är uppvuxen med att Frälsningsarmen stod på gator och torg och spelade. Dom var aldrig påträngande därför var det ett nöje att lägga en slant i deras bössor. När jag bodde i Göteborg och var ute i Nordstan med min mamma så stod dom alltid där och vi gick alltid fram och önskade deras mest kända "Vi komma från öst och väst" det är verkligen nostalgi för mig.    

 

    

Sen sjöng även Skillingaryds manskör. Körerna sjöng jättebra men ljudet var inte det bästa för man hörde väldigt dåligt. Dom borde ha satt upp ljude en hel del.

 

    

Frälsningsarmens musikkår gick inte av för hackor heller. Jag kunde se att det fanns återväxt i form av rätt många yngre och en del tjejer också. Detta är min egen bild. 

    

Här är en av mina egna dåliga bilder där dom medverkande får sina blommor.

   

 

Vi hade det helt fantastiskt i går och kände oss verkligen uppfyllda och upplyfta.     

 

 

Av Malin wiper - 14 mars 2010 10:26


  

Här är ingången till den nybyggda sporthallen där konserten gick av stapeln.

 

   

Detta är Johan Stengårds musiker som han hade med sig och dom var hur bra som helst. Tyvärr var jag tvungen att låna bilder från en sida där doms krivit om konserten för min kamera klarade inte av att ta bra bilder i den här stora lokalen. Blixten räckte inte till så nu måste jag satsa på en bättre kamera fast den här inte är så gammal och rätt bra ändå.

 

          

Johan Stengård visade sig vara en världsartist och vi hade gåshud hela tiden. Han spelade dessutom på en av dom bästa saxofonmärkena "Selmer" och det är en tenorsax. 

 

Klicka härom ni vill läsa mer om Selmer 

 

    

Jag trodde inte att man kunde spela Puccinos "Nessum dorma" på saxofon och få det att låta gudomligt. Han riktigt sjöng med saxofonen. Det märktes direkt att han är ett stort proffs och han spelade allt från klassiskt till Povel Ramel. Den sättningen han hade med sig kallar han Johan stengård & Great band Quartet. Han spelade även lite inproviserad jazz och många låtar hottade han upp så dom blev intressantare och tolkade musiken på sitt helt egna sätt. Han är ingen dussinsxofonist utan i världsklass. Fattar inte att lilla Skillingaryd fått dit denna man. En eloge till Frälsningsarmen som ordant detta som är en insamlingskonsert till Litauen.

 

    

Jag köpte en skiva som jag fick signerad efterråt då jag träffade honom bakom scenen. Han skrev inuti men det syns inte så väl för omslaget är så blankt och jag hade fel penna med mig såg jag efterråt. Han hade ett fantastisk mellansnack som gav nåt och han tyckte att barn och ungdomar skulle börja spela blåsinstrument eftersom det blivit lite brist på blåsare. Dessutom propagerade han att dom skall ut och spela live. Han har spelat i Thailand på minneskonserten som blev efter Tsunamin och där bad drottningen honom spela "Gammal fäbodpsalm" och han spelade den här också helt utan bandet och då var det gåshud som heter duga och folk satt tysta som på nålar så vackert var det. Han har nyss varit i Chicago och spelat så hela världen är hans arbetsfält.


 

Fortsättning följer..... 

 

Av Malin wiper - 14 mars 2010 10:10

  

Innan vi åkte och såg konserten med Johan Stengård mfl så gick vi in på vår kioskrestaurang Nha-Trang som bara ligger 200 meter från vårt hus. Vi brukar alltid ta take away men nu kände vi för att sitta där och äta. Hungern var inte så stor så vi tog varsin liten diprätt.

 

   

Jag tog vegetariska minivårrullar med dipsås. Det ser mycket ut men dom är små. Efter detta måste jag gå in hårdare med viktminskningen för nu är det på gränsen att jag håller på att gå upp igen. Det gäller att vara målinriktad när man skall gå ner i vikt. I vanliga fall så skulle jag ha gått ner mycket nu när jag hållit på så länge men vi har spårat ur med alla våra fikastunder än om det bara varit smörgåsar så håller det inte.

 

   

Min man tog hotwings som är små kycklingbiltar som man dippar i söt thaicilisås.

 

  

Här står mannen med ryggen mot och man ser hur solen gassar in. Vi fick be kocken dra ner markisen annars hade vi svettats ihjäl. Min man tog massor av bilder på mig men dom är inte smickrande så jag kan inte sätta in dom. Ser ut som en oformlig tunna och allt blev fel. Fast det är nog motivet som inte är så bra längre...  

 

  

 

Så här var jag klädd. Allt är gammalt men inte omodernt för det. Koftan är lite kavajliknande och passade bra till blusjumpern. Nu fick jag äntligen användning av ett halsband jag köpte för rätt länge sen av Pisan. Det har inte passat på några kläder förut men här blev det helt rätt. Sen har jag både örhängen och armband till som jag köpt av henne som går i samma stil.

  

 här ser halsbandet ut i närbild. Lite ovanligt. 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards