Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 februari 2010

Av Malin wiper - 5 februari 2010 18:11

  


Det blev inte alls som vi tänkt i dag men när vi åkte hemåt så tog vi vägen över Norrahammar och där finns ett återbruk där folk kan lämna det dom vill bli av med. Allt från gamla fönster till kläder.

 

  

 

Här går man in till den stora byggnaden där dom har gamla avlagda fönster, dörrar och möbler mm.

 

   

 

Dom hade inte lika mycket som förut och vi började undra om dom kommer att lägga ner hela verksamheten. vi har själva köpt en del grejer där. Vi skall skrapa och måla alla våra fönster på huset i vår och då hade vi tänkt köpa ett fönster som vi kan flytta runt i huset så vi slipper sätta igen med nåt annat. Just nu fanns det inga med våra fönstermått.

 

   

 

Det fanns en massa gamla stolar och bokhyllor men inget som var nåt speciellt.

 

  

 

klicka här för att se vad man kan göra med gamla fina spikar

 

  

 

Det fanns en del olika bord som passar på kontor. Det är lika kallt därinne som ute.

 

  

 

Här kan man skåda hur många rader som helst med både tvättställ, toaletter och bideér.

 

Klicka här om ni vill kolla in vart Återbruket ligger.

 

  

 

  

 

Detta tvättställ var lite annorlunda och säkert snyggt när det begav sig...  

     

Det finns inga gränser för fantasin och denna toaring skull jag inte säga nej till...  

 

Klicka här för att se lite mer galna grejer

     

Av Malin wiper - 5 februari 2010 17:34

  

 

Den här låten finns i hur många versioner som helst men jag visste inte att min ungdomsidol spelat in den. En riktig sirapslåt men i den här versionen blir den lite annorlunda. Det är min mans och min låt eftersom han spelade den för mig en gång när jag var hos honom men då med David Allan Coe. Han hade ett kasettband med musik av den mannen och han har en jättebra röst men det är inte alla som känner till honom.

 

    

 

Melanie Safka, även känd som endast Melanie, född 3 februari1947 i Queens, New York, är en amerikansksångerska och låtskrivare.

Hon förknippas ofta med folkrock och flower power. I slutet av 1960-talet hade hon stora hits i några europeiska länder, i USA slog hon igenom efter sitt uppträdande på Woodstockfestivalen. Hennes största hits i USA blev "Lay Down (Candles in the Rain)" och "Brand New Key". Hon är också ihågkommen för låten "Look What They've Done to My Song, Ma", som även gruppen The New Seekers hade framgång med.

 


Jag har så mycket bilder och en del att skriva om men jag blev så otroligt trött att jag går in här lite senare. Det är som om luften gått ur mig. Nu ser jag fram emot Let´s dance, vi skall bara ta det lugnt. Hoppas ni alla får en bra kväll...    

Av Malin wiper - 5 februari 2010 16:15

  


Kristallkronan ovan finns här att beskåda


Vi åkte ut för att vara borta hela dan men orkade inte längre. Våra magar är lite i olag just nu och i går gjorde vi hemlagad kycklingsoppa och mådde toppen men nu när vi åt ute så blev vi sämre igen. Trots att vi valde Indisk mat som är trots starka kryddor välgörande för magen med till och med lite läkande effekt så mådde vi inte så bra.

 

   

 

Vi har varit och ätit här förut och stället heter "Tandoori Palace " och dom har jättegod lunchbuffé. Det är alltid fullt med folk där.

 

Klicka härför att komma in på restaurangens hemsida

 

  

 

Så här ser maten ut. Dom hade både fisk, stora köttbullar, tandoorikyckling, olika grönsaksröror mm.

 

  

 

Vi satt där ett bra tag och myste men tyvärr gick det inte att fota eftersom det var knakat med folk.

 

  

 

Vi hade först tänkt gå till dettsa ställe som är "Comfort hotell" dom har en fin liten restaurang i gatuplanet men där var det alldeles för mycket folk. Det är bäst att äta lunch mellan 13-14.00 då är det lugnare överallt. 

 

Av Malin wiper - 5 februari 2010 09:11

     


Jag har sett en fantastisk film men inte med mig själv som på bilden (bevare mig väl) som dom sa förr...  Filmen heter "Solisten" från 2009 och är verklighetsbaserad. Regi står Joe Wright för. I rollerna: Jamie Fox, Robert Downey Jr.

 

     

 


Stressade kolumnisten Steve Lopez stöter ihop med gatumusikanten Nathaniel Ayers, som gått på välrenommerade musikskolan Juilliard, men som pga psykisk sjukdom nu bor på gatan. Lopez ser först bara en bra story, men när de två männen tillbringar mer tid ihop växer en slags vänskap och vilja att hjälpa fram.

 

  

 

Min man blev förskräckt av min reaktion på filmen, jag kände mig så påverkad av historien eftersom den är sann. Vet ni att det är 90.000 hemlösa personer i Los Angeles?. Vilka umbäranden dessa människor har som blir utsatta för våld och hot varje dag. Många är psykiskt sjuka och har inte fått den hjälp dom behövt i tid. Att fånga upp barn i skolan direkt när man ser vart det barkar hän är det som borde ske. Filmen är både rörande och smärtsam men ändå med en liten ton av hopp när en vanlig människa engagerar sig i en annan mans liv. Jamie Fox och Robert Downey Jr är så bra i sina roller att man får gåshud.

 

  

 

Dom spelar inte utan är dessa personer. Båda dessa skådespelare ger allt i alla sina filmer och jag kom ihåg när Jamie fox spelade i filmen om Ray Charles liv det var en makalös prestation. Robert Downey Jr har blivit min nya favorit och jag skall skicka ett brev och be om hans autograf men det är vanskligt eftersom ett brev verkar komma bort på vägen numera. Jag blev så tagen av filmen att det gjorde ont men samtidigt kunde jag inte sluta se på filmen. Scenerna med uteliggarna och andra utslagna var så realistiska och jag såg sen att det var real people från gatan som spelade dessa roller och det gjorde filmen extra trovärdig och även smärtsam. 


 

Filmen får därför 4 filmklappar av 5 möjliga

 

                  

 

 


Sköt om er och ha en bra dag...Återkommer när vi kommit hem från vår lilla dagsutflykt. 

Av Malin wiper - 5 februari 2010 08:38

  


Veckorna går så fort att man inte hänger med. Ute är det kallt igen med sina -14 grader men ändå så vackert att snön är så vit och ren. I dag är jag inne här fast jag inte varit ute och gått än men vi skall åka ut med bilen nånstans och då skall vi promenera på nåt fint ställe. Var in och kollade nyheterna och nu är det ofattbara 200.000 personer döda i Hahiti... det är konstigt att inga stödgalor sänts på tv som dom gör med allt annat för att samla in pengar. Nu såg jag att en skola skall ha en insamling och eleverna skall uppträda men jag kom inte ihåg vart.

 

 

Shania Twain, OC, född Eilleen Regina Edwards 28 augusti1965 i Windsor, Ontario, är en kanadensisksångerska och låtskrivare inom country och pop. Hon var gift med låtskrivaren och musikproducenten Robert "Mutt" Lange, men paret skildes 2008.

 

    


Shania Twain växte upp i Timmins i Ontario och hon sjöng mycket, samtidigt som hon spelade gitarr. Hon bodde med sin mor, adoptivfar samt syskonen Jill, Carrie-Ann, Mark och Darryl. Fadern var ojibwaindian. En bit in i tjugoårsåldern anställdes Shania Twain som artist på ett semesterhotell, där hon sjöng inom ett flertal genrer.

    

År 1987 omkom Shania Twains föräldrar i en våldsam bilkrasch. Olyckan tvingade henne att upphöra arbeta och återvända hem för att ta hand om sina yngre syskon  


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards