Öppen Ridå

Alla inlägg den 13 januari 2010

Av Malin wiper - 13 januari 2010 22:17

  



  

Av Malin wiper - 13 januari 2010 21:15

  

Denna ljusgran hittade vi på hemvägen och jag är besviken att det inte gick att få en bättre bild. Det är som massor av rundlar med ljus och i mitten står en flaggstång.

 

       


Vi åkte ut på torget för att kolla på Lions julgransplundring och dans runt granen. Väl nere på torget så var det helt tomt och vi fattade ingenting. Jag gick in på spelbutiken och frågade och då visade det sig att det finns ytterligare ett torg som heter kommunaltorget. Inte visste vi det fast vi bott här i 9 år... . När vi kom dit så var det inte mycket att hurra för och vi blev jätteförvånade eftersom dom brukar ha så mycket kul för alla åldrar här i samhället när det är nåt. Det var inte upplyst mer en av granen som dansades runt och en man hejade på dom dansande med rätt fåniga utrop.

 

  

 

På vårt vanliga torg är det upplyst och stämningsfullt och en stor gran står mitt i allt. När jag hörde små grodorna och mannens kvackande då fick vi nog och körde snabbt därifrån. Jag gillade aldrig som barn när jag blev medtvingad på dessa julfester med dansande runt granen som jag riktigt led mig igenom och bara väntade på att vi skulle få fiska upp en påse med julgodis och sen få gå hem. Tur att inte alla var som mig när jag var barn.

 

   

 

Jag köpte en blomma före jul som jag glömt att vattna och ändå  är den så här fin och man undrar om den är konserverad eller konstgjord...  såna här blommor behöver ju rätt mycket vatten. Det är ingen höstglöd utan nån liknande sort. Är det nån som vet vad denna blomma heter?.

 

 

    

 

Jag har kollat på uppdrag granskning och man blir mörkrädd av det som händer i samhället i dag. En 61-årig kvinna har tagit livet av sig när hon fick försäkringskassans sista brev då brast det för henne. Det är nog ett stort mörkertal av självmordsfall nu i Sverige. Skattesänkningarna får vi sjuka och arbetslösa stå för. Jag är glad att jag bodde i denna kommun när jag blev sjuk. Jag har fått mycket hjälp men gått igenom många slussar och arbetsträningar tills dom såg att det inte gick längre. En sak som är jobbig är att man mist hela sin integritet och fått klä av sig ända in i märgen, fast jag har hela tiden blivit respektfullt behandlad av dom jag haft kontakt med på försäkringskassan. Kvinnan som det handlade om i programmet hade också försökt in i det längsta och det är djupt tragiskt det som hände. Det tas för givet att människor är hemma utan att vara sjuka.

 

    

 

Cynismen, girigheten och kylan breder ut sig. Hoppas att folk tänker sig för innan dom röstar nästa gång för fortsätter detta så kommer det att bli ännu värre. Jag mådde illa när jag hörde mannen på arbetsförmedlingen och några andra än om dom måste hålla god min för att få behålla sitt jobb, reglerna är ju såna att dom handlar som dom gör. Många anställda har slutat sitt jobb på F-kassan för dom klarar inte att se folk fara illa. Sen detta med läkarintyget som var diffust enligt F-kassan fast det stod svart på vitt att kvinnan inte kunde jobba, vad mer behövs?. Hon skulle fylla 62 år och hade kronisk värk, kronisk depression och ångest. Stackars hennes familj. 

 

  

 

Jag är ledsen att jag skrämde er med ormarna... . Dom jag smyckat ut inlägget med var mina egna små gummiormar som jag bara arrangerat lite passande. Jag själv tycker att spindlar är värre...  

 

God natt och sov gott   goa bloggvänner och andra läsare.

 

 

Av Malin wiper - 13 januari 2010 15:29

  



Bill Gilman är född 1988 och är countrysångare. Han debuterade 2000 med singeln "One voice" som blev en top 20 hit på billboardlistorna.


  

Av Malin wiper - 13 januari 2010 13:55

 


Av Carl Pontus Hjortén 



I Förrgår såg jag en gripande dokumentär om skådespelaren Carl-Ivar Nilsson som heter "Hemligheter". Det var hans son som gjort dokumentären och den var verkligen sevärd och en inblick i en männsikas liv. En människa som burit på en hemlighet i många år. I dokumentären fick man även möta skådespelarkollegor som berättade om sin vänskap med honom. Han gifte sig och fick en son (Carl Pontus Hjortén) men jobbade så mycket att sonen inte såg mycket av sin pappa och sen när föräldrarna skilde sig så blev det mindre och sonen var arg på sin pappa i många år.

 

  

 

När Carl-Ivar var liten så hände en tragedi som han bar med sig hela livet. Han var även ihop med skådespelerskan Liz Nilheim en kort period. Hans hemlighet som han var tvungen att stoppa undan var att han var homosexuell. På 50-talet var detta förbjudet. Det är hemskt att en männsika inte får vara sig sjäv och den man är.Tack och lov så har mycket förändrats men det finns mycket mer att önska. Sina sista 10 år i livet så levde han ihop med en man som dom också intervjuade i dokumentären.

 

  

 

Tyvärr så  blev Carl-Ivar innebränd i sin lägenhet för ett antal år sedan och man vet inte riktigt vad som hände. Jag kan varmt rekommendera er att se dokumentären som berörde mig djupt. Den var dessutom välgjord och intressant.

 

Klicka här om ni vill se dokumentären på svt play

 

Klicka här om ni vill läsa om serien "Hem till byn" 

 

   Han är mest känd för sin medverkan i kultserien "Hem till byn" som gick i repris för inte så länge sen och dom hade även gjort nya avsnitt. Här ses han med sin motspelerska i serien Christina Stenius (Lena). Carl-Ivar Nilsson (Willy Strid) var nästan docksöt som ung och den första omgången i serien så blev jag och säkert många andra lite betuttade i honom... . Han fick grava alkoholproblem i slutet av sitt liv så när dom skulle spela in dom nya avsnitten i "Hem till byn" så var han så darrig att dom måste be honom dricka en vinare för att han skulle kunna föllfölja inspelningarna.

 

  

 

Här är en del av ensemblen från Hem till byn. Ni ser Carl-Ivar Nilsson längst ner till vänster. Jag satt bänkad när serien gick.

 

  

 

Carl-Ivar Nilsson gick på Calle Flygares teaterskola 1961-1963. Sen fortsatte han på scenskolan 1963-1966. Han blev bara 64 år gammal.

 

   Vad jag inte visste om honom är att han varit med i en film tilsammans med den Amerikanska skådespelaren Dennis Hopper "The inside man" från 1984. Lena Endre och ytterligare några svenska skådespelare var med i filmen också. 

 

 

 

 Urusel kvalitet på klippet tyvärr.

Av Malin wiper - 13 januari 2010 11:45

Jeff Beck är född 1944 i Wallington, sutton södra London. Han är en brittisk gitarrist. På 1960-talet var han med i gruppen The Yardbirds.

 

        

 

Klicka här om ni vill läsa mer

 

Klicka här för att gå in på hans hemsida som är jätteläcker



  



Av Malin wiper - 13 januari 2010 11:21

  


Jag var tvungen att ta en liten paus från bloggen på morgonen för att få nåt gjort. Nu är alla ljustakar och julstjärnor borta och ordningen är återställd. Ute är det -17 grader och jättevackert med den vita snön som riktigt gnistrar . Jag har inte satt på datan förrens nu och hade en hemsk abstinens och det känns som man fått ett beroende. Jag fick så mycket gjort på dessa timmar och känner mig jättenöjd. Kommer att försöka sprida ut mina inlägg så jag får nåt annat gjort också. Har försökt förut men misslyckats men nu gör jag ett nytt försök.

 

  

 

Bilden ovan har jag fått av min bloggvän Mrs K från Kew Grafik. Hon har gjort den själv och ger alla sina bloggvänner bilden. Den 15/1 är det tulpanens dag.

 

OBS! 

 

      Jag har bara fått in brevpressar från två personer och är det fler som skickat in bilder så har dom inte kommit fram. När man sätter ut mejladressen som länk så kan det hända att det inte funkar utan skriv av den istället och skicka manuellt.  

 

   Här skiner solen för fullt och jag önskar er alla en fin dag.  

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards