Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 januari 2010

Av Malin wiper - 10 januari 2010 22:55

  


Jag har fått blommor av Lisa för att jag skrivit om hennes dilemma. Om detta med att hon och familjen fick vara utan vatten i 5 dagar och en helt utkyld lägenhet. Efter allt ståhej så har en rörmokare skickats dit och det tog 5 minuter så fanns det vatten igen. Tänk om bostadsbolaget skickat dit en rörmokare för fem dagar sen då hade inte allt detta skett med tidningsrubriker och allt annat hon måst ta tag i. Tack Lisa för blommorna...  Jag är så glad för din och din familjs skull. Unna dig ett härligt långt varmt skumbad och njuuuuut.

 

  

Av Malin wiper - 10 januari 2010 19:12

  

 

Här är en av låtarna dom spelade. Jag tar en version med Diana krall och låten heter " East of the sun (and west of the moon)

 

Klicka här om ni vill läsa om Diana Krall.



     

Av Malin wiper - 10 januari 2010 18:49

  

Här lyckades jag få en bättre bild på gitarristen och pianisten.

 

   

Vi lyckades hålla oss ifrån alla frestande godsaker som fanns bakom diskarna och tog en dubbel smörgås som var i form av pain riché. Inuti var det ungersk salami, fetaost, soltorkade tomater, sallad mm. Den var jättegod.

 

Här kommer nu alla frestelser vi blev utsatta för...    

 

Två dyra gourmébakelser.

 

   

Maya intense med mörk Chokladmoussé, kakaomaräng mm.

 

   

Cappuccinitårta.

 

   

Sen dessa två gosaker som fick tandvattnet att rinna lite extra...  

 

   

Hon hade fått hem en ny glutenfri kaka som man köpte en och en i en förpackning. Dom är rätt stora så man kan dela på en.

 

! hoppas ni har en bra kväll...  

Av Malin wiper - 10 januari 2010 18:34

                                               


Vi hade hade en härlig njutbar stund på Café Lakatos. The Odd Couple spelade otroligt bra som vanligt. Dom brukade vara 4 st men basisten var inte med denna gången. Jeanette Gustafsson sjunger, Anders Jonasson spelar gitarr och Torbjörn Svensson hanterar pianot. Dom är verkligen skickliga musiker.

 

  

 

Här är alla tre men tyvärr lyckades jag sabba nästan alla kort p.g.av att jag inte använde blixten. Det var ganska mörkt därinne. Detta hade kunnat bli en toppenbild annars...  . Dom spelade i 1.5 tim. Musiken var blandad allt från Curtis Maynfield till Stevie Wonder. Caféet var fullsatt och alla stannade ända tills slutet.

 

  

Jeanette hade en fantastisk outfit som jag hade velat visa klart och tydligt nu blev det en darrig bild och utan blixt...grrr! vad sur jag blir. 

 

    

Lyckades ta en bild från utsidan då vi var på väg därifrån.

 

   

 


Av Malin wiper - 10 januari 2010 13:39

  

Nu håller vi på att förbereda oss för utgång. Bilden ovan tog min man i går eftermiddag vid järnvägsstationen. Den känns stämningsfull. Vi hade tänkt slå två flugor i en smäll och gått och sett den nya Sherlock Holmesfilmen med Robert Downey jr. Tyvärr så fanns det bara platser kvar längst fram och det går inte med min nacke att sitta med uppböjt huvud hela tiden då blir jag yr och illamående. 

 

Filmen har fått blandad kritik, min son tyckte att det var jättebra och annorlunda. Medans andra inte varit så lyriska över filmen. Då kollade vi efter filmen "Old dogs" som fått strålande kritik men även där fanns det bara sämre platser kvar. Då får vi nöja oss med en kaffe och musikstund på Café Lakatos men det är inte fy skam.

 

   

I denna oansenliga byggnad "Swedese" här i Vaggeryd tillverkas en berömd känd möbel som heter "Lamino" en böjd trästol som ni känner igen när ni ser den nedan:

 

  

 

Klicka här för att gå in på deras hemsida

 

   

Vårt växthus är en vacker syn just nu med sina istappar. Naturligtvis är det inte vårt växthus...  utan handelsträdgården här i samhället. Såg min miss långt efterråt.

 

 

Av Malin wiper - 10 januari 2010 11:07

  


Dagens ros vill jag ge till min bloggvän "Lisa" som haft ett civilkurage i ett bostadsärende. Hon bor i radhus och helt plötsligt så frös vattnet i kranarna och det blev iskallt i huset. Hon ringde naturligtvis bostadsbolaget men ingen kom och det var först bara hon som hade fått sånt problem. Sen drabbades ytterligare 7 hus. Inget hände och familjen kunde varken duscha eller laga mat. Till slut fick dom en tom lägenhet att gå in i för att kunna sköta hygienen och även ta vatten.

 

Situationen blev ohållbar men Lisa stod på sig och ringde tidningen. Hon har fått kämpa med detta i många dagar nu. Tur att det finns nån som har skinn på näsan och inte sitter stillatigande. Jag tycker dom skulle få betala hotellhyra och annan ersättning till dom drabbade. Det verkar som vi inte har några rättigheter längre bara skyldigheter. 

 

     

 

Klicka här för att gå in på hennes blogg.

 

Klicka här för att läsa artikeln

 

  

 

Bra gjort Lisa...   Hoppas att allt ordnar sig nu.

 

  

 

Klicka här om ni vill kolla in lite snygga inomhustermometrar. Den ovan kostar 129:-

 

 

Av Malin wiper - 10 januari 2010 10:10


  

Eftersom jag inte mådde så bra i går så fick min man åka ut och hyra några filmer och den första "The Burning Plain" var en riktig liten pärla till film. Det är ett drama från 2008. Regissör Guillermo Arriaga. I rollerna: Charlize Theron, Kim Basinger, Jennifer Lawrence mfl.

 

 

       

 

Det förflutna har en märklig tendens att sammanflätas med nutiden. Marianna, en 16-årig flicka som lever vid Mexikos gräns, plockar ihop spillrorna av sina föräldrars liv. Sylvia, i Portland, tvingas genomgå en känslomässig resa för att göra upp med sitt förflutna. Gina och Nick är ett par i all hemlighet, som försöker hantera sin hemliga kärlek. Till sist Maria, en liten flicka som måste vägleda sina föräldrar mot försoning och kärlek. De fem möts omedvetet i det förflutna och i nutiden då de upptäcker att valet av handlingar kan utgöra skillnaden mellan liv och död.

 

                                         

 

Filmen var lite som en shout cut med olika människoöden som vävdes in i varandra och det blev en del överrasningar. Charlize Theron har blivit en fullfjädrad skådespelerska som lever sig in i sina karaktärer på ett trovärdigt sätt. Hon är en sexmissbrukande hovmästare på en lyxkrog och hon spelar med så naket uttryck att man blir berörd man känner riktigt hennes smärta och sorg över nåt man inte vet förrens senare i filmen. Däremot gillar/ogillar jag slutet som får mig att bli lite förtretad men det kan jag inte avslöja om ni ämnar se filmen. Filmen har varit med på två internationella filmfestivaler. Den ena i Toronto 2008, sen i 65 Venezia competition 2008. 


 

Jag ger filmen 4 filmrullar av 5 möjliga, jag kunde inte slita mig och blev som sagt berörd och fällde även lite tårar. Kim Basinger gjorde också en stark roll i filmen.

 

           

 

 

Av Malin wiper - 10 januari 2010 09:45

     


Konstigt att kylan kan svänga från en dag till en annan så kraftigt. I går hade vi -24 grader och i dag är det -3. Vi har nyss ätit frukost och har sovit så bra att jag känner mig mycket piggare i dag. Vi skall försöka ta oss till Jönköping i eftermiddag eftersom Café Lakatos har underhållning. Det är gruppen "Odd Couple" som skall spela. Det börjar 15.30 så vi har lite tid på oss.

 

  

 

Den här skylten hade Vicke på sin sida. Han är en hejare på animationer och jag har fått lånat den. Det är ett fint litet citat som inte jag har kunnat leva upp till. Dom sista åren har jag verkligen räknat flyende minuter och varit väldigt nostalgisk och det tror jag ingår i människans mönster när dom kommer upp i åren. Jag tror inte att många människor är lyckliga jämt utan det går lite upp och ner. Många av oss bloggare har en sjukdomshistoria och vi får leva med våra krämpor och då kan man inte vara lycklig jämt.

 

  

 

Sen är vi så olika jag är en människa som går upp och ner som en berg o dalbana men när jag mår bra och har sovit gott så kan jag vara lyriskt lycklig och få ut mycket av den dan. När jag sovit dåligt och nacken krånglat och jag får mina depressoner av min utbrändhet då funkar ingenting och jag får inget gjort. Att man räknar flyende minuter beror på att man tappar tid när man inte mår bra, tid som inte kommer tillbaka. Jag gick igång på detta citat...  

 

  

 

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards