Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 januari 2010

Av Malin wiper - 6 januari 2010 17:39

  



Gianna Nannini, född 14 juni 1956 i Siena, en italiensk sångerska och rockmusiker. Hon slog först igenom 1979 med singeln ”Amerika” och albumet "Kalifornien", vilket blev en framgång i Europa.

I samband med fotbolls-VM i Italien 1990 sjöng hon den officiella VM-låten Un'estate italiana tillsammans med Edoardo Bennato.

Nannini har uppnått stor popularitet även i Sverige.

Hennes bror Alessandro Nannini var i slutet av 1980-talet en framgångsrik förare i Benetton F1.


Klicka här för att komma in på hennes hemsida.


  


Av Malin wiper - 6 januari 2010 16:58

  


Vi åkte iväg till Jönköping för att gå och strosa på A6 center och IKEA. Dom hade inte plogat upp parkeringen helt så flera långa rader med platser gick inte att komma in på. Det var jättemycket folk i farten. Vet inte om det var öppet i övriga stan men vi åkte inte in dit.

 

  

 

Innan vi åkte så ringde det på dörren och en grannflicka ville prata lite och var ute och gick med en annan grannes hund. Det är en Collie som heter Bella. Kolla hur söt hon är... . Grannflickan är ofta ute och vallar hundar här i kvarteret.

 

     

 

Vi började med att äta på IKEA och just nu rekommenderade dom grillad kycklingfilé med pomfrites, sås och grönsaker. Det smakade toppen men jag tog bara hälften av pomfrisen och fick inte i mig hela kycklingfilén för den var på 150g.

 

   

 

Dom har börjat med förräter på IKEA för 9:- i ett litet glas. Det var en räkcoctail som smakade bra men var mäktig så jag kunde bara äta hälften. Min man ville ha resten av allt min lämnade mat men tji fick han för då hade han fått i sig 1.5 portion och det tål inte hans kropp och vi skall gå ner i vikt inte upp... 

 

   

 

Så här såg förrätten ut och på toppen en trekantig smörgåsbit.

 

  

 

   På IKEA fick jag tag på en lampa för 199:- till vår gamla antika tunna som står på ena sidan om soffan. det är en kedja man drar i för att tända och skärmen är i veckat vitt tyg.

 

   

 

Sussi hade en sån snygg svart väska på sin blogg som hon köpt på Kapp Ahl så jag gick in och kollade och den fanns men i färgen ovan som är lejongul och det gillar jag inte så bra. Den var nedsatt i pris från 279:- till 124:-. Synd att den inte fanns kvar i svart.

 

   Nu skall vi bara ta det lugnt och slappa framför en film eller tv. Ha en bra kväll allihopa. 

 

Av Malin wiper - 6 januari 2010 11:36


Hittade en svensk sångerska jag aldrig hört talas om på en sajt. Hon heter Jenny Wilson och har en säregen röst.Hon låter lite Kate Busch.

 

     

 

Så här står det på wikipedia:

 

Jenny Wilson, född 20 oktober 1975, är en svensk sångerska, musiker och illustratör. Hon föddes och växte upp i Istaby i Blekinge. Jenny Wilson hoppade som 17-åring av gymnasiet, flyttade hemifrån till Malmö och började på Skrivarlinjen på Skurups folkhögskola, med den starka ambitionen att bli författare. Hon skrev noveller, manus och romanutkast som hon skickade in till olika förlag, men blev gång på gång refuserad.

 

  

 

Vid denna tiden fick hon tag på PJ Harveys skiva Rid of Me, som gjorde starkt intryck på Wilson. Fascinerad av PJ Harveys utstrålning, musik och texter bestämde hon sig för att satsa på musiken istället för författarskapet.

Av Malin wiper - 6 januari 2010 10:35

   


bra dag är En rad med fina bänkar som jag fotade i Borås. Det var verkligen härligt när vi gick omkring där och myste. Att ha en sån guld värd.

 

     

 

  

 

I måndags kom vi så tidigt till Borås och var så kaffesugna att vi gick ner på stora torget och frågad första bästa person vi träffade om det fanns ett extra bra café i närheten. Då fick vi reda på att vi inte var långt ifrån ett cafe som var ett av dom bättre. Det heter "café Bakgården" och ligger i ett gammalt vackert stenhus.

 

     

 

Klicka här för att gå in och läsa mer. Hittade ingen riktig hemsida

 

Klicka här för att se hur dom ligger till på Cafékartan. Dom har fått väldigt blandat betyg. Allt från 2 plus till 5 plus. Jag kan inte ge betyg eftersom jag bara varit där en gång och inte smakat på deras kaffebröd men smörgåsarna var jättegoda och fräscha. Även servicen och miljön var bra.

 

 

    

 

En del tycker att det är för mycket pensionärer och mammor med barnvagnar så ljudnivån är för hög... När vi var där så var det väldigt lugn men det var så tidigt än. Alla måste väl få gå ut och fika än om dom har barn. Jag tog själv alltid med mig min son på både Café och restaurang ända från det han var jätteliten. Pensionärer måste ju också få gå ut och fika vart dom vill.

 

Den personen borde tänka på att han själv blir pensionär en vacker dag och säkert vill gå ut och fika ändå. Det är tråkigt om allt skall bli uppdelat efter ålder. Vi har faktiskt ett Café i Jönköping som vänder sig till småbarnsföräldrar....   känns inte bra att inte det skall finnas en blandning av folk som det alltid gjort. Nu har jag fått spy lite galla...  

 

  

 

Så här mysigt var det inuti. Dom hade två olika rum och alla möbler var jättegamla men fina. Det hängde 3 stora kristallkronor rakt över lokalerna. Det var ombonat varmt och mysigt.

 

  

 

Dom hade så mycket kaffebröd och det såg så läckert och inbjudande ut men vi klarade av att stå emot frestelsen än om det var svårt.

 

  

 

Vi höll oss till smörgåsavdelningen och det fanns mycket att välja på.

 

  

 

Så här såg våra smörgåsar ut och vi satt en lång stund och bara tog in atmosfären och njöt.

 

  

 

Under taket fanns gamla hyllor där kopparsaker och andra gamla grejer trängdes. Detta gjorde att det blev ombonat och trivsamt.

 

  

 

Så här ser det ut från vårt sovrumsfönster. Vi har rätt stor tomt bakom huset också. Där hade vi tänkt bygga en carport eller garage men det las på is när båda blev sjuka. Vi hann få bort lite av stenmuren mot vägen.

 

  

 

Här en bild tagen från sovrummet in mot köket. Vi renoverade köket för ca 4 år sedan och då var det inget gjort sen huset byggdes 1943. Det var så låg diskbänk att vi nästan fick stå på knä när vi diskade...  Tyvärr så har den röda fondtapeten blivit jätteful nedtill och höll inte vad den lovade trots att den var jättedyr. Den skulle gå att torka ren men så är inte fallet. Mitt uppe i renoveringen som min man gjorde själv utom rörmokerier och el så fick han en hjärtinfarkt så allt las på is en längre tid och jag fick stå och grilla all mat på altanen. Det är nog därför vi inte grillar så mycket på sommaren numera...  

 





http://www.thetam.net/glitter 

 

 

  

Av Malin wiper - 6 januari 2010 10:14

  

 

Så här ser det ut ute på bron hos oss så nu är det dags att gå ut och röja undan snön så vi kommer ut. Det är 11 grader kallt men isen på ån är  borta och det är för att det blir strömt vatten när dom släpper på till kraftverket. Nu säljer dom el för fullt. Ser ni att vi inte tagit in cyklarna i år. Det beror på att vi har fullt med trädgårdsmöbler och annat på inbyggda altan och i källaren är det kaos. I vår skall vi ta en eller två timmar varje dag till att röja. När vi var som mest illa däran så gick allt överstyr. Vi kan numera inte ta allt på en gång.

 

  

 

Jag tycker att det är helt underbart ute eftersom vi inte har några ofantliga mängder snö utan lagomt, fast det snöar fortfarande men inte så intensivt. I dag skall jag ta bort julsakerna men låter adventsljustakarna vara kvar nu när det är så fint ute så vill man hålla kvar myskänslan lite till. Alla grannar här har kvar sina ljus rätt länge.

 

  

 

När jag såg min mans smörgås så tänkte jag...vad bra att han har kokt kall potatis på för det är bättre än nykokt men sen ser jag att han tagit på  ädelost också och det är ju ingen höjdare när man går på viktminskning. Smörgåsen såg ändå så läcker ut så jag måste sätta in en bild.

 

  

 

  

 

Snön har dolt allt som vi satt utanför detta skjul. Det är blomkrukor, grill, gammal trädgårdsbord mm. Nu kommer en låt som passar till denna bild...  

 

 

Robert Broberg har fyllt globen ett antal gånger.

 

Robert Zero Karl Oskar Broberg, född 2 juli 1940 i Råsunda, Solna, Stockholms län, är en svensk sångare, artist, kompositör, musiker och konstnär, ofta kallad Robban Broberg.

Robert Broberg gick på Konstfack 1957 och hittade på att han hade en skifflegrupp. I verkligheten hade han inget band, men ryktet spred sig och han fick erbjudande om att spela med sin skifflegrupp på dansrestaurangen Lorry i Sundbyberg. Snabbt som ögat samlade han ihop ett gäng kompisar och började repetera. Robban började så småningom skriva egna visor, lusten och förmågan att leka med ord fanns redan från början, en talang som han utvecklat i sina många humoristiska texter.


  


Det var genom Hylands hörna i TV som Robban Broberg etablerade sig på allvar. Han fick engagemang i en revy på Gröna Lund 1965 där han gjorde succé med sin egen visa Koftan. Hans första stora skivsuccé var Maria-Therese, en låt som gick in på första plats på Svensktoppen 1967. Sedan kom ett pärlband av låtar, både roliga, burleska, vackra och romantiska, här kan nämnas till exempel Det som göms i snö, Jag måste hejda mig och den populära Båtlåt som handlar om två båtar som förälskar sig i varandra.

        

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards