Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2009

Av Malin wiper - 12 november 2009 13:08


I går när vi åkte från mamma så landade vi mjukt hos syrran och svågern. Vi fick oss lite till livs och satt sen och pratade en lång stund och det kändes så skönt. Syrran jobbar hemifrån numera och har en värstingdata där allt är trådlöst och ingen stor datadel som tar plats utan allt ryms i skärmen som är enorm.

 

   

Jag lyckades ta några kort på deras katt Pip-Larsson som låg och gonade sig på deras säng. 

 

   

Det är inte lätt att ta bilder på djur, dom är ju sällan stilla när man vill...Glad.

 

  

 

    

Jag fick en jättesnygg scarvs av syrran. Den är ännu finare i verkligheten. den är så varierande och glänser mer på vissa ställen. Glasögonbågarna jag valt är i samma färg som en av färgerna i scarvsen, lite bronsfärgat och blankt. Bågarna är i titan och trots att dom är lite större än dom jag har nu så blir dom inte så tunga.      

 

 

Av Malin wiper - 12 november 2009 09:54

Free Orkut and MySpace flowers Graphics Glitters
click to get Orkut Myspace flowers Comments & Graphics


Nu gör jag bara ett inlägg till och fortsätter sen när jag gjort det jag måste i dag. Vill även kunna gå ut på era bloggar och läsa.

 

   

Vi besökte en partyaffär i knalleland i går och där har jag fått tag på några roliga tändare sist men inga nya hade kommit in utom denna bictändare som är rätt kul ändå med en man och kvinna på och nertill står det att dom inte vill bli störda...Glad. Vanliga bictändare har jag inte tänkt samla på men det har blivit några ändå genom åren och hälften är i en karton i källaren.

 

   

Jag har endast dessa uppe och dom två i mitten är hållare till bictändare och dom köpte jag på Tradera... Dom lustiga med knoppar på är i plast och min son köpte dom till mig för flera år sedan. Även dom vita har jag fått av min son och dom är rätt fräcka. Den svarta är den första tändare jag någonsin köpt och det gjorde jag för att det var ett manligt motiv som inte är så vanligt. Han ser ut som James Bond. Är det kvinnor på tändarna så är dom aldrig påklädda så nån jämnställdhet där råder inte.

 

   

Här ett glasaskfat som jag haft jättelänge. Det är tyskt och reklam för en fabrik som heter: N.V Servo-Balans. Det står både adress och telefonnummer till firman. Prislappen sitter kvar och jag köpte det på second hand för 15:-.

 

   

Här har vi en likande form också i glas. Skeppet som är avbildat heter: Cutty Sark 1869 från Greenwich.

 

Klicka här om ni vill läsa om fartyget på wikipedia. Att samla kan leda till annat också som nu då jag kan läsa om fartyget på fatet. 

  

 

Ha en bra dag kära ni Kyss

 

    

  

 


Det finns en film som heter "Smoke".  Filmen är från 1995 och har vunnit en massa priser.

 

Klicka här om ni vill läsa om filmen.


 

  

Av Malin wiper - 12 november 2009 08:40

Free Orkut and MySpace goodmorning Graphics Glitters
click to get More goodmorning Comments & Graphics


I dag har vi vaknat tidigt än om vi känner oss lite luggslitna. Varje gång jag träffat mamma så är jag helt slut eftersom hela situationen är smärtsam. Att ha en senil förälder är som om hon/han inte finns längre än om mamma är glad och spirituell så är hon inte samma person. Nu har demensen eskalerat och hon tappar ord så det blir fel när hon skall prata. Hon känner igen mig men vet inte vem jag är och denna gång så skrattade hon när jag sa att är hennes dotter för hon trodde jag skojade Gråter. Jag försöker hålla mig positiv när jag är där men dan efter så kommer en reaktion som ett brev på posten. Emellertid så känner jag mig starkare den här gången och skall ändå ta en längre promenad och rensa tankarna.

 

  

 

Vi tog med mamma till pappas grav och jag tog en närbild av gruppen syrran och svågern satt dig för den är så läcker. Samtidigt som att hon pratar om att pappa är borta så vet hon inte riktigt vem han är. Ibland tror hon att det är hennes egen far som ligger där. Ibland tror hon att jag är mamma till henne så hon rör ihop allt. Nu tror man ju att jag skall vara proffs på äldre som jobbat i vårdyrket för många år sedan men när det gäller ens egna så blir det en helt annan sak och det vet dom som är i samma situation. Vi har aldrig haft en senil dement person i släkten förut. Min mamma har en bror kvar fortfarande och han är närmare 90 år gammal och helt klar i huvudet.

 

   

 

Vi tog med mamma till Skene Järn där dom har ett litet Café. Det är snart det ända ställe hon kan ta sig in på eftersom hon inte kan gå i trappor längre. Det var julpyntat innanför ingången och man kände riktigt hur julkänslorna kom fram. 

 

   

 

Dessa tomtegubbar så jätteroliga ut. När vi är ute med mamma och fikar så är det inte så lätt som förr eftersom hon inte vet hur hon skall bete sig med kaffet och brödet. Vi kan inte umgås avslappnat som förr utan måste hela tiden visa henne hur hon skall få i sig kaffe och kaka. Sen är hon så rädd att hon inte har några pengar och inte har betalt och hur mycket vi än talar om för henne att hon har pengar och allt är betalt och klart så glömmer hon det efter några sekunder. I dag är jag rätt hes i rösten eftersom jag måste prata hela tiden. Numera kan vi bara umgås med henne i 2-3 timmar sen är både vi och hon helt slut. Jag tror ändå att hon njuter av att få komma ut lite emellanåt.

 

  

Av Malin wiper - 11 november 2009 19:57

  

Vi kom hem rätt sent i dag och jag försöker nu skriva inlägg och fixa mina bilder medans jag kollar på "Halv åtta hos mig" på tv4 och nu blir det "Bonde söker fru" vad stressat det blev...Obestämd. Vi har haft en bra dag och hunnit med det vi skulle.

 

   

Vi kom fram tidigare än vi trodde till Borås och uppsökte sushibaren som vi åt på förra gången. Nu var det så länge sen vi åt sushi så vi längtade verkligen att sätt munnarna i första biten Glad.         

 

    

Vi tänkte testa våra fuskätpinnar och trodde vi skulle få pekpinnar från ägarinnan Glad. Hon tyckte istället att dom var läckra och inte alls fel. Dom ser ju ut som långa klädnypor och hon ville veta vart vi köpt dom och det gjorde vi på "Design house" i Västerås.

 

  

Pinnarna funkade perfekt och jag blev så glad att jag köpte ett par extra så min man kunde äta med dom också.

 

Jag sa till ägarinnan att vi har svårt att lära oss äta med vanliga  pinnar. Det skulle jag inte sagt för sen fick jag skämmas. In kom en man i 35-40-årsåldern och han var helt utan armar. Vet inte om det var medfött eller att han råkat ut för en olycka. Vi undrade hur han skulle få i sig sin mat. Det gick hur bra som helst och han använde munnen och vi som har två armar och inte kan lära oss äta med vanliga pinnar...Skäms.

Vi pratade med honom och han tyckte som vi att sushin på "Futomaki är otroligt god och jag gillar dessutom att bitarna inte är så stora. 

 

Av Malin wiper - 11 november 2009 07:16

  

I dag är vi uppe med tuppen och kommer iväg till min mamma och det känns skönt. Vi är inte riktigt vakna än men min man fixar kaffe så vi kommer igång. Ute är det becksvart och uppehåll i regnandet. Vi åker genom Borås så vi kan gå på en sushibar vi var på sist och njuta en stund. Vi beräknar att komma iväg till 09.00 och då är vi i Borås 11.30 Det är ingen idé att vara hos mamma innan hon ätit lunch.

 

                                       

 

Det är så skönt att vi äntligen kommer iväg. Det känns som att det är fredag i dag men jag har varit dagvill hela veckan. Jag har även trott att det var konsert med Odd Couple på Café Lakatos i dag men det är 22/11 måtte bara ha fokuserat på siffran 11 när jag läste i deras program. Just nu har jag extra besvärligt med nacken och då kan jag få problem med fokusering. Både utbrändhet och nackskada är ingen bra kombination. 

 

Jag önskar er alla en härlig onsdag Kyss hinner tyvärr inte gå ut på era bloggar innan vi åker.

 


Av Malin wiper - 10 november 2009 17:23

  

Nu är det verkligen en mörk och ruggig årstid speciellt för oss här nere som inte fått nån snö som lyser upp tillvaron. Jag vill bara sätta mig vid levande ljus och svepa in mig i en härlig filt och bara kolla på film och dricka en kopp rykande gott te. 

 

 Önskar er alla en fin kväll Kyss

 



click to get Orkut Myspace hugs Comments & Graphics

Av Malin wiper - 10 november 2009 14:53

      

När vi promenerade förbi Folkets hus och dess biograf så fick jag en idé att  fota och ha den som header ett tag tills jag hittar ett ännu bättre motiv. Roligast vore ju om jag kunde ta en toppenbild på nån teaterscen som min förra headerbild men bättre.

 

   

På lördag och söndag visas den nya svenska filmen "Äntligen midsommar" vi funderar på att gå och se den eftersom dom som varit på Folkets hus biograf säger att den är jättefin och stolarna bekväma.       

 

   

Vi gick igenom en bananformad park som ligger intill dom nya höghusen som ligger centralt. Dessa rosenknoppar från en buske har sett sina bästa dar men så vackra ändå. 


 

   

Vårt gamla vattentorn är nu inramat av både nya hus och en park.

     

 

   

I den lilla parken står en stenformation så stolt och på toppen ett träd.

 

   

  

  

   

På hemvägen faschinerades vi av detta illröda hus som är under reparation. Nu syndes det verkligen hur tråkiga och gråa alla andra hus var i jämförelse Skrattande  huset kommer verkligen ta plats och synas. 

 


Av Malin wiper - 10 november 2009 10:30

Free Orkut and MySpace Cars comments  Graphics Glitters
click to get more Orkut Myspace cars Comments & Graphics


Nej, vi kom inte iväg till mamma i dag heller. Har bestämt en nyordning för mig själv och den går ut på att jag inte får starta datan förrens jag är färdigklädd och gjort allt jag måste göra för att må bra. På sista tiden har jag fått en massa symptom som gör att jag måste bromsa. Tack för era goa kommentarer som väntade mig när jag kom in här Kyss

 

     

 

Jag har ägnat morgonen åt att ta det lugnt och dragit ut på frukosten och sen njutit av ett välgörande fotbad. Numera kallas allt för "spa" som man gör vid kroppsvård men jag föredrar dom gamla talesätten. Vi tar nya tag i morgon för att komma iväg till mamma. Hela dagen skall tillägnas kroppen och det skall inte gå så fort som det brukar utan jag skall försöka att njuta så mycket jag kan. I min ålder är det farligt att inte ta varningstecken på allvar och jag har ju en svår utmattningsdeppression bakom mig och en del annat i bagaget.  

 


 

Nu önskar jag er alla en härlig onsdag (tisdag) detta är ett exempel på att jag är stressad och skall ta det lugnt med bloggandet. Jag trodde på allvar att det är onsdag i dag Foten i munnen. Ute regnar det för fullt och nu skall jag ta med mig ett paraply och njuta av att vandra i ett regn. Jag går in på era bloggar lite senare och svarar även på dom kommentarer jag fått. På sista tiden har jag missat en del kommentarer som jag svarat för sent på sorry!.



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards