Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2009

Tändarsamling!

Av Malin wiper - 23 oktober 2009 14:05

   

Lite från wipers tändarsamling. Alla i denna serien är lite kopparfärgade.

 

   

Denna har jag fått från en väninna för några år sedan. Det är ett lejon som sitter på en jordglob. För att tända den så trycker man ner svansen och en låga kommer ur munnen plus att ögonen lyser gröna.

 

   

Denna hästtändare köpte jag på Tradera för ett tag sen. För att få låga så trycker man ner spaken bakom huvudet så lågan kommer upp mellan öronen. Den andra är en vanlig tändare men med lite pärlemorskimmer.

 

   

Tennisracket tänds genom att dra bak spaken på sidan och då kommer lågan upp ur skaftet längst upp. Roboten har jag fått av min son för massor av år sedan. Höger arm trycks ner och då kommer lågan upp i huvudet.  

 

   

Damhuvudet har jag fått av min mans bror Mr J. Man tänder genom att dra bak spaken som sitter som ett hår bakpå huvudet. Lågan tänds uppepå huvudet. För att tända skiftnyckeln så trycker man ner den räfflade kanten och lågan kommer ut längst upp. 

   

Ödlan tänds genom att man trycker ner höger arm då kommer lågan ut ur mun och ögonen lyser gröna. Handen som håller kortleken är en jättestor nyckelring som ingen skulle vilja bära omkring på...Glad.

Den tänds genom att man drar bak spaken vid nyckelringen, då kommer ett extrakort ut samtidigt som lågan tänds uppepå ett av korten. Den lilla tekannan köpte jag i Borås för säkert 9 år sedan. För att få eld så trycker man på lockknoppen och då kommer lågan ut ur pipen.

 

Nu när man inte kan köpa så mycket så har jag hittat två tändare på Tradera som jag skulle vilja ha men vi får se om jag kan tömma en av mina spargrisar...Skrattande.

 

    

Denna är ju bara för läcker och lite retro. Budet som är lagt hittills är 31:- Auktionen slutar 25/10 och många lägger bud i sista minuten. 

 

   

Denna ser ju också jättefin ut och den kommer från Skultuna och är i mässing. Den kommer nog att bli dyr. Numera har jag utökat samlingen så jag har inte bara roliga tändare utan: snygga ovanliga, tändstickor, askfat, piphållare mm. Budet på denna är 71:- och slutdatum 25/10. Jag kan ändå inte skaffa fler förrens jag har ett större skåp. Då blir det som ett litet uställningsglasmonter av nåt slag så alla syns väl.

 

Klicka härså kan ni se guldtändaren på tradera om ni vill kolla lite mer. 

 

 
 
Petra

Petra

23 oktober 2009 17:20

Du har så fin sammling tändare!! Alltid lika kul att se alla udda,fina och roliga tändare du har!!

http://petrano1.bloggspace.se

 
lollo

lollo

23 oktober 2009 17:47

Gillar dina tändare..dom är bara så coola...Men jag har en aning om att ägaren till dom är lika cool=)
Tack snälla du för dom fina orden i din kommentar på min blogg...det värmer i ♥.
Så känner jag för din blogg att du är en toppen tjej,som skriver med hjärtat♥.
Din blogg är så spännande och kulig=)

Ha en bra fredags-kväll!Må så gott!
Kramilikram!

http://lollopettersson.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

23 oktober 2009 18:05

Petra: Kul att du tycker det ;)

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

23 oktober 2009 18:11

lollo: Vad roligt att du gillar bloggen, det gör mig glad ;)
Även att du gillar tändarna. Tack för dina fina ord. Det är inte varje dag man blir kallad för tjej i min ålder ;)

Ha en bra fredagskväll själv

kraaaaaaaaaaaaam!

http://wiper.bloggplatsen.se

 
maria

maria

23 oktober 2009 18:46

Vilken häftig tändarsamling du har. Allihopa är så läckra, men en favorit har jag bland dessa. Det är handen med kort.
Ha en härlig fredagkväll och helg.
Kram.
//Maria.

http://mariaslekrum.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

23 oktober 2009 22:01

Du kommer kanske ihåg att jag nämnt att jag har en jobbarkompis som också samlar på tändare?
Jag visade honom dina bilder på din tändarsamling på jobbet för honom och jag kan säga att han nästan dreglade hihi¨

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

23 oktober 2009 22:11

maria: Den tändaren är min favorit också ;)

Hoppas du själv haft en skön fredagskväll
kram

Sussi: Du är för rolig ;) Kul att han gillade vad han såg. Jag har ju inte visat allt än.

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards