Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2009

Katitzi...

Av Malin wiper - 8 oktober 2009 16:02

  

Jag har legat till sängs några timmar. Var inte helt kurant i morse och det blev bara värre. Magen är urdålig och nacken likaså. Hjärnan går på halvfart. Förstår att jag sovit uruselt i natt. Vi skall åka till min son i morgon så jag får ta det lugnt resten av dan. Blir även orolig så fort jag skall åka längre sträckor nu för tiden. Min utmattningsdepression har gjort att så fort det är nåt extra så spänner jag upp mig och blir både snurrig och trött. Nu har jag även haft frossa och mina händer är som istappar. Har fått låna Mr T:s stora varma morgonrock.Typiskt nog så var min vita varma i tvätten. Jag gnäller på riktigt rejält nu men behöver skriva av mig lite.

 

Tur att det finns filmer och annat att kolla på när det känns så här. Jag har börjat se en serie som gick på tv 1979. Den heter "Katitzi" handlingen är fritt efter författaren Katarina Taikons bok. Serien är sammanlagt 3 timmar lång och jag fick tag på den billigt på vår lokala audioaffär. Den funkar fortfarande och det är ett stycke kulturhistoria. Fast lite skrämmande eftersom tiden tycks stå lite stilla i vissa avseenden. Vi har inte kommit särskilt långt i tolerans och medmänsklighet.

 

  

 

I Rollerna ser vi skådespelare som var unga då: Kjell Bergqvist, Janne "Loffe" Carlsson, Monica Zetterlund, Christina Schollin, Stig Ossian Ericson och Jarl Borssén mfl.

 

   

När zigenarflickan Katitzi är åtta år, hämtas hon från barnhemmet av fadern. Hon ska nu bo med sin familj – tre äldre syskon och pappans ny fru – på deras kringresande tivoli. Året är 1939, och ransoneringen slår hårt mot alla, särskilt mot de landslösa romerna. Vart de än kommer roar sig folk på tivoli på kvällen, men dagen därpå tvingas de resa därifrån. Det är en svår tid för familjen Taikon, men för Katitzi är det också ett stort äventyr. Hennes nya liv som zigenare har bara börjat

 

Katarina Taikon föddes 1932 och dog 1995, alldeles för tidigt.

 

  


Här är Hans Caldaras hemsida. Han har gjort musiken till serien. 

   


Det finns nästan inget från detta att hämta från Youtube och inget av Hans Caldaras musik.

 


 
 
margit

margit

8 oktober 2009 16:40

Inte kul att vara sjuk! Hoppas du "piggar på dig".

http://margitholm.blogg.se

 
lollo

lollo

8 oktober 2009 17:40

Hoppas att du mår bättre! Den boken kommer man ihåg sen man var yngre.Håller med dig att tiden har stått stilla,alldeles för länge..Önskar dig en underbar kväll.
Må så gott Vännen!

Varma Kramar...kan du behöva när du fryser....

http://lollopettersson.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

8 oktober 2009 17:41

margit: kul att du tittar in på min blogg. Jag kan nog inte gå utan skickar min man istället. Tack för din omsorg.

Ha en fin kväll

http://wiper.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

8 oktober 2009 17:44

Lollo: Tack snälla du för din omsorg. Är inte så bra så min man får gå istället för mig. Tack för värmekramarna dom kan behövas ;)

Må så gott själv
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
-Nena-

-Nena-

8 oktober 2009 19:58

Katitzii läste jag och min mamma tillsammans då jag gick i skolan.
Vi älskade böckerna båda två och det var kul att läsa dem tillsammans.

Serien har jag också sett senare.

Kram

http://nena.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

8 oktober 2009 20:18

-Nena- Vad kul att du och din mamma läste den tillsammans vilket fint minne.

Ja serien är också bra
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Petra

Petra

9 oktober 2009 16:05

Oj hoppas du blir bättre!!Sköt om dej nu!!

http://petrano1.bloggspace.se

 
Ingen bild

Mikaela Svanborg

7 juli 2021 22:16

Nu finns det ett torg på Henriksdalsringen som kallas efter henne: https://vastrasicklao.se/2021/07/01/katarina-taikon/

Malin wiper

8 juli 2021 10:10

Det visste jag inte. Tack för länken den skall jag kolla in. Ser att du hittat till ett äldre inlägg ;)

Ha en fin dag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Av Malin wiper - Torsdag 11 april 08:15

                                       Actionet  Bottiner= franska "små stövlar", syftade från 1840-talet på kortskaftade kängor, oftast med snörning. Klicka här för att se ytterligare en bild på hur svarta bottiner med dragkedja ser ut. Jag h...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards