Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 september 2009

Av Malin wiper - 23 september 2009 18:15


  

Jag letade i hyllan efter nån film jag inte hunnit se och då hittar jag denna hög med gamla filmer som min man köpt men glömt berätta för mig. Han trodde väl inte att jag var intresserad av dessa och han kanske har rätt för det är inte min typ av filmer men det fanns en som jag skall se och den heter Cuba med Sean Connery och Brooke Adams.

 

   

Jag kommer inte ihåg om jag sett filmen förut. Här lite vad som står på nätet om filmen som är från 1979.

 

Den ser ju inte lovande ut om man läser texten. 

 

Såvitt jag vet gick Sean Connery aldrig till Kuba som James Bond, men i filmen "" Cuba i regi av Richard Lester, det ofta känns som om han önskade att han var någon annanstans.

. Connery spelar en brittisk soldat av lycka som kommer att hjälpa Kubas diktatur från de framryckande rebeller, men berättelsen är svag och oinspirerat, och vi inte känner tillräckligt nära någon av huvudmännen att förstå dem eller bry sig om vad som händer

 

Talar om hur den var när jag sett den. Den säljs för en struntsumma på disc shop.

 

   

Jag hittade några tänkansvärda ord i en tidning som jag städade bort hos mamma.

 

"VI HAR FÖR OSS ATT OM VI FÅR REDA PÅ EN MÄNNISKAS ÅLDER, DÅ VET VI AUTOMATISKT VEM HON ÄR"

 

morgon skall jag till tandhygenisten, min man och jag bytte ju dag med varandra. Hoppas jag inte får bakläxa Glad

  

Av Malin wiper - 23 september 2009 14:53


   

Det har varit fullt upp på taket här i dag och plåtslagaren och hans två söner har hjälpts åt. Sönerna skall också bli plåtslagare så dom går i lära hos sin pappa. Dom fick göra ett uppehåll för ett tag sen för det började blåsa rätt hårt och regna och då blir det för blött och ostadigt på taket.


  


Här ses ena sonen och tänk att slippa vara höjdrädd. Min man säger att dom går på taket som om det vore ett slätt golv Glad. Dessutom är dom alla jättetrevliga. Vi får se om det blir klart i dag då kan jag fota det färdiga resultatet.

 

   

Nu verkar i alla fall vädret vara stabilt ett tag. Min man var tvungen att åka och köpa en ny tv-antenn men den nya moderna sorten som man kan skruva fast på husväggen. Den som satt på skorstenen måste tas bort och när dom tog ner de så var den helt sönderrostad och obrukbar. Den har överlevt stormen Gudrun och annat för den är jättegammal och vi har haft en toppenbild på tv, hoppas vi får det nu också. Min man skall testa ute om en stund.    

 

Det blev lite extra dramatik och spänning här i dag för en reklamfirma var här och filmade arbetet och kommer tillbaka när allt är klart och slutför sitt uppdrag. Filmen kommer att läggas ut på vårt lokala ICA på deras tv-skärmar vid kassorna Glad. Den kan även dyka upp på andra ställen. Hoppas vi  får en dvd med filmmaterialet. Denna plåtslagare är så superduktig och dom plåtar han gör är så hantverksmässiga och snygga. Vi åkte förbi ett hus en för ett tag sen där han klätt in skorstenen med plåt och satt på en skorstenskupa. Vi bromsade in direkt och min man gick och ringde på och frågade vem som gjort detta fina jobb.

 

   

Här är han som filmade och bredvid står Plåtslagaren med sina två söner. Det skall bli spännande att se det färdiga resultatet. Nu skulle resten av huset behöva ha sig en ansiktslyftning och det är så synd att vi blev sjuka strax efter vi köpt huset vi hade så stora planer men vi hann bara få till det värsta inomhus.


Firman heter: Vaggeryds Tak o Plåt. Mobilnummer 070-5258463. Plåtslagaren heter Roger Karlsson.      


Av Malin wiper - 23 september 2009 10:58


      


I dag går jag ut på livets scen med min morgonrock och ett tungt huvud. Min IBS har gjort sitt intåg igen. Hade jag gått och lagt mig i rimlig tid i går efter vår långa dag så hade det nog varit bättre. Vi var uppe 22 timmar i går och det är ingen höjdare men jag står ju på benen i alla fall och behöver ju inte gå ut. Hör att plåtslagaren jobbar för fullt med vår skorsten och nu borras det för fullt. Min man är på samtal hos en kurator han skall gå hos ett antal gånger och han tycker hon är jättebra och han får en del hjälp. Jag skall bara gå och pyssla här i dag och kurera mig. Det var i alla fall väldigt roligt och lyckat i går och jag är så nöjd med allt.  

 

Det är i alla fall ett toppenväder ute och hösten är så fin. Jag hade tänkt dokumentera skorstensutvecklingen... Oj! nu kom min man hem så jag räckte över kameran så han får hjälpa mig, tror inte att det är så lämpligt att gå ut i morgonrocken och skrämma livet av plåtslagaren eftersom jag inte är nån vacker syn Kyss.

 

   

 

Låter mig flytas ovanpå i dag och se om nåt händer som jag kan skriva ner på mitt oskrivna blad för dagen. Hoppas ni andra har det bra och att er dag fylls av intressanta och trevliga upplevelser än om jag vet att ibland blir allt så fel och man har en skitdag på jobbet. Sköt om er. 


Av Malin wiper - 23 september 2009 09:47


  

I går när vi åkte hem från mamma så tog vi småvägar som vanligt för att inte bli uttråkad och att få se nya saker stimulerar verkligen. Här hamnade vi helt plötsligt vid detta ställe i Dalsjöfors "Lundins" där dom säljer mest 50-talsgrejer. Det var flera olika lokaler i huset och det var toppen att gå och botanisera där.

 

   

Det är eller har varit en vävskesfabrik i huset men vi glömde att fråga om det var nån produktion kvar. Vi hörde lite liv från övre våningen.

Dom säljer mest ett jättelager av handdukar och lakan från efterkrigstiden som dom köpt in i orginalkartonger. Det är sånt linne som håller mer än en livstid och är tjockare än och tyngre än vanliga handdukar och lakan. Dom säljer även till Hotell & Restaurang och allt material är helt oanvänt och oskadat. Det var som ett stycke tyghistoria framför en.

 

   

 

   

Här ett helt bord fullt med dessa handdukar som har minst 50 år på nacken. vi köpte inga handdukar eftersom vi inte får plats med fler men om några blir utslitna så åker vi nog tillbaka och köper. Lagret dom köpt upp räcker rätt länge enligt ägaren.

 

   

Jag köpte ett paket med gasbinda av den gamla sorten som inte finns längre på Apoteket och det gjorde jag på kul.

 

   

Jag hittade en papperskorg med 50-talsmönster  där dom häller upp Coca Cola, jag dricker själv inte denna dryck men bodde som barn bredvid en Coca Colafabrik. Min gamla papperskorg är för liten på mitt kontor som nu är större, hade ett minikontor med Lap top förut.

 

   

Jag hittade en vaxduk i fin kvalitet med 50-talsbilar på som vi skall lägga på barbordet i köket för att skydda träslaget. 

 

   

Sen köpte jag jättesnygga bokmärken med gamla bilar som jag skall ge bort till en person som samlar på bokmärken men jag vet inte om hon vill ha dessa.

 

  

 

köpte även några stora nostalgivykort. Här ett från en bensinstation som hette Esso och fanns när jag växte upp. På den tiden så kon men kille ut och tvättade rutorna medans man tankade och ibland var det nån som skötte tankningen också så pappa eller mamma behövde inte gå ur bilen ens Glad.

 

  

 

Den här läsken Champis och Guldus var drycker som var läskedrycker som var populära från 50-talet och framåt. Jag tror att Champis finns än i dag men inte Guldus.

 

   

Denna 50-tals Pinuppa står som skylt i fönstret.

    

Av Malin wiper - 23 september 2009 09:22

 

Jag har blivit utmanad av Berith

 

  

 

 

regler:

 

det här är svårare än du tror! kopiera detta till din blogg, utmana 5 personer och

berätta det för dem. varje svar måste börja med första bokstaven i ditt namn! alla

svar måste vara riktiga, hitta inte på ord! om personen som utmanade dig har ett namn

som börjar med samma bokstav som ditt får du inte ge samma svar som han/hon gjort.

du får heller inte skriva samma svar två gånger eller skriva ditt eget namn som svar

(förutom på fråga 1)! lycka till!

 

 

1. vad heter du? Malin

 2. ett ord på fyra bokstäver: Moln

3. flicknamn: Mona

4. pojknamn: Mats

5. yrke: Målare

6. färg: mellanblå

7. klädesplagg: Mössa

8. mat: Makaroner

9. sak i badrummet: Massageborste

10. plats/stad: Malta

11. en orsak att vara sen: Migrän

12. något man skriker: Myteri

13. film: Mitt liv som hund

14. något man dricker?  Mineralvatten

15. band: Manfred Mann

16. djur: Myrslok

17. gatunamn: Malmgatan

18. bil : Mitchubichi

19. sång: Mamma mia

 

Dessa utmanar jag:


Pisan, Cattis, Sanna, Maria, -Nena-

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards