Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 september 2009

Av Malin wiper - 12 september 2009 21:51


  


Tack Pellispricken "Kew grafik" för att du gjort min nya header Glad Jag är jättenöjd och har dessutom två till att välja mellan. Hon gjorde banner åt mig på min förra blogg. Vad roligt det är att man nu kan ha en header, bloggarna ser mer proffsiga ut då. Mycket har blivit bättre på denna nya bloggplats.

 

     

Av Malin wiper - 12 september 2009 18:39


 


När vi fortsatte vår färd efter fikat så låg ett jättefint hus efter den lilla vägen vi åkte på. Jag ville fota huset men först prata med dom som bodde där. Det slumpade sig så att min man ringde på dörren och ett par kom ut som såg lite rädda ut.


 


Mr T frågade om jag fick fota deras hus, dom stod som frågetecken och började sen prata på Tyska. Min man förstod då att dom bara hyrde huset under sommaren och dom blev rätt ställda och förvånade när min man började prata flytande tyska Glad dom visste ju inte att han kunde språket. så han frågade samma sak igen på tyska och vi fick jättegärna fota huset. Det ligger Hulieskogen på vägen mellan Flattingen och Lagan.


 


 


 


Det var verkligen ett vackert ställe som huset var byggt på.


 


Jag får nog ta mig en kurs i Tyska språket eftersom det är så många tyska turister året om i Sverige numera och även fast bosatta. Fast jag vet inte om jag har några inlärningsmöjligheter längre när det gäller språk och en del annat. Det skall ju aldrig vara för sent sägs det men min hjärna fungerar ju inte så bra längre efter brännan Skrattande


 



Av Malin wiper - 12 september 2009 17:26


  

Vi har nu varit hemma en stund efter en givande toppendag. Vi började med att besöka "Sussie´s Hemlagade". Det ligger idylliskt mitt ute på landet Flattinge gärdet 2.


  

Här ser ni det trevliga och tillmötesgående ägarparet. Tack för att ni ställde upp på bild. Ni kan verkligen var stolta över ert Café som är en riktig pärla.


  

Här den gula och väl synliga skylten, bakom finns en bra parkering och det känns verkligen att man är ute på landet och allt runtomkring är sagolikt vackert.


  

På sidan om huset ligger ingången och inne är det jättemysigt med 65 platser och rätt många utomhus också. Nu var det ju så varmt att man ville sitta ute och njuta.


 



INTERIÖRBILDER SOM TALAR FÖR SIG SJÄLV


  

  

  


UTOMHUS


  

Utsikten är helt underbar när man sitter ute och fikar. Tyvärr kunde jag inte fota allt utomhus eftersom det satt folk lite överallt. Det måste upplevas live för att man skall förstå hur vackert det är där.

 

  

Vi beställde in deras hemgjorda ostkaka med sylt och grädde som dom är suveräna på att göra.

Eftersom jag går på viktminskning så uteslöt jag grädden och halva sylten och tog detta som en minilunch. Tjejen som serverade var proffsig och man kände sig omhuldad.


  

Som ni ser är ostkakan proffsigt estetiskt upplagd på faten. Även kaffet var till full belåtenhet. När vi satt där och njöt så infann sig ett meditativt lugn som gjorde att man blev så avslappnad och skön. Vi verkligen njöt av att vara där.


  

Dom hade blomkrukor på varje bord med jättevackra och ovanliga blommor.

Jag kunde inte låta bli att ta en närbild.


  

Sen dök huskatten Pelle upp och la sig vid min mans fötter Glad han var supercool och låg så stilla så jag fick flera toppenkort. Kan det bli bättre så säg?.


  

Vi fick en broshyr som heter Småländska Höstsmaker. Där står det om dom bästa smultronställena och dess kommande evenemang. Vi har redan varit på två av dom i sommar, Teboden, Gräddhyllan och nu detta underbara ställe.


  

Här är kommande evenemang för Sussiés Café.


Av Malin wiper - 12 september 2009 10:18


 


Det är så härligt ute så vi har bestämt att åka ut på en utflykt. Vi hittade ett smultronställe i tidningen VN= Värnamonyheterna. Det heter " Sussies hemlagade" och är ett café som även serverar mat och det ligger ute på landet. Det går jättebra för stället och dom gör sin egen ostkaka som gjort succéé. Jag kan ju inte äta sånt nu men det finns alltid nåt som jag kan förtära.


  

Här är ägarinnan själv. Vi kommer att gå omkring i omgivningarna och även njuta av naturen.

Lika bra att vara ute så mycket som möjligt när det bjuds på sånt här toppenväder.


Ha nu en riktigt bra dag.


Av Malin wiper - 12 september 2009 09:20


 


I går kväll så började jag titta på Kändisdjungeln bara för att kolla vad det var för progrm. Trodde det var nåt liknande Robinson men tji vad jag bedrog mig. Det var en liknande probramidé som "Fear factory" tv 6 som är så avskyvärt så det går inte att titta på. Blir inte förvånad över att en del av dom medverkande ställer upp men blir besviken på vissa som ställde upp på detta. Vill man så gärna synas till varje pris, obehagligt är vad det är....

 


 


 Man tycks tro att inte djur kan lida eller känna nåt bara för att dom är små fast här var det både ormar och ödlor som blev tvingade att vara med på saker bara för människans höga nöjes skull. Det finns ingen anledning att vi skall utsätta djuren för detta helt meningslösa. Jag mår illa som "Uggla" sjöng. Fast inget förvånar mig längre och jag undrar vad som komma skall Gråter.


Fabler är till för att åskådliggöra den mänskliga moralen för barn och det borde ju även fungera på vuxna. Man kan inte berätta för barn att dom inte får göra djur illa och sen göra det själv.


Av Malin wiper - 12 september 2009 08:27


 


Vi har sovit ovanligt bra i natt och att sen vakna till solskensväder ute gör ju inte saken sämre.

Fast det känns att hösten gör sitt intåg, det är mycket kallare på nätterna. Jag brukar vara helt väck när jag varit till mamma eftersom hon inte är samma människa längre och i går fick jag nåt darrande konstigt över bröstkorgen när vi kom hem, blev ändå inte rädd eftersom jag reagerar konstigt varje gång jag varit där. Undermedvetet vänjer man sig aldrig vid att ens förälder blivit senil.


Så här kan hon säga ibland: Vad du är lik vår dotter.....Gråter.  Fast i dag känns det inte som det blir nån morgonrocksdag i alla fall. Hon är alltid glad och spirituell men i går fick hon en klar stund och frågade efter pappa som varit ur tiden nu i 4 år. När jag sa att han var borta så började hon gråta för fullt och det gick knappt att trösta henne. Det skär verkligen i hjärtat och jag fick försöka hitta på nåt så hon skulle tänka på nåt annat. Annars mådde hon bra och var glad och spirituell som vanligt.


   



Hoppas ni sovit gott i natt och att denna dan blir jättebra.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards