Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Malin wiper - 23 augusti 2009 21:45



Här är en tändare till från min samling som jag nog inte visade i förra bloggen. Gillar tändare som har flera funktioner. 


Så här ser den ut och upptill sitter lampan. Man trycker på knappen som syns på bilden så tänds lampan. Vart man tänder syns nog.


Jag har lagt bud på en tändarer, detta på Tradera och i morgon är auktionen slut så jag hoppas jag får den. Den är i form av en bensinpump. Jag har även lagt på några till som var roliga bl.a en dragspelständare.


Detta är den första tändare jag någonsin köpt och det var i början på 80-talet. Det är en vanlig plasttändare. Det jag föll för var att det var en man på tändaren. Annars är det alltid lättklädda kvinnor. Är det inte typiskt att mannen är påklädd ;). Jag tycker att han ser ut som James Bond. Jag köpte flera stycken och en är vit med en svart man. Dom gav jag bort så det är bara denna kvar.


Nu går ridån ner och jag önskar er alla en god natts sömn.

Av Malin wiper - 23 augusti 2009 21:25



Vi blev så sugna på lasagne till middag i dag och jag har recept på en vegetarisk som är jättegod. Det var så länge sen vi åt pasta så det var riktigt gott och vi njöt även av ett glas vin... får man det på en söndag tro? ;)


Jag var med i Aftonbladets Viktklubb förut och då  var denna lasagne med som recept. Jag har gjort den lite godare och bytt ut till lite mustigare tomatpure och mer ost. Inte undra på att inte ett enda gram lämnade min kropp=))


Här sitter vi nu och myser med ett glas vitt som smakade jättebra till lasagnen. Vi hade ingen  sallad till denna gången och det går bra det också, den är så smakrik.


keso ingår som ingrediens i lasagnen och jag använder laktosfri keso.



Av Malin wiper - 23 augusti 2009 15:25


Nu har jag i alla fått gräset klippt. Denna gräsklippare har nu hållit i 8 år och går som på räls ;) Gräset var så högt och lite blött så det var rätt svårt att komma igenom det höga gräset. Fick rensa under maskinen flera gånger.



Här är vår gamla skorsten som nu skall plåtas in. Plåtslagaren börjar i morgon och skall vara färdig med den till helgen. Det kommer att bli ett lyft för huset. Synd att man inte har råd att byta till ett snyggare tak. Vi har ju ingen oljeeldning längre utan fjärrvärme och det var det bästa vi gjort. Hela kvarteret bytte, det blev billigare och bättre.



Vi fick även klart i våra cd och dvd staplar i sovrummet så nu känns det som man fått nåt gjort i dag. Det hängde en avlång spegel där förut som vi nu får hitta en ny plats till.


Denna gamla termostat sitter bredvid staplarna och vi vill inte ta bort den. Den användes när vi hade oljevärme.Jag tror att den är jättegammal och huset byggdes 1943 av en byggmästare som bodde här i flera år. 


          

Av Malin wiper - 23 augusti 2009 12:39


 

SVININFLUENSAN


Jag har startat en omröstning som ni kan se på höger sida ang. svininfluensan. 


Jag är själv väldigt vilsen och det känns som att välja mellan pest och kolera. Jag är sedan förut rädd och känslig för läkemedel och dess biverkningar. Tar man sprutan så kan man i värsta fall bli förlamad eller få andra biverkningar som är obehagliga. Tar man den inte så är man helt oskyddad om det blir allvarligt.


Det känns som ett mardrömsval. Min man tillhör riskgrupperna så han har inget val utan måste vaccinera sig. Blir glad om ni kryssar för ert alternativ i omröstningen.



Det kommer en ny influensa varje år och man vet ju inte hur vaccinet påverkar mottagligheten nästa gång. Heter den fluginfluensan då tro? En del läkare rekommenderar att man tar sprutan andra inte. Jag säger som Thomas Di leva sjunger: Vem skall jag tro på, tro på, tro på 

 

Av Malin wiper - 23 augusti 2009 10:13



Jag hoppas ni har sovit bra och har en fin dag att se fram emot. Jag tittar in på era fina bloggar lite senare i dag.



Vi fick besök av ett trevligt grannpar i vår ålder i går. Dom hade med sig kantareller till oss. Hon plockar varje år och säljer till ICA. Vi får njuta av en del av överskottet.Visserligen  föråt jag mig förra året på detta skogens guld ;). Mina två svägerskor uppe i Norrland är riktiga skogsmullar ;) där plockas det bär och svamp varje år.


Min man gjorde direkt en sås på kantarellerna som ni ser på bilden. Denna skall avnjutas till maten i dag.


Just nu håller Mr T på att sätta upp högskåpen för dvd och cd. Vi fick flytta dom till andra sidan rummet eftersom dom inte fick plats  när vi gjorde om för nya tv:n.


Ha det toppen. Kram

Av Malin wiper - 23 augusti 2009 09:33


 


I går köpte jag en tidning som heter "Hemtrevligt" den har inte funnits så länge. Tidningen har en fin papperskvalitet och är både innehållsrik och varierad. Den kostar 39:- lite billigare än vissa andra tidningar. I detta nya nummer så kan man läsa bl.a om Morgan Alling som jag gillar till tusen.



Dom tipsade om återanvändning av burkar. Dom har satt Begonior i olika burkar och krukor. Här en begonia i en Kusmi teburk. Jag dricker ju detta te och burkarna är jättelyxiga och går att använda tll mycket.



Så här ser det ut i tidningen så jag gick upp på vinden och hittade en färgstark burk Kusmi, tyvärr hade jag ingen begonia hemma så jag har en tillfällig lösning med en vanlig våreld. Byter ut den mot en begonia när affärerna öppnar.


Som ni ser så måste det vara en blomma som döljer lite av kanten och liksom böljer sig över burken. Kommer att använda denna burken som är färgrikare än dom tesorter jag har nu. Burken har innehållig ett fruktigt te som heter  "Four red fruits".


Här är dom sorters te jag använder nu. Den till vänster är med chokladsmak och lämpar sig både till latte och vanligt te. Den andra är ett chaite och jag köper alltid mitt te på Café Lakatos. 


Tog ett foto i går när vi drack vår chailatte, där ser ni den tillfälliga blomman pryda sin plats ;) Tar ett nytt foto när jag köpt en begonia.



Av Malin wiper - 23 augusti 2009 08:53


I dag vaknade jag med ångest och det är ingen höjdare. Jag visste inte vad ångest var förrens jag fick en utmattningsdepression för 6 år sedan. Att  det hände nu är mitt eget fel. Kollade på en film i går som heter "in the cut" tv 4. Jag min dumma strut vet ju att jag aldrig skall se hemska saker på tv innan jag somnar, det är som att be om problem.



Det var en mörk historia med Meg Ryan i huvudrollen och jag har aldrig sett henne spela så bra och inlevelsefullt förut om man undantar "När Harry mötte Sally" ;) en speciell scen ;). I svarta plastsäckar som  på bilden ovan låg det likdelar i och dom jagade en mördare som nu var ute efter Meg. jag drömde naturligtvis om dessa säckar och såg kroppsdelarna helt klart i drömmen :(


Drömfångaren var inte till nån hjälp i natt. När man haft en sån dröm så blir man lite konstig efterråt, det sprider sig en molande olustkänsla i kroppen och det tar en stund innan man landat i verkligheten igen. Ursäkta alla mina stavfel och felskrivninga. Upptäcker dom efterråt och kan gå in och rätta.



Solen skiner och jag är tvungen att gå ut och klippa resten av gräset i dag. Min man fortsätter att städa källaren och jag överdrev nog lite i går när jag sa att det skulle ta en hel vecka =)) då hade nog skräpet varit ända upp till taket ;). Vi har inte smutsigt utan mer rörigt.


   


Här ser ni trailern till "In the cut" en mörk obehaglig historia. Den hade rätt vågade och utlämnande scener.


 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards