Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 augusti 2009

Telefonväxel....

Av Malin wiper - 21 augusti 2009 08:56


Helt plötsligt kom ett minne upp i huvudet och jag blev jättenostalgisk. Min arbetsbana började med sommarjobb redan då jag var 14 år. Först skoaffär och sen en massa småjobb på kontor. Jag har prövat på 13 olika yrken under min tid på arbetsmarknaden.


Sen när jag var 15 år så fick jag ett vikariat i en växel på ett transportföretag. Växeln ser ut som ovan och då kan ni förstå hur mossig jag är ;). Måste säga att det var jättekul att koppla dessa trådar så folk fick prata med varandra.


Tyvärr så blev det fel ibland och jag kopplade ihop fel personer med varandra och nu kan man skratta åt detta men då var jag helt förstörd och ville bara göra ett perfekt jobb. Trådarna gick kors och tvärs till slut och det var som ett spindelnät. Hade man bara lärt sig systemet så gick det både fort och bra.


Nästa gång jag satt i en växel var på ett nytt servicehus i Göteborg där jag jobbade som vårdbiträde. Jag fick utslag på händerna av dom starka tvålarna och det gjorde att jag blev erbjuden att sitta i växeln eftersom jag var kontorist från början. Då var trådarna borta och det var knappar istället.  Här kan ni läsa om telefonen och växelns historia.


Här ser ni min egen nostalgitelefon fån 1980-talet en Diabelle. Den sortens telefon användes flitigt i några tv-serier bla Dallas. Diabellen har inte sjunkit i värde men kommer inte att inbringa lika mycket som en Kobra gör i dag. Den pryder nu sin plats på en hylla.


 
 
Lisa

Lisa

21 augusti 2009 12:50

Ja tänk vad framåt det gått såå fort!
jag tyckte inte alls det var längesedan med växel telefonister..vilket spännande jobb det måste ha varit..

Jag har jobbat med postsortering det var också skoj...
Jag vet inte men tror att bergmästargården är kvar på brynäs..
Jo sandviken och Gävle har blivit väldigt utbyggt och förnyat..allra helst sandviken tror jag står mycket om det i tidningen att det är en vinstrik kommun i många sammanhang..

http://dagslandan.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

21 augusti 2009 14:32

Dagens telefoner gillar jag allra bäst men visst är dom äldre mycket vackrare :-)
Men det är så skönt att slippa den där förbenade sladden hihi

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards