Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Malin wiper - 1 augusti 2009 18:30


När jag loggade in så kom ett meddelande att det varit driftsstörningar hos bloggagratis som gjort att det varit helt utslaget några timmar. Hoppas dom fixar dom andra problemen också.



Nu har min man fått bort så här mycket gräs vid vattnet. I morgon skall han använda vår nya tång för att ta bort resten. Nu syns även den esamma bänken ;) Kan ju vara kul att sitta där en sommarkväll med ev ett glas vin och filosofera.



Jag själv har nyss tagit en chailatte ute och läst lite tidningar. Har haft och har en migränliknande huvudvärk och det beror nog på detta väderomslag.



Nu skall jag ta det lugnt och kolla på film. Min man har köpt boxen med Gudfadernfilmerna. 



Av Malin wiper - 1 augusti 2009 14:07


Nu känns det som sommaren kommit tillbaka. Tyvärr är det den fuktiga värmen och man blir genomsvettig för det minsta lilla.

 


Jag har i alla fall klippt gräset på denna sidan av huset och satt ut dom nyoljade bänkarna. Nu när vår berså blåste sönder så får vi sitta under bar himmel igen. Ingen idé att fixa nåt nytt i år.


Min man är på väg ner till slänten vid vattnet för att klippa bort det värsta. Det är helt igenvuxet i år.


Här ser man hur högt gräset är. Kommunen klipper bara längst upp. Vi har en bänk där som knappt syns ;)



Vi har köpt en Fiskars gräs och kvistsax som vi skall använda till att ta bort det långa gräset och annat vid vattnet. Den kostar 650:- och har 5 års garanti. Vi har testat den lite nu och vad suverän den är.


 

Av Malin wiper - 1 augusti 2009 10:59


Här en Mexicansk bar där folk verkligen satt och njöt.



En Mexicansk polisstation. Här ser ni baksidan av min man.


 

Här en cowboyshow med hästarna i full galopp.


Här en liten vy av alla häftiga gamla westernhus.



Detta var väldigt mäktigt att se. Dom hade massor av Bisonoxar i en jättestor inhängnad. Även små bisonoxarungar ;).



Träffade på en kvinna som hade en Karelsk björnhund som var jättefin.



Här ett välbesökt Våffelcafé. Denna caféstuga bär namnet Kristinastugan och är en riktig invandrarstuga från Amerika som flyttats hit till High Chaparral. Vi tog oss själva en fika här och satt bredvid några Danska turister som vi pratade med.



Närbild på ingången till stugan.


Här fick jag ett foto av två Mexicanare på tåget som åkte omkring på området. Dom hade två ånglok med vagnar som hade rundturer.




Här ett medicinmanstält som var uppställt på Indianområdet där det var massor av Indiantält.


Och vad vill jag säga med alla dessa bilder jo besök High Chaparral om ni har tillfälle och vägarna förbi. Det har utvecklats sen vi var där första gången. Vi ville inte gå därifrån så kul hade vi och det är lätt att få kontakt med folk. Dom har dessutom ett eget ställe för barn där dom kan klättra på hus och en jättelekpark i westernstil.


Tyvärr är det rätt dyrt både inträde och att äta men det är värt varenda krona. Alla vi som bor i Småland har fritt inträde vid uppvisande av legitimation och sjukbricka ;)


Av Malin wiper - 1 augusti 2009 10:28


När vi nu ändå var där på High Chaparral så stannade vi i flera timmar för det var så mycket att se och göra. Vi hade inte varit där på flera år och det var så utbyggt. Det kändes inte som om man var i Sverige utan på semester nånstans långt borta.



Vi var hungriga minns jag så det första vi gjorde var att besöka Restaurang Diligensen som serverade ypperligt god mat. Alla servitörerna var klädda i Cowboykläder och det var så häftigt.



Vi åt Colorado steak och den var jättemör och allt annat var till full belåtenhet.



Numera har dom både Cowboyshow, Indianshow och Mexicanskt musik och dansuppträdande. Här ser ni ingången till ett Mexicanskt miniatyrsamhälle dom byggt upp.



Det kryllade av folk men det blev ändå aldrig för trångt eftersom hela området är så stort så det får plats med ännu fler människor. Folk var i alla åldrar från barn till 90-åringar. Alla tycktes ha lika roligt. När vi var där så hade vi ett toppenväder.


Här ser ni några ryttare inne på torget.



Jag fick fota en färgstark Mexicanska som är med i showgruppen. 



Det fanns massor av häftiga byggnader som inhyste barer och annat.


Här ett klipp från en av dom Mexicanska showerna på High Chaparral.

 

Av Malin wiper - 1 augusti 2009 09:46


Min man och jag var till High Chaparral för några veckor sedan. Jag skulle bara ta en autograf av en levande legend som heter William Clauson 


Han har sina rötter i Småland men har bott i USA och nu i Mexico. Han skulle vara juli månads Cheriff på High Chaparral.

 


Här är hans autograf. Det är så att han var väldigt populär i Sverige för många år sedan och åker fortfarande hit och uppträder ibland. Mina föräldrar gillade honom jättemycket och han var med i ett program i televisionens ungdom som heter "Hylands Hörna" .

 

Så här såg han ut på en gammal skiva som jag köpte nu av William och han signerade den åt mig.

Han är vän med familjen Taube och brukade ofta bo hos dom när han var i Sverige.


nu har han spelat in en ny skiva på High Chaparal som jag också fick signerad.


Han är nu 79 år gammal men en riktig spjuver. Här sitter han med sin cigarr i full gång med att skriva en autograf. 

 

För mig är det lite nostalgi eftersom jag satt och såg på Hylands hörna med mina föräldrar. Sen tyckte jag att han var jättesnygg.


Han sitter på cheriffkontoret och skriver sin autograf på både skivor och i mitt autografblock.


Vi följde med honom ut och fick önska en låt och han började spela och sjunga. Han har fortfarande en jättebra röst. Han sjunger folksånger och visor plus att han varit med i mexicanska band. Han hade en populär och välbesökt restaurang i Stockholm ett tag som hette "El Sombrero"

 

Det är dåligt med klipp av honom på Youtube men kolla in hans hemsida 



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards